Gratis leie

Hvorfor eie når du kan leie?

Det å drive idrett har en kostnad, men kostnaden dersom barn blir ekskludert kan være langt høyere. Med norsk idretts visjon Idrettsglede for alle ligger det derfor en forpliktelse om at hele idretten skal arbeide for at alle barn og unge skal kunne drive med idrett, uavhengig av blant annet økonomi.

Brettforbundet tar dette arbeidet på alvor og har med det et ønske om å ta opp og begrense kostnadene knyttet til brettsport, samt å legge til rette for gjenbruk og utlån av utstyr som kommer både miljøet og lommeboken til gode.

Mer presist ønsker vi i Brettforbundet gjennom prosjektet Brett for alle å imøtekomme den økonomiske barrieren som kan være knyttet til utstyr. I den forbindelse har vi derfor inngått samarbeid med en rekke utlånsordninger for gratis leie av utstyr slik at alle får bedre muligheter til å stå på brett.

Søknadsordninger

Sjekk ut ulike søknadsordninger her, samt triks og tips til hvordan du kan skrive en god søknad.

Utlånsordninger

Med utlånsordninger menes ordninger som har til formål å legge til rette for aktivitet blant barn og unge gjennom å tilby muligheter for utlån av utstyr. På denne måten bidrar ordningene til bedre folkehelse, mindre sosiale og økonomiske forskjeller og lavere forbruk.

Av de mest kjente utlånsordningene vi har i Norge finner vi blant annet BUA, FRIGO, Skattkammeret og Frilager.

BUA

BUA står for BARN-UNGE-AKTIVITET og er en nasjonal ideell organisasjon med formål om å bidra til inkludering og økt deltakelse i helsefremmende aktiviteter for barn og unge uavhengig av sosioøkonomisk status. Gjennom å styrke og synliggjøre nye og eksisterende utlånsordninger for sport- og friluftsliv ønsker BUA å gjøre det enklere for barn og unge å prøve flere og mer varierte aktiviteter uten å måtte øke forbruket. Med rundt 170 utlånsordninger rundt om i landet vil du garantert finne en BUA-ordning nær deg hvor du kan låne utstyr gratis.

Slik foregår utlånsordninger BUA:

- Hvem kan låne?

I utgangspunktet er ordningen ment som et gratis tilbud for barn og unge, men dersom det er nok utstyr tilgjengelig kan alle låne, også voksne.

- Hvordan låner man?

BUA fungerer på samme måte som et bibliotek, der bøker er byttet ut med sports- og friluftsutstyr. Alt man trenger å gjøre for å låne utstyr er å registrere en lånekonto, enten via en myndig person dersom du er under 18 eller på egenhånd dersom du er over 18.

- Hvor kan man låne utstyr?

En oversikt over hvor de ulike BUA-ordningene ligger finner du her.

- Hvilket utstyr kan man låne?

Finn din lokale BUA for mer informasjon om hvilket utstyr som er tilgjengelig.

For mer informasjon om BUA, klikk her!

FRIGO

FRIGO, også kjent som Friluftssentret i Gamle Oslo, ble startet i 1995 og er et kommunalt drevet friluftssenter underlagt Bydel Gamle Oslo (BGO), Oslo kommune. Med mottoet aktiv, trygg og glad ønsker friluftssenteret å være en arena for integrering gjennom å utjevne sosiale forskjeller og barnefattigdom. Mer presist ønsker FRIGO å gi gode erfaringer med idrett og friluftsliv, gjennom å tilby et stort lager med sport- og fritidsutstyr som alle barn, unge og frivillige organisasjoner tilknyttet Bydel Gamle Oslo kan låne gratis.

I tillegg til å tilby utlån av utstyr arrangerer også FRIGO alt fra skoleturer, fritidsgrupper til ferieturer. Skoleturene innebærer at skolene får to friluftsveiledere for en dag, med turer i skog, mark og fjord. Fritidsgruppen består av 5.-7. klassinger fra flere skoler i Bydel Gamle Oslo. Ferieturene arrangeres for barn og ungdom i høstferien, vinterferien og sommerferien.

Videre har også FRIGO to åpne møteplasser, en på Rudolf Nilsens Plass i parken ved Vahl skole, samt en på skateparken på Jordal. På førstnevnte stiller FRIGO med gratis utleie av utstyr samt miljøarbeidere som setter i gang ulike aktiviteter. På vinteren er det i tillegg skøyteis der, hvor boden fylles opp med skøyter og hjelmer. På Jordal er det mulig å låne sparkesykler, skateboard og rulleskøyter, samt et verksted med muligheter for å mekke på utstyret sitt.

Slik foregår utlånsordningen FRIGO:

- Hvem kan låne?

I utgangspunkt er ordningen til for alle barn og unge (eller voksne som skal ha med barn på tur) i Bydel Gamle Oslo. Barn må komme sammen med en voksen som kan stå ansvarlig for utstyret. Videre gjelder ordningen for alle skoler i Oslo kommune samt for frivillige organisasjoner.

- Hvordan låner man utstyr?

Når skoler eller frivillige organisasjoner skal låne utstyr må en ansvarlig, voksen person skrive under på en kontrakt og hente alt utstyr som bestilles på forhånd.

- Hvor kan man låne utstyr?

FRIGO holder til på Ensjøveien 7, 0655 Oslo.

- Hvilket utstyr kan man låne?

Klikk her for å se hva slags utstyr FRIGO tilbyr.

- Kontaktinformasjon:

For utlån eller mer informasjon, kontakt FRIGO på e-post her.

For mer informasjon om FRIGO, klikk her!

SKATTKAMMERET

Utstyrsordningen Skattkammeret er en utlånsordning drevet av Kirkens Bymisjon med en visjon om at alle barn og unge skal ha mulighet til en aktiv hverdag uten en prislapp som ekskluderer fra deltakelse. Med et ønske om å skape arenaer som er åpne og inkluderende for alle tilbyr Skattkammeret utstyr for sommeraktiviteter så vel som vinteraktiviteter, i tillegg til å tilby kostnadsfrie aktiviteter flere steder i landet.

Slik foregår utlånsordningen Skattkammeret:

- Hvem kan låne utstyr?

Tilbudet er gratis for alle barn og unge. For voksne varierer kostnad ut ifra hvor i landet du er innom et skattkammer.

- Hvordan låner man utstyr?

For å låne utstyr må man møte opp i åpningstiden (åpningstider finner man oppdatert på Facebook-siden, BUA eller nettsiden til ditt lokale Skattkammer). Deretter hjelper Skattkammeret deg med å velge ut riktig utstyr.

- Hvor kan man låne utstyr?

En oversikt over hvor ditt nærmeste Skattkammer ligger finner du her.

- Hvilket utstyr kan man låne?

Finn ditt lokale Skattkammer for mer informasjon om hvilket utstyr som er tilgjengelig.

For mer informasjon om Skattkammeret, klikk her!

FRILAGER

Utstyrsordningen Frilager er en frivillig organisasjon stiftet og driftet av Stavanger turistforening, Jæren Friluftsråd, Ryfylke friluftsråd og Vesterlen speiderkrets. Med et ønske om at flest mulig skal komme seg ut og oppleve friluftslivets gleder tilby Frilager utlån av friluftsutstyr, det være seg alt fra ski og hengekøyer til stormkjøkken og gamasjer.

Slik foregår utlånsordningen Frilager:

- Hvem kan låne utstyr?

For å kunne bestille utstyr på frilager.no må du være registrert som bruker. I første omgang registrerer du deg som privatperson, deretter vil du få muligheten til å knytte deg opp mot en frivillig organisasjon eller bedrift.

- Hvordan låner man utstyr?

For å låne utstyr må man bestille utstyr fra aktivitetsstedene til Frilager eller ved å bestille fra nettlageret. Bestiller du utstyr fra «lokasjon nettlager» får du flere valg for hentested når du trykker «gå videre» fra handlekurven. Det er gratis å bruke hentestedene, og du leverer utstyret tilbake på samme sted etter bruk. Kodelås til døra får du på e-post dagen før henting. Du kan også få utstyret levert og hentet på en valgfri adresse mot en ekstra kostnad på 950,-.

- Hvor kan man låne utstyr?

En oversikt over de ulike hentestedene FRILAGER tilbyr finner du her.

- Kontaktinformasjon:

For utlån eller mer informasjon, kontakt Frilager på tlf.: 47 51 74 50 eller per e-post her.

For mer informasjon om FRILAGER, trykk her!

Utlånsordninger i Oslo, Trondheim, Tromsø og Bergen

I tillegg til de nevnte utlånsordningene over finnes det også en rekke andre ordninger rundt om i hele landet. For informasjon om hvilke utlånsordninger som finnes i Oslo, Trondheim, Tromsø og Bergen, klikk her.

Brettklubber

Vi har flere brettklubber som låner ut gratis utstyr.
Klubber som Tøyen, Fjølastubben, KIF, Bodø, Trondheim, Tromsø osv..

Finn din lokale klubb her.

Eller følg med når det blir et event nært deg.