Dokumentarserie om norsk skating

"Det er typisk norsk å være god" hører vi rett som det er. Dette gjelder også skating. Helt siden slutten av 80-tallet har Norge avlet opp skatere som har kunnet måle seg med de beste over dammen, til tross for elendige forhold, mangel på forståelse for hva skaterne driver med og altfor få skateparker. Det er likevel ikke før de siste årene at norske skatere faktisk har fått den anerkjennelsen de fortjener.

- "Rabalder" er en dokumentarserie jeg har hatt lyst til å lage i flere år. Vi har en spennende skateboardhistorie her til lands, som jeg både har lyst til å lære mer om og formidle videre til fremtidige generasjoner. I den anledning har jeg også ønsket å gi ordet til noen norske skatere som jeg mener har vært viktige brikker for å få skate-scenen i vårt lille land til å bli det den er nå, sier Per Christian.

I dag går det ikke an å bla gjennom et Trasher eller Free-magasin uten å se en nordmann, og nye skateparker popper opp annenhver måned. Slik har de ikke alltid vært. Norge har fått flere pros i løpet av de tre siste årene enn de har hatt i de 25 årene før.

I første episode får vi møte Torgny Amdam, som har vært sentral i skate-scenen siden begynnelsen av 90-tallet. Han var av de første nordmennene som ble sponset av et amerikansk brettmerke og skal ha mye av æren for at Oslo-skaterne kunne holde seg oppdatert på hva som foregikk i LA, i en tid før internett og instagram gjorde denne jobben lett. Torgny er nå i 40-årene og shredder fortsatt hardere enn noen gang. Torgny er "down for life"!

Se første episode her:

Brettvettregler
2.4.2020

Brettvettregler

Hjemmepåsken er like rundt hjørnet, det eneste vi vil er å komme oss ut! Dette er frihet under ansvar i praksis!

Brettforbundet permitterer deler av administrasjonen
27.3.2020

Brettforbundet permitterer deler av administrasjonen

Som et resultat av koronaviruset reduserer Brettforbundet driften for å sikre aktivitet i årene som kommer.

Rekrutten: Turboble og snowboardglede i Livigno
26.3.2020

Rekrutten: Turboble og snowboardglede i Livigno

Ny bildeserie fra landslagsrekrutten Emil Leenderts!

Gi frivilligheten en sjanse | Gråkallparken
24.3.2020

Gi frivilligheten en sjanse | Gråkallparken

Stian Karlsen og Mats Larsen har bygd en av landets beste parker gjennom frivillig arbeid!

Se editen fra Sint Railjam!
20.3.2020

Se editen fra Sint Railjam!

Sammen med Norsk Tipping har vi satt i gang et stort jentesatsingsprosjekt denne sesongen. Sjekk ut edit fra et av høydepunktene!

Kristian Moen ble nummer to overall i SBX!
19.3.2020

Kristian Moen ble nummer to overall i SBX!

Kristian Moen har hatt sin beste sesong noen gang. Før jul tok han fem av fem mulige medaljer i både snowboardcross og banked slalom.