Amnesty og Brettforbundet inngår historisk samarbeid

Brettforbundet gir et hovedsponsorat til Amnesty helt kostnadsfritt for å støtte opp om organisasjonens viktige arbeid for fred og menneskerettigheter.

Brettforbundet skal årlig gi bort en av våre hovedsponsorflater til et formål våre utøvere anser som viktig - og først ut er Amnesty, sier Generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian. Brettforbundet har stor eksponering i en attraktiv målgruppe, dette ga oss ideen om å bruke eksponeringsflaten til noe mer enn å sikre finansiering av sportene våre.

Avtalen sikrer Amnesty et sponsorat som gir rett til å bruke Brettforbundet i kommersielle samarbeid. Amnesty får blant annet logoeksponering på verdenskjente landslagsutøvere i Brettforbundet.

Autoritære regimer, ansvarlige for alvorlige budd på menneskerettighetene, har gjort sitt inntog i idretten. De bruker den for å fremstille glansbilder av dem selv. Det er dette vi kaller sportsvasking. Idretten har ikke vært flink nok til å beskytte seg mot denne trenden, og i noen tilfeller bidrar idretten selv i menneskerettighetsbrudd. Skal vi motvirke sportsvasking og sørge for at idretten ikke bidrar til overgrep og utnyttelse, må idretten og menneskerettighetsbevegelsen kjempe sammen. Det er det Amnesty og Brettforbundet gjør gjennom dette initiativet, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge.

Bijora Sardarian, og John Peder Egenæs, Generalsekretær Amnesty International

Vi har tidligere brukt Amnesty for rådgivning i forkant av konkurranser og mesterskap, dette har vært positivt for utøvere og støtteapparat. Vi håper dette samarbeidet bil bidra til enda mer kunnskap og bevisstgjøring i lagene våre. Sier Sportssjef i Brettforbundet, Per Iver Grimsrud.

Bildetekst: Flere utøvere fra landslagene stilte på «signeringen» av avtalen

Amnesty har tidligere bistått Brettforbundet som et rådgivende organ i enkeltsituasjoner, det skal vi fortsette med. Idretten reflekterer globale utfordringer, og utsettes for økonomisk og politisk press. De senere årene er det flere eksempler på at menneskerettighetene ikke beskyttes og respekteres i forbindelse med internasjonale mesterskap, og at kvinneidretten fremdeles må kjempe for retten til å konkurrere på like vilkår. Sammen ønsker Brettforbundet og Amnesty å synliggjøre og jobbe mot utfordringene nasjonalt og internasjonalt.

Internasjonal idrett har mange eksempler på beslutninger som er fattet fra et ubevisst verdisett. Det har ledet til misbruk av makt, brudd på idrettens verdier, dårlig styring, og manglende åpenhet. Gjennom samarbeidet med Amnesty står Brettforbundet opp for våre verdier, samtidig bidrar vi til å spre kunnskap om krevende temaer. Som en av verdens største idrettsnasjoner har vi en stemme som blir hørt, og med det følger et stort ansvar. Uavhengig av om norsk idrett gjør det godt om dagen, vil måten vi skaper resultater alltid være viktigere enn resultatene. Vi er stolte over samarbeidet med Amnesty, og vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter Generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian.

Ordningen med å gi bort en et hovedsponsorat vil videreføres uavhengig av antall betalende hovedsponsorer.

X Games-gull i Special Olympics Unified
28.1.2023

X Games-gull i Special Olympics Unified

Mons Røisland vant special olympics unified med Daina Shilts

X GAMES ASPEN 2023
25.1.2023

X GAMES ASPEN 2023

Følg med på X Games 2023 her

Bronse til Niklas Sukke i EYOF
25.1.2023

Bronse til Niklas Sukke i EYOF

Niklas Sukke tok i dag bronsemedalje i big air.

World Rookie Fest, Livigno oppsummert.
24.1.2023

World Rookie Fest, Livigno oppsummert.

Livigno oppsummert

Disse kjører European Youth Olympic Festival (EYOF)
23.1.2023

Disse kjører European Youth Olympic Festival (EYOF)