Bronse til Niklas Sukke i EYOF

Julian og Niklas hadde på mandag kvalifisert seg til dagens big air finale der formatet i finalen var tre hopp og to av triksene er tellende. Niklas landet to gode hopp, Backside 1080 og en cab 900 som ga han en total score på 146poeng, som holdt til en bronsemedalje.

Hei Niklas, gratulerer så mye med bronsemedaljen idag. Fortell litt om dagen din.

Yo, tusen takk ❤️

Dagen idag har egentlig vært litt uvirkelig. Den har vært fylt med mye glede, spenning og selvfølgelig nerver.

Jeg gikk ikke inn i konkurransen med noen forventninger. Men etter å ha sett litt hva folk gjorde i practice så skjønte jeg at jeg kan gjøre det bra.

Jeg kvalla som nr 4, noe som vil si at det bare var 3 som skulle droppe etter meg i finalen. Han ene lå allerede over meg når jeg hadde kjørt siste runnet, men de to andre kunne fortsatt slå meg ut ifra pallen (lå på tredje plass her). Når han siste dropper så hadde jeg en del nerver og det var mye spenning, jeg viste at hvis han falt så palla jeg. Og når jeg ser at han faller så vet jeg ikke om jeg skulle være glad eller lei meg, jeg ville jo selvfølgelig komme på pallen men var synd å se ha falle. Snowboard er en innviduell idrett, men når man er på toppen der sammen med de andre utøverne så føler jeg at det er lagidrett. Alle er kompiser og støtter hverandre.

Konkurransen var veldig bra, fant godfølelsen ifra start og kom fort i gang med hva jeg skulle gjøre. Triksene som ble stående som det endelige resultater og som gjorde at jeg fikk bronse var bs 10 og cab 9. Hadde egentlig planer om bs 10 i første run. Cab 10 i andre run. Og bs 12 i tredje run. men jeg bomma litt på utgangen i første og måtte si meg til takke med en cab 10. tok  cab 10 i siste runnet, men landingen var helt forferdelig. Kan egentlig kalles en fall. Hoppet er bra til at det er så lite. hadde håpet på litt større, men synes det har fungert veldig bra.

EYOF har vært en veldig bra opplevelse hittil, møtt masse bra og hyggelige folk som jeg kommer til å ta med meg videre. Også har jeg fått en bra erfaring på hvordan opplegget rundt et «OL» er.

Neste er Slopestyle,  jeg er veldig fornøyd med prestasjonen min hittil og kommer definitivt til å ta med meg alt det der videre. Men akkurat nå handler det om å nullstille og bare gjøre det jeg kan best, kjøre snowboard. Jeg går ikke inn i slopestylen med noen forventninger, men jeg kommer som alltid til å gjøre mitt beste og mer enn det får jeg ikke gjort. Overall så har dette mesterskapet hittil vært helt ekstremt lærerikt og veldig gøy å være med på

Trener, Christian Christensen forteller at Niklas i løpet av de siste fjorten dagene bare har kjørt bedre og bedre «Gjennomføringen hans i dag har vært utrolig bra og han har virkelig imponert med store triks og taktiske justeringer under vanskelige forhold. Den medaljen han tok i dag var veldig fortjent. Etter at vi skjønte at det ble bronsemedalje har han bare vært ett eneste stort smil. Det har vært en veldig morsom dag og nå gleder vi oss til slopestyle imorgen».

Julian Sverresvold endte på 8. plass. Se fullstendig resultatliste her: Resultater

EYOF er en god inngangsport til de olympiske leker, med mange medaljevinnere som har vunnet medaljer ved olympiske leker. Arrangementet gir unge toppidrettsutøvere en første smakebit på hvordan en olympisk begivenhet er, samtidig som den oppmuntrer flere ungdommer til å utøve sport og lede en sunn livsstil.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024