16-åring vant kongepokal

16-åring vant kongepokal

Supertalentet Tina Steffensen (16) tok to sølv og en bronse på Hovden. Det gjorde at hun vant både NM sammenlagt og kongepokalen.

– Tina vinner kongepokalen fordi hun kom som en underdog til NM og kjører mot de som har mer rutine – allikevel tar hun tre seniormedaljer. Hun har prestert over evne og vist hvor allsidig hun er. Det er en stor prestasjon fra en så ung kjører. Hun er kanskje det største talentet vi har nå, sier Henrik Thorsen i kongepokalenjuryen.

Denne uka ble det også klart at Steffensen hentes opp fra juniorlandslaget til landslaget. I bakken har hun også levert; Etter sølv i halfpipe og bronse i slopestyle ble det sølv i big air søndag. 16-åring ble kun slått av Silje Norendal. Selv er hun imidlertid litt brydd av all oppmerksomheten.
– Det var ikke forventet i det hele tatt, men veldig gøy å vinne kongepokalen og sammenlagt. NM har vært veldig gøy. Jeg synes det er ganske rart å gjøre intervjuer og få den oppmerksomheten. Jeg er ikke vant til det.

Kongsbergjenta ble skadet på første dag av NM, og måtte stå over juniorkonkurransen torsdag, men stilte allikevel i konkurransene fredag, lørdag og søndag.
– Jeg hektet på en rail og slo hodet ganske hardt, jeg gikk glipp av juniorkonkurransen, men skullekjøre resten! Heldigvis plaget skaden meg ikke noe.

I herreklassen var det Emil André Ulsletten som stakk av med kongepokalen.
– NM ble preget av mye dårlig vær, men i dag var det endelig sol og da ble det utrolig høyt nivå på kjøringen. Det er det beste norgesmesterskapet jeg har sett i big air. At Emil vinner med alle disse gode kjørerne på start viser stor styrke – og gjør at han fortjener kongepokalen for 2017, sier Henrik Thorsen.

Ulsletten gjorde switch backside 1260 og dobbel frontside rodeo 1080 og tok gullet søndag. På andreplass fulgte Jørn Simen Aabøe og på tredjeplass Isak Ulstein.
– Det var sykt gøy og  veldig bra kjøring, men hadde hoppet vært litt større kunne vi sett enda større triks, sier Ulsletten om finalen.

Han har storkost seg på Hovden, til tross for mye dårlig vær og krevende forhold.
– NM er alltid et av favorittkonkurransene mine. Du møter mye folk du ikke så ofte ser – hele gjengen er samled og det er alltid god stemning. Banketten i går var også veldig gøy.

Se så mye annet spennende!

Sånn blir NM i Street & Park 2026
25.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

Sånn blir NM i Street & Park 2026

NM i Street & Park returnerer til Stavanger under Stavanger Open 14. - 16. august!

Brettforbundets unge ledere?
16.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

Brettforbundets unge ledere?

Er du mellom 16-26 år og keen på å bidra i snow-, skate- eller surfmiljøet?

Brettforbundet utvider Skate Days med «Team Battle»!
15.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

Brettforbundet utvider Skate Days med «Team Battle»!

Les mer om det nyeste aktivitetstilskuddet til Skate Days konseptet!

I august kommer klubbkontingenten for klubbens medlemskap i Brettforbundet
15.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

I august kommer klubbkontingenten for klubbens medlemskap i Brettforbundet

Husk å betale klubbkontingenten som kommer i august - mer info her!

Følg WST Roma 2026 her
8.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

Følg WST Roma 2026 her

Landslaget er i Roma og skal konkurrere i World Skate Tour! Her er gjengen som skal være med!

Hva skjer når bærekraft møter virkeligheten i brettklubbene?
5.6.2026
Ikon brettIkon brettIkon brettBrettforbundet logo symbol

Hva skjer når bærekraft møter virkeligheten i brettklubbene?

Det gir en bærekraftsrapport utarbeidet av tre NIH-studenter oss svaret på. Les mer her!

alle artikler