Brettforbundets nyttårshilsen 2019

«Jeg vil bare si takk.»

For noen år siden, da Brettforbundet het Snowboardforbundet og vi holdt til i en mørk bakgate vendt mot Akerselva, banket det en sen kveld på døren. Utenfor sto en mann i 40-årene som ved første øyekast gav inntrykk av å være den typen du kan kvie deg for å åpne døren for. Han bar tydelig preg av mange års rusmisbruk.

Flere overtidsarbeidende ansatte i Snowboardforbundet hadde hatt mindre blide møter med mennesker på samfunnets skyggeside på jakt etter en slant penger eller et sted å varme seg, men denne kvelden var det annerledes. Han ville bare si takk for hjelpen. I flere år hadde Tyrili Brettklubb, en snowboard- og surfeklubb drevet på frivillig basis for elever og ansatte ved Tyrilistifelsen, tilbudt ham ufarlig spenning og et sosialt felleskap i en vanskelig hverdag. Nå gikk det endelig bedre, og snowboard var en vei ut av uføret.

For oss i Brettforbundet var det stort å få lov til hedre Tyrili Brettklubb under årets Snowboardawards med den høythengende prisen Årets klubb. Nestleder i klubben, Aleksander Yttervik, oppsummerte det hele best i en artikkel på Tyrilis nettside dagen etter tildelingen: «Snowboard og surfinga legger gode rammer for å delta på noe som, for de aller fleste, er godt utenfor komfortsonen og kan gi pasientene våre nye og gode mestringsopplevelser. Og dette er noe vi i Tyrili tenker er et viktig ledd i det å få et bedre liv.»

Brettsportmiljøet har alltid hatt en spesiell apell til de av oss som ikke helt finner oss til rette innenfor den mer tradisjonelle idrettens ofte konforme rammer. Mennesker som kanskje ikke ellers ville vært aktive, finner styrke og opplever mestring i sosiale felleskap høyt til fjells med snø under brettet, rullende i byen eller i ett med bølgene i havgapet. Når vi inkluderer alle, tar vare på hverandre og heier på hverandre, i medgang og i motgang, er brettsportmiljøet og idretten på sitt aller beste.

Til grunn for Brettforbundets arbeid og aktiviteter ligger de tre verdiene personlig frihet, mestringsfølelse og felleskap. Da årsmøtet til Brettforbundet, hvor alle klubbene er representert, i 2018 vedtok forbundets nye strategi, var det full enighet om at disse tre verdiene på en god måte oppsummerer brettsporten, miljøet vårt og kulturen.

På årets siste dag ønsker vi i Brettforbundet å løfte frem Tyrili Brettklubb som et enestående forbilde som på sin spesielle måte gir innhold til brettsporten verdier.

Takket være ildsjeler, dyktige utøvere, arrangører, klubber, anlegg og industrien har vi i Norge et av verdens beste miljøer for brettsport. Dere er fundamentet vårt, og sammen skaper vi aktivitet på brettsportenes premisser, for små og store, for nybegynnere, for verdens beste, for de som kanskje ikke finner seg til rette på fotballbanen og i langrennsløypa og for mennesker på vei mot et liv uten rusavhengighet.

Tenk på alt vi sammen kan oppnå og alle vi kan være der for i 2020 ❤️

På vegne av alle oss i Brettforbundet ønsker jeg alle et riktig godt nytt år!

Slik blir X Games Aspen 2021
25.1.2021

Slik blir X Games Aspen 2021

Ståle, Marcus, Mons og Frditjof er klare for X Games Aspen denne uken. Her finner du all info om konkurransen.

Kleveland på pallen i Laax Open!
22.1.2021

Kleveland på pallen i Laax Open!

Marcus Kleveland gjorde slopestyle-comeback med tredjeplassen i Sveits.

Åpning av BUA Grunerløkka
19.1.2021

Åpning av BUA Grunerløkka

BUA´s nye tilskudd i Bydel Grunerløkka skal gi flere barn og unge muligheten til å oppleve gleden av skate- og snowboard.

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?
13.1.2021

Hvem fortjener å bli nominert til Skateboard Awards i 2021?

Brettforbundet gleder seg til å dele ut Skateboard awards for andre gang, i 2021!

Følg Laax Open her!
12.1.2021

Følg Laax Open her!

Kleveland, Bergrem og Røisland er klare for finale i Sveits. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.

FIS-registrering
12.1.2021

FIS-registrering

For å kunne delta i en FIS konkurranse må du ha en gyldig FIS lisens. Her finner du info!