Dokumentarserie om norsk skating

"Det er typisk norsk å være god" hører vi rett som det er. Dette gjelder også skating. Helt siden slutten av 80-tallet har Norge avlet opp skatere som har kunnet måle seg med de beste over dammen, til tross for elendige forhold, mangel på forståelse for hva skaterne driver med og altfor få skateparker. Det er likevel ikke før de siste årene at norske skatere faktisk har fått den anerkjennelsen de fortjener.

- "Rabalder" er en dokumentarserie jeg har hatt lyst til å lage i flere år. Vi har en spennende skateboardhistorie her til lands, som jeg både har lyst til å lære mer om og formidle videre til fremtidige generasjoner. I den anledning har jeg også ønsket å gi ordet til noen norske skatere som jeg mener har vært viktige brikker for å få skate-scenen i vårt lille land til å bli det den er nå, sier Per Christian.

I dag går det ikke an å bla gjennom et Trasher eller Free-magasin uten å se en nordmann, og nye skateparker popper opp annenhver måned. Slik har de ikke alltid vært. Norge har fått flere pros i løpet av de tre siste årene enn de har hatt i de 25 årene før.

I første episode får vi møte Torgny Amdam, som har vært sentral i skate-scenen siden begynnelsen av 90-tallet. Han var av de første nordmennene som ble sponset av et amerikansk brettmerke og skal ha mye av æren for at Oslo-skaterne kunne holde seg oppdatert på hva som foregikk i LA, i en tid før internett og instagram gjorde denne jobben lett. Torgny er nå i 40-årene og shredder fortsatt hardere enn noen gang. Torgny er "down for life"!

Se første episode her:

Kristina har oppfylt drømmen om å jobbe med skating
30.10.2019

Kristina har oppfylt drømmen om å jobbe med skating

Kristina Westad er dommer på internasjonalt nivå, talsperson for World Skate, daglig leder i B:Aurora og en aktiv skater.

Filmen fra Snowboardawards er her!
29.10.2019

Filmen fra Snowboardawards er her!

Se filmen fra Snowboardawards 2019!

Landslaget i Saas Fee
24.10.2019

Landslaget i Saas Fee

Se edit fra snowboardlandslagets samling i Saas Fee!

Tidenes kompetanseløft for park
23.10.2019

Tidenes kompetanseløft for park

Ny veileder for parkbygging skal bidra til mer aktivitet for snowboard- og skikjørere på alle nivåer, over hele landet.

Slik er DU med på å gi drømmen en sjanse
23.10.2019

Slik er DU med på å gi drømmen en sjanse

Hver gang du spiller hos Norsk Tipping, er du med på å oppfylle store og små drømmer over hele landet.

Her er årets prisvinnere!
21.10.2019

Her er årets prisvinnere!

En overrasket konferansier var blant prisvinnerne på helgens Snowboardawards