Eilertsen og Rudi er norgesmestere

– Det er helt rått – denna har jeg jaktet lenge etter. Jeg tror det er rundt 19 år, og endelig satt den. Nå blir det feiring, sier en fornøyd Ola Rudi.

Dagens norgesmesterskap i Trysil ble en nydelig dag i bakken, med påskevær og gode forhold. Etter mye kniving var det Ola Rudi og Hanne Eilertsen som fikk med seg mest fart i svingene og stakk av med gullmedajene.

– Forholdene har vært helt ypperlig i dag, fin løype og god stemning i bakken, sier Rudi.

Håvard Heggem, Ola Rudi og Aleksander Østreng. Foto: Process Films / Glenn Pettersen

Bak Rudi kom Håvard Heggem og Aleksander Østreng på andre og tredjeplass. Den største rivalen var nok imidlertid landslagstrener og tidligere boardercoss-proff Stian Sivertzen, som gikk ut i semifinalen.

– Ola har kjørt sinnsykt solid i dag. Han hadde kjempegode starter, pumper bra på kulene, og i svingene så er han overlegen. Han ledet ut av de første kulene i hvert eneste run og hadde stålkontroll, sier Sivertzen.

Ståle Sandbech var også med i boardercross-konkurransen, etter sølv i gårsdagens slopestyle. Foto: Process Films / Glenn Pettersen

På damesiden var det Hanne Eilertsen som tok gullet, foran Sofia Bjarheim og Emilie Evensen. Snowboardtalentet tok også sølv i slopestyle på torsdag, og er en av favorittene til morgendagens big air-konkurranse.

Hanne Eilertsen. Foto: Glenn Pettersen

– Det var veldig gøy å vinne! Dagen har vært kjempebra, med varmt, og fint vær. Nå gleder meg veldig til big air i morgen, og håper at hoppet er like bra som det var i går, sier Hanne.

Hanne konkurrerer vanligvis kun i slopestyle og big air, og sist hun kjørte boardercross var under NM i fjor. Landslagstrener Sivertzen var mektig imponert over kjøringen og påpeker at dette sier mye om de tekniske snowboardferdighetene til tjueåringen.

– Det man ser er at de som er gode til å kjøre snowboard, er gode i alle grener. I finale-runnet kjørte Hanne kjempegode svinger og det gikk skikkelig fort. Det var veldig kult å se, sier Sivertzen

Foto: Process Films / Glenn Pettersen

I juniorklassen var det Andrea Rue som vant jenteklassen. På andreplassen kom Emilie Klausen og Jenny Kvamme på tredje. På guttesiden var det Torjus Fossegård Snare som var raskest, etterfulgt av Jonas Mørk Danielsen og Simon Mikaelsen Ostby.

Av yngre junior vant June Herland, foran Kamilla Espeli Olsen og Cornelia B.Oster. Av guttene var det Sander Mørk Danielsen som stakk av med seieren, med PEtter Teksle og Tim Olof Gustavsoon på andre- og tredjeplass.

Foto: Process Film / Glenn Pettersen

En av dem som imponerte aller mest var Alexander Kristiansen, som kjørte råbra i paraklassen, og ble norgesmester som eneste deltaker.

Boardercoss arrangeres sammen med slopestyle og big air denne helgen. På torsdag var det slopestyle-konkurranse, der Torgeir Bergrem tok gullet, etter en hel sesong ute med kneskade. På damesiden var det Tina Steffensen som kjørte seg til gull. Lørdag er det klart for big air for alle klasser, før slopestyle for junior på søndag.

Les også: Bergrem og Steffensen tok NM-Gull

Se fullstendige resultater i bunn av teksten!

Foto: Process Films / Glenn Pettersen

6. Julia Aure

Para

1. Alexander Kristiansen

Hanne Eilertsen og Ola Rudi vant dagens NM i boardercross.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch