Deeper Adventures inviterer på bunnløs pudderjakt!

Nyoppstartede Deeper Adventures inviterer på en ukes tur til Kosovo og Nord-Makedonia på jakt etter bunnløs pudder i både skisenter og med catski! Grunnleggeren er Dina Treland Nesse, Hun er et kjent navn for de fleste snowboardere fra tiden hun kjørte konkurranser og filmet rails i trapper av steinhard betong. De siste årene har vi ikke sett like mye til henne, men det betyr overhodet ikke at hun har lagt vekk snowboardet!

Nå har hun funnet veien ut i dypere snø, der hun sammen med sin kjære Eirik Nesse har utforsket flere alternative reisemål for å kjøre snowboard. Siste snowboardtur utenfor allfarvei var til nettopp Kosovo og Nord-Makedonia i 2019, der hun nå inviterer med andre på tur. Vi så oss helt nødt til å ta en prat med Dina for å få litt mer informasjon!

Hei Dina, vi har sett logoen over alt den siste tiden, men kort forklart, hva er Deeper Adventures?
Med Deeper inviterer jeg til snowboardeventyr andre uka i februar, der vi først vil kjøre tre dager i et skisenter i Kosovo og en dag i et annet skisenter i Nord-Makedonia. Deretter venter høydepunktet med to dager catski (transport opp til urørt terreng med tråkkemaskin). Målet er å gi flere muligheten til å oppleve gleden av annerledes og spennende destinasjoner der man kan finne dyp pudder, samtidig som det er reisemål der det er mer bærekraftig å legge igjen litt av pengene sine! I år legges turen til Balkan, men dersom interessen er stor nok håper jeg å kunne utvide til flere spennende reisemål etterhvert.

Er det bare du som står bak Deeper?
Ja, det er meg, Dina, som har startet opp Deeper og som driver det alene. Min mann Eirik har blitt utnyttet som modell i markedsføringen, siden alle mine bilder og film fra stedene er av han, og han skal også være med på turen og hjelpe meg der det trengs.

Modell: Eirik Nesse / Foto: Dina Treland (antar vi)

Du har altså vært der før?
Vi var en uke der i 2019, der vi reiste ut fra hvor det var meldt mest snø og bestilte reisen dagen før. Da kjørte vi mest i Kosovo, og hadde bare en dag i Makedonia. Catskien har jeg ikke vært med på før. Der har vi heldigvis lokale guider med oss, som vil ta oss med til de beste stedene ut fra værforholdene.

Å velge reisemål som Kosovo gir meg mye, siden det både er interessant med en fremmed kultur og mer bærekraftig enn «vanlige» destinasjoner. Jeg vil heller legge igjen de norske kronene mine hos en familiebedrift der enn i et sveitsisk skisenter som eies av en eller annen riking. I tillegg kan man bidra ved å vise frem stedet til andre som kanskje også velger å legge turen dit når noen har gått oppveien for dem. Den dagen det blir for mange i kampen om det første sporet er det ikke verre enn å utforske neste uoppdagede perle!

Gi oss en elevator pitch, hvorfor skal folk bli med til  Kosovo og Nord-Makedonia?

Er du klar for å bytte ut den tradisjonelle Alpeturen med et nytt og mer spennende reisemål? Frister det å oppleve en annen kultur fremfor å shotte jäger på afterskien? Kunne du tenke deg å dra et sted der pudderet ikke er oppkjørt i løpet av de første timene, men vet ikke helt hvordan du skal gå frem? For hvordan finner man egentlig ut hvilke skisenter som er best hvis ikke man kjenner noen som har vært der før? Og hvordan bestiller man overnatting av noen som ikke har nettside eller epost, og som bare snakker albansk på telefon? Nyoppstartede Deeper Adventures har heldigvis gjort jobben for deg, og inviterer med på en ukes tur til Kosovo og Nord-Makedonia på jakt etter bunnløs pudder i både skisenter og med catski!

Foto: Sharoutdoors

Fun fact om destinasjonene?
Første dag vi var i Brezovica (Kosovo) fryktet vi at det skulle være oppkjørt siden det var så mye folk i heisen. Det viste seg fort at de aller fleste bare skulle ta en selfie på toppen før de tok heisen ned igjen, og det var mer enn nok pudder til oss under hele oppholdet. Ved heisene er er det også godt voksne menn i grilldress som driver kiosk på små sammenleggbare bord, der de bruker snøhauger som kjøleskap.

Foto: Toni Konrad

Hva kan man forvente hvis man melder seg på?
Kort fortalt kan man forvente et annerledes snowboardeventyr, og forhåpentlig også dyyyp pudder!

På programmet står det først tre dager kjøring i anlegget Brezovica i Kosovo, der overnattingen er på et enkelt men på sitt vis sjarmerende ski in – ski out hotell som tar deg med rett tilbake til Jugoslavia. Ingen spa-avdeling her med andre ord, men helt klart autentisk! Deretter fortsetter turen videre tilNord-Makedonia, der det venter en dag i skisenteret Popova Shapka og to dager catski med lokaleguider fra Shar Outdoors. I Popova Shapka er det leid to hus som deltakerne innkvarteres i. Dersom du er en av de som gjerne vil ha en god fest når du er på ferie får du anledning til dette når siste natten tilbringes i Skopje som er hovedstaden i Nord-Makedonia.

Den enkle standarden er valgt av to grunner: For det første kjennes det feil å leve i sus og dus i ett av Europas fattigste land, og for det andre er en del av tanken bak Deeper at det skal være for alle, og ikke forbeholdt de med mest penger. Eneste som kreves for å delta er erfaring med kjøring i dyp snø,og du må ha med deg skredutstyr som du har gjort deg godt kjent med bruken av før avreise. Det vil bli litt skredteori en av de første kveldene, i tillegg til litt felles øving på bruk av utstyret i bakken.

Det er harde tider der mange er usikre på økonomien fremover, men hvis man regner kjapt på kostnadene for fire dager heiskort og ikke minst to dager catski (som er dyrt) er det ikke vanskelig å se at 9490,- er en god pris! Men vær rask, dette pristilbudet gjelder bare til 18.12. (Flybilletter er ikke inkludert i prisen, men pr. nå finnes det billetter hos Wizzair til 519 kr t/r.)

Dina og Eirik i Kosovo!

Helt til slutt, hvor henvender man seg for spørsmål og eventuelt påmelding?
1. For påmelding: Send en epost til dina@deeperadventures.no, og fort deg å gjøre det innen 18.12 hvis du vil ha turen til nedsatt pris!
2. For spørsmål ta kontakt på epost til dina@deeperadventures.no eller på Instagram på @deeperadventures.
3. Sjekk ut nettsiden www.deeperadventures.no er det også masse informasjon til de som er nysgjerrige på mer!
4. Event på Facebook: https://fb.me/e/38nJ1soMo

Foto: Sharoutdoors

Bli med!

Resultater Norgescup Kristiansand
22.4.2024

Resultater Norgescup Kristiansand

Her er resultatene fra Norgescupen i Kristiansand 20. april.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024

Høvdingen av Høgevarde 2024

Hvorfor starte klubb?