– Den sjukeste følelsen jeg har hatt

Mons Røisland tok OL-sølv etter en spinnvill big air-finale i Beijing. Kleveland tok åttendeplass.

Det er nok den beste dagen jeg har hatt på brett. Alt bare stemmer. Det er en eksplosjon av følelser som jeg aldri har vært borti før, sier 25-åringen.

Aldri før har nivået vært så høyt i en big air-konkurranse. Quadcorks og 1800-variasjoner kom på løpende bånd, men til slutt var det vår egen Mons Røisland som tok med seg 171.75 poeng og den gjeve sølvmedaljen hjem. Gullet gikk til kinesiske Yiming Su, som fikk skyhøye 182.50 poeng med både frontside og backside 1800. Bronsemedaljen gikk til Kanadiske Max Parrot, som også stakk av med seieren i slopestyle.

Mons Røisland tar sin første OL-medalje. Foto: Team Norway / Geir Owe Fredheim

Se finalen i reprise på Discovery Plus!

Røisland gikk knallsterkt ut med en svær frontside 1800. I andre run fulgte han opp med en backside 1620 der dommerne hadde litt å plukke på. I tredje og avgjørende run ryddet han opp i rotet og landet trikset perfekt.

– Det var mye som skjedde i topplokket før siste run. Det var en krig med å bare glemme medaljer, glemme pall - glemme alt og fokusere på trikset.

Det var liten tvil om at følelsene eksploderte for Høvik-gutten når poengsummen kom.

Mons var tydlig rørt når resultatet kom. Foto: Team Norway / Geir Owe Fredheim

Dette er så viktig for meg. Jeg er i en posisjon uten sponsorer, som jo har vært ganske kjipt. Og når det sitter, så lønner alt arbeid og slit seg. Jeg er så jævlig fornøyd, sier Mons.

Marcus Kleveland startet med en rå backside 1800. Dermed var mulighetene gode etter første run. Dessverre fikk han det ikke til å stemme i de to neste. I andre run måtte han, etter alt å dømme stoppe, opp rotasjonen og endte opp i en nollie frontside 1080. I tredje run falt han dessverre på et nytt nollie frontside 1440-forsøk, og endte dermed opp på en åttendeplass.

NRK: Røisland slo tilbake med OL-sølv etter skrekkskade: – Det blir ekstra spesielt

I big air-finalen for kvinnene var det Østeriske Anna Gasser som stakk av med gullmedaljen, mens slopestyle-vinner Zoi Sadowski Synnot (NZL) tok sølv og Kokomo Morase (AUS) bronse. Dessverre gikk ikke Hanne Eliertsen videre fra kvalifiseringen. 22-åringen har likevel gjort en imponerende jobb i sitt første OL, og det er liten tvil om at vi kommer til å se store prestasjoner fra Hanne fremover.

Beijing-OL har dessverre ikke gått helt etter planen for den regjerende verdensmesteren. Foto: Geir Owe Fredheim.

Først og fremst vil jeg gi all ære til Mons som virkelig har stått på for dette øyeblikket. Det er så fortjent! Og det at hele Norge følger med når han tar medaljen hjem, betyr mye for norsk snowboard! Du er en sann inspirasjon Mons, i dag fikk du tårene til å trille, sier landslagstrener Marius Håker.

Landslagstreneren, som dessverre har måtte følge med på utøverne fra sofaen i Norge på grunn av smitte, er stolt av det norske laget.

– Vil også skryte av prestasjonene til resten av OL-laget. De måtte gjennomføre slopestyle uten trenere, da vi var stuck her hjemme.“Team-spiriten” har aldri stått sterkere. Per Iver fikk reist ned til Big Air, men likevel ønsket utøverne å være tett på hverandre for å gi all sin støtte.

Dette karakteriserer verdens beste landslag, sier Håker.

Les også: Parrot tok gullet i slopestyle

Den norske OL-troppen bestod av Røisland, Kleveland, Ståle Sandbech og Hanne Eilertsen. I tillegg til dagens big air var samtlige norske også med i slopestyle-delen forrige uke. Der gikk Røisland og Ståle videre til finalen, men endt opp på syvende og niendeplass.

Superpipe, Parallel Giant Slalom og Boardercross ble også svært underholdende konkurranser, til tross for at det kun var utenlandske kjørere med. Spesielt pipe-konkurransen ble et show med blant annet en sinnssyk trippel av vinneren Ayumo Hirano og en rekordhøy method fra Kaishu Hirano. Det ble også en følelsesladet avslutning for legenden Shaun White som tok en imponerende fjerdeplass.

Snowboard-delen av OL er med dette over. Her har du en oversikt over alle medaljene:

Se de fullstendige resultatlistene her

Slopestyle | Damer

Slopestyle | Herrer

Parallel Giant Slalom | Damer

Parallel Giant Slalom | Herrer

Boardercross | Damer

Boardercross | Herrer

Superpipe | Damer

Superpipe | Herrer

Big Air | Damer

Big Air | Herrer

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch