Brettforbundets nyttårshilsen 2019

«Jeg vil bare si takk.»

For noen år siden, da Brettforbundet het Snowboardforbundet og vi holdt til i en mørk bakgate vendt mot Akerselva, banket det en sen kveld på døren. Utenfor sto en mann i 40-årene som ved første øyekast gav inntrykk av å være den typen du kan kvie deg for å åpne døren for. Han bar tydelig preg av mange års rusmisbruk.

Flere overtidsarbeidende ansatte i Snowboardforbundet hadde hatt mindre blide møter med mennesker på samfunnets skyggeside på jakt etter en slant penger eller et sted å varme seg, men denne kvelden var det annerledes. Han ville bare si takk for hjelpen. I flere år hadde Tyrili Brettklubb, en snowboard- og surfeklubb drevet på frivillig basis for elever og ansatte ved Tyrilistifelsen, tilbudt ham ufarlig spenning og et sosialt felleskap i en vanskelig hverdag. Nå gikk det endelig bedre, og snowboard var en vei ut av uføret.

For oss i Brettforbundet var det stort å få lov til hedre Tyrili Brettklubb under årets Snowboardawards med den høythengende prisen Årets klubb. Nestleder i klubben, Aleksander Yttervik, oppsummerte det hele best i en artikkel på Tyrilis nettside dagen etter tildelingen: «Snowboard og surfinga legger gode rammer for å delta på noe som, for de aller fleste, er godt utenfor komfortsonen og kan gi pasientene våre nye og gode mestringsopplevelser. Og dette er noe vi i Tyrili tenker er et viktig ledd i det å få et bedre liv.»

Brettsportmiljøet har alltid hatt en spesiell apell til de av oss som ikke helt finner oss til rette innenfor den mer tradisjonelle idrettens ofte konforme rammer. Mennesker som kanskje ikke ellers ville vært aktive, finner styrke og opplever mestring i sosiale felleskap høyt til fjells med snø under brettet, rullende i byen eller i ett med bølgene i havgapet. Når vi inkluderer alle, tar vare på hverandre og heier på hverandre, i medgang og i motgang, er brettsportmiljøet og idretten på sitt aller beste.

Til grunn for Brettforbundets arbeid og aktiviteter ligger de tre verdiene personlig frihet, mestringsfølelse og felleskap. Da årsmøtet til Brettforbundet, hvor alle klubbene er representert, i 2018 vedtok forbundets nye strategi, var det full enighet om at disse tre verdiene på en god måte oppsummerer brettsporten, miljøet vårt og kulturen.

På årets siste dag ønsker vi i Brettforbundet å løfte frem Tyrili Brettklubb som et enestående forbilde som på sin spesielle måte gir innhold til brettsporten verdier.

Takket være ildsjeler, dyktige utøvere, arrangører, klubber, anlegg og industrien har vi i Norge et av verdens beste miljøer for brettsport. Dere er fundamentet vårt, og sammen skaper vi aktivitet på brettsportenes premisser, for små og store, for nybegynnere, for verdens beste, for de som kanskje ikke finner seg til rette på fotballbanen og i langrennsløypa og for mennesker på vei mot et liv uten rusavhengighet.

Tenk på alt vi sammen kan oppnå og alle vi kan være der for i 2020 ❤️

På vegne av alle oss i Brettforbundet ønsker jeg alle et riktig godt nytt år!

DNB Åpen Bakke 2020 i Trysil
23.1.2020

DNB Åpen Bakke 2020 i Trysil

DNB Åpen Bakke med Silje Norendal og Brettforbundet

Følg landslaget i X Games Aspen!
23.1.2020

Følg landslaget i X Games Aspen!

X Games Aspen

Videoportrett: Marcus Kleveland
22.1.2020

Videoportrett: Marcus Kleveland

Bli bedre kjent med Marcus Kleveland hjemme på Dombås.

Portrett: Marcus Kleveland
20.1.2020

Portrett: Marcus Kleveland

Bli bedre kjent med Marcus Kleveland gjennom kamera til Daniel Tengs.

Parkguide: Oslo Vinterpark
19.1.2020

Parkguide: Oslo Vinterpark

Les om Oslo Vinterpark i Norsk Tipping og Brettforbundets parkguide

Norgescupkalenderen i surf er klar!
16.1.2020

Norgescupkalenderen i surf er klar!

Norgescupkalenderen er klar!