– Helt vilt å vinne på hjemmebane!

Hanne Eilertsen og Marcus Kleveland tok kongepokalene under helgens Snowboard-NM, mens Kongen av Geilo stakk av med big air-gullet

– Det var helt vilt å vinne på hjemmebane, spesielt når nivået var så høyt som det var. Jeg har lengtet etter den følelsen her, sier norgesmester Stian Kleivdal.

Det er ikke hver dag det blir landet flere 1620-varianter i Geiloparken. Med strålende sol og god park ble det skikkelig drapå-stemning under søndagens Norgesmesterskap, og det ble ekstra stas da lokalgutten slo Kleveland i big air.

Foto: Daniel Tengs

24-åringen forsvarer dermed tittelen fra NM på Trysil i 2019. Sølvet i big air gikk til Marcus Kleveland, mens Øyvind Kirkhus tok bronse.

– Sjukt gøy å avslutte sesongen på Geilo når det blir kastet like store triks som du ser i verdenstoppen. Det sier litt om kvaliteten på parken nå. Geilo har gjort en helt rå jobb, sier Kleivdal.

For første gang ble NM sendt direkte på brettforbundet.no. Se sendingen fra Geilo-TV her:

NM skulle egentlig arrangeres på Trysil tidligere i vinter, men ble avlyst på grunn av smittesituasjonen og nasjonale rettningslinjer. Løsningen ble derfor et et mesterskap kun for landslag og toppidrett-skolene NTG Geilo, Wang og Hovden Skigymnas.

Se fulle resultatlister i bunn av saken!

Dobbelt gull og kongepokal

Norges nye OL-håp på damesiden gjorde rent bord med gull i både slopestyle og big air. Det var dermed ingen tvil om hvem som fikk ta med seg Kongepokalen hjem.

– Det var veldig moro å kjøre i går, og alle jentene kjørte sykt bra. Ekstra gøy å vinne og få kongepokalen, sier Hanne.

Foto: Daniel Tengs.

Det var generelt svært høyt nivå i damesiden i helgen. I slopestyle tok Stine Espeli Olsen sølv-medaljen og Bettina Roll bronse, mens i Big Air måtte de bytte plass på pallen.

Marcus Kleveland feiret bursdagen sin med gull, sølv og Kongepokal.
Foto: Daniel Tengs

Verdensmesteren var også best på Geilo, med overlegen kjøring i slopestyle. Med andreplassen bak Kleivdal i big air i tillegg, var han også best sammenlagt og fikk årets Kongepokal. Det ble dermed en bra 22-årsdag for Kleveland.

Rekrutt-kjører Øyvind Kirkhus imponerte kanskje aller mest i helgen. 18-åringen leverte drøy kjøring, og tok både slopestyle-sølv og big air-bronse. Slopesyle-bronsen gikk til den mest rutinerte kjøreren i feltet, Torgeir Bergem.

Mye tyder på at Øyvind Kirkhus er klar for å konkurrere mot de store gutta fremover. Foto: Daniel Tengs.

Takket være Geilo IL ble årets norgesmesterskap en kjempesuksess, til tross for strenge koronarestriksjoner. Vi gleder oss til neste års NM med kidsklasser, åpen påmelding og publikum!

Se resultatene resultatlistene her!

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024