Andreplass og OL-billett til Sandbech!

Ståle Sandbech leverte et kunststykke av et run i Laax Open, og sikret Norge en fjerde kvoteplass i OL.

– Det er deilig når det sitter. Jeg skal ikke lyve, jeg har slitt litt med formen i det siste og har ikke helt funnet godfølelsen, sa Ståle til VG etter konkurransen.

Seieren gikk til Sean Fitzsimons og tredjeplassen til Jake Canter - begge fra det amerikanske laget. Finalen ble sendt direkte på TV2, med Andreas Wiig og landslagsutøver Bendik Gjerdalen i studio.

Se sendingen her!

Sandbech har vært ute med både covid-sykdom og skadetrøbbel hele starten på sesongen, og kommer tilbake med et smell. Etter konkurransen kom også nyheten om at han vil bli tilbudt den siste billetten til OL.

– Jeg har jo fått bekreftet at jeg får plass nå, så jeg må tenke litt på det. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg velger å dra eller ikke.

Foto: Dasha Nosova

Kjørerne fikk servert Laax på sitt beste, med med strålende sol og perfekte forhold i parken. Laax Open også kjent for å være favoritt-stoppet i verdenscupen, med mange kreative elementer som stiller krav til allsidighet. Det passer den mest rutinerte kjøreren i feltet bra.

– Landslagskapteinen måtte redde vår siste kvoteplass i OL! Når Ståle er i slaget så er han en av de beste konkurransekjørerene i verden. Det var veldig bra at han fikk full klaff her i Laax, så vi fikk en tredje OL plass til Kina, sier Sportssjef i Brettforbundet Per iver Grimsrud.

Marcus Kleveland kvalifiserte seg også til finalen, men trynet på hoppet i begge run. Når den regjerende verdensmesteren lander de beste triksene sine skikkelig, er det vel strengt tatt ingen i feltet som har repertoaret til å slå han. Dessverre har ikke sesongstarten stått til forventningene, men heldigvis gjenstår de viktigste konkurransene.

Kleveland var på en god flyt i andre run, men gikk ned for telling på det samme hoppet som ødela første run.
Foto: Dasha Nosova

Austaske Tess Cody stakk av med seieren blant damene, mens Anna Gasser og Anika Morgan tok andre- og tredjeplassen. Hanne Eilertsen stilte også til start i Laax Open, men gikk dessverre ikke videre fra semifinalen i går. Hun har likevel sikret seg plass i OL-sirkuset, og blir å se i Beijing i februar.

Neste stopp er nå X Games Aspen neste uke, der Sandbech, Kleveland, Røisland og Tischendorf skal skal være med.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch