Gratulerer med kvinnedagen!

Ildsjelene og forbildene bak jentesatsning har vært avgjørende for miljøets og organisasjonens utvikling. Dette har vi lært siden Powderpuffgirls ble lansert i 2003.

Tradisjonelt har brettsportene vært mannsdominerte. Den positive utviklingen mot et mer likestilt snowboard-, skateboard- og surfemiljø her i Norge har skjedd mye takket være dedikerte og dyktige ildsjeler og enestående forbilder.

På kvinnedagen ønsker vi å hylle alle de forbildene fra vårt eget miljø som har vist vei og vært til stor inspirasjon.

Utøvere som Silje Norendal, Helene Olafsen, Kjersti Buaas og Tonje Pedersen blir i dag sett opp til av en hel generasjon med brettkjørere, både i kraft av nivået på kjøringen og ved en bevissthet til rollen som som forbilde.

Silje Norendal i Stubai. Foto: Daniel Tengs

I forbund og klubb har ledere som Cecilia Flatum, tidligere visepresident, president og en av ildsjelene bak forbundets jentesatsningsprosjekter, spilt en avgjørende rolle. Det samme har forbundets rekke av kvinnelige generalsekretærer fra 1998: Anne Karin Kolstad, Annika Johnson, Dagfrid Forberg og Lisa Mari Watson. Vi i kan også trekke frem klubbleder i KIF Snowboard, Hege Steffensen som et annet eksempel. Takket være strukturert og godt arbeid i flere år er i dag medlemsmassen i klubben tilnærmet helt likestilt.

Takk til dere, og alle andre som har stått og står ved deres side, for alt dere har gjort for norsk brettsport!

Jenter og brettsport er et tema som er blitt viet mye oppmerksomhet, også i forskningsmiljøer. Mari Kristin Sisjords arbeid fra 2005 gir et inntrykk av datidens snowboardmiljø hvor “jentene måtte kjempe seg frem”. Les mer her!

Når vi i Brettforbundet i dag var invitert til å gi innspill til hvordan idretten kan sikre 40 prosent kvinner i ledende posisjoner innen 2023 på en digital rundebordskonferanse for idretts-, næringslivsledere og politikere, var det helt naturlig for oss å se tilbake på alt det arbeidet som er gjort siden daværende Snowboardforbundet lanserte sin første jentesatsning “Powderpuffgirls” i 2003.

Daværende Snowboardforbundets første jentesatsning Powderpuffgirls, som ble lansert i 2003, fikk mye oppmerksomhet.

I likhet med mange andre idretter har vi fortsatt en lang, lang vei å gå for sikre likestilling helt og fullt. Mye er ugjort. Samtidig har vi lært mye underveis og dette er våre fem innspill i dagens rundebordskonferanse i regi av NIF:

1. Vi må i større grad aktivt oppsøke kvinner og oppfordre de til å søke og til å stille til valg. Søknads- og rekrutteringsprosessene må målrettes. Det må også vurdere om beste kvinne og beste mann skal innstilles til stillinger hvor begge er likt kvalifisert, også kjent som moderat kvotering.

2. Likestilling i ledende posisjoner starter med likestilling i deltagelsen i selve aktiviteten. For Brettforbundet er dette en utfordring, for andre særforbund og idretter er det ikke slik. Vi må må invitere bredt til lavterskelaktivitet for alle.

3. Løft frem forbildene, på alle nivåer.

4. Idretten er mangfoldig. Det er 55 ulike særforbund med 55 ulike utfordringer og kanskje også løsninger. Det er avgjørende med målrettet tiltak tilpasset den enkelte idretten. Innenfor alle idretter må det selvstendig tenkning til.

5. Involver og lær av gode samarbeidspartnere. Siden 2016 har Brettforbundets generalsponsor Norsk Tipping bidratt med kunnskap og ressurser til forbundets arbeid for like muligheter, i nært samarbeid med miljøet og ressurspersoner. Vi har alle mye å lære av hverandre.

Gratulerer med dagen til alle forbildene og til alle jentene i Brettsportmiljøet!

Hilsen

Bijora Sardarian (generalsekretær) og Ola Keul (president)

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch