Dokumentarserie om norsk skating

"Det er typisk norsk å være god" hører vi rett som det er. Dette gjelder også skating. Helt siden slutten av 80-tallet har Norge avlet opp skatere som har kunnet måle seg med de beste over dammen, til tross for elendige forhold, mangel på forståelse for hva skaterne driver med og altfor få skateparker. Det er likevel ikke før de siste årene at norske skatere faktisk har fått den anerkjennelsen de fortjener.

- "Rabalder" er en dokumentarserie jeg har hatt lyst til å lage i flere år. Vi har en spennende skateboardhistorie her til lands, som jeg både har lyst til å lære mer om og formidle videre til fremtidige generasjoner. I den anledning har jeg også ønsket å gi ordet til noen norske skatere som jeg mener har vært viktige brikker for å få skate-scenen i vårt lille land til å bli det den er nå, sier Per Christian.

I dag går det ikke an å bla gjennom et Trasher eller Free-magasin uten å se en nordmann, og nye skateparker popper opp annenhver måned. Slik har de ikke alltid vært. Norge har fått flere pros i løpet av de tre siste årene enn de har hatt i de 25 årene før.

I første episode får vi møte Torgny Amdam, som har vært sentral i skate-scenen siden begynnelsen av 90-tallet. Han var av de første nordmennene som ble sponset av et amerikansk brettmerke og skal ha mye av æren for at Oslo-skaterne kunne holde seg oppdatert på hva som foregikk i LA, i en tid før internett og instagram gjorde denne jobben lett. Torgny er nå i 40-årene og shredder fortsatt hardere enn noen gang. Torgny er "down for life"!

Se første episode her:

Portrett: Marcus Kleveland
20.1.2020

Portrett: Marcus Kleveland

Bli bedre kjent med Marcus Kleveland gjennom kamera til Daniel Tengs.

Norgescupkalenderen i surf er klar!
16.1.2020

Norgescupkalenderen i surf er klar!

Norgescupkalenderen er klar!

Kirkhus vant World Rookie Fest!
14.1.2020

Kirkhus vant World Rookie Fest!

Øyvind Kirkhus landet nytt triks og stakk av medførsteplassen i dagens konkurranse i Livigno. Johannes Taklo tok tredjeplassen.

Se filmen fra NC Vierli!
9.1.2020

Se filmen fra NC Vierli!

Filmen fra årets første Norgescup er her.

Parkguide: Ringkollen Parken
7.1.2020

Parkguide: Ringkollen Parken

Les om Ringkollen Parken i Norsk Tipping og Brettforbundets Parkguide

Kickstart på Norgescupen
6.1.2020

Kickstart på Norgescupen

Hanne Eilertsen, Sindre Tveiten og Mathias Eckhoff stakk av med seieren i årets første Norgescup.