Høvdingen av Høgevarde

For to uker siden arrangerte Mushroom Crew et sidehiteventyr uten sidestykke. Arrangementet gikk under navnet «Høvdingen av Høgevarde»

Vi presenterer her et usensurert og hemmelig intervju med Mushroom Crew direkte på FaceTime fra Romsdalen! Mer presist er intervjuet med Len Roald Jørgensen og Emil Fossheim. Emil skal visstnok være Mushroom Crews svar på Michael Scott, mens Len er mer James Brown.

Emil og Len. Foto: Chris Baldry

For de som ikke kjenner til Mushroom crew, hvem er dere

– Mushroom crew er et nettverk av folk, så det kan vi ikke svare på med mindre du spør «kem vi var akkurat da arrangementet var».

Ok. hvem var dere akkurat da Høvdingen på Høgevarde gikk ned?

– Du skjønner at Trym har vunnet en Ikea-klappstol (?), og hvis Trym kjøper en skje, så har skjeen veldig liten skål. Du får akkurat én dråpe suppe på skjeen hvis du balanser den helt rett. Den skjeen med veldig liten skål, det er Mushroom Crew. Sånn, få et nytt spørsmål. Still oss noe vanskelig da!

Hvis vi forstår Len og Emil rett er Mushroom Crew mer eller mindre et verktøy som ikke fungerer optimalt. Men fra spøk til alvor, så bygger Mushroom Crew parker i verdensklasse, samtidig arrangerer de masse gøy på snowboard. sjekk ut @mushroom_crew på Instagram, eller nettsiden mushroomcrew.com.

Fortell om konseptet Høvdingen av Høgevarde

– Konseptet er basert på Mushroom invitational fra Vierli i 2013. Den gangen bygget vi en rå park, og så ville vi at folk skulle kjøre, så da fant vi på konseptet «alle kjører og stemmer på den de synes er best». Tror ingen andre enn de som var på Mushroom crew invitational vet at mushroom crew invitational skjedde.

Len og Emil beskriver konseptet litt som snowboardversjonens Paradise Hotel, hvor alle stoler 110% på hverandre. Simon Fossheim kommenterte på intervjuet og synes Bonderomantikk er en mer passende sammenligning uten at vi helt forstår hvorfor.

Gøy informasjon, men si litt mer om Høvdingen av Høgevarde

– Daglig leder på Høgevarde, HC, spurte om vi ville gjøre noe der. Det var jo en ganske diffus henvendelse, men vi tenkte at det ville vi. Og så tenkte vi at vi ville lage mushroom invitational på nytt, men så har vi blitt litt eldre, så da ble det side hits og tvekamp. På grunn av korona måtte alle inviterte bo i camping på parkeringsplassen, og det var egentlig veldig nice. Fra tirsdagskveld til søndag var vi ute 24/7. Vi har laget det arrangementet vi har mest lyst til å være med på selv!

– Alle er med å bygge elementene, alle kjører, alle dømmer, og alle har det fett. De som ikke har det fett, de blir drept av Høvdingen. Enn så lenge i Høvdingen av Høgevarde-konseptet så har ingen blitt drept, så det betyr jo at det funker.

På camp. Foto: Chris Baldry

Dere snakket om en høvding og en tvekamp? Fortell mer om det!

– Først så stemmer alle, på alle. Du kan stemme på deg selv, men da er du wack og blir halshogd av høvdingen. Alle var heldigvis veldig enige om hvem som vant. Topp tre får premier, og premiene fikk vi fra Revir

– Så må topp to gå i en tvekamp for å kjempe om tittelen «Høvdingen av Høgevarde» En tvekamp består av fem tradisjonelle og historiske indianer/viking-ting som vi har lest oss opp på. Pluss et par ting vi fant opp. Så da tok vi disse historiske øvelsene inn til snowboard, og det har aldri blitt gjort før.

Tvekampen bestod av:
1. Chugging av valgfri drikke
2. Øksekast
3. Snowskate-race
4. Håndbak
5. Og til slutt - den kjempeskumle stirrekonkurransen!

Kris og Kristian kjemper om høvdingtittelen. Foto: Simon Fossheim

– Tvekampgreia gikk egentlig bare ut på at det ikke skulle være én vinner, men at det blir to vinnere. Også er det ikke nødvendigvis den som vinner, som faktisk vinner. For han som vant, han tapte jo. Fordi han tapte tvekampen.

– Mushroom crew slår altså et slag for alle, både tapere og vinnere. Alle er vinnere. Det var veldig gøy. Spør om Høgevarde er en bra plass!

Er Høgevarde en bra plass?

– Terrenget på Høgevarde er dritfett. Det er naturlige hopp overalt. Så vi prøvde å finne terreng der det var lettest og best å lage ting. Når man har bygget mye park, ser man jo hva som er bra, og der det er en naturlig god park. Vi bygget også noen skjulte skatter utenfor parken.

Emil: Så ja! Høgevarde er en megabra plass!

Len: Men burde si at det er dårlig så ingen drar dit.

Emil: Men ingen må dra dit! Ikke tenk på det en gang.

Len: Eller ikke dra dit når jeg er der, eller jo gjør det, men ikke vær så mange!

Emil: Men fær mange dit når det er dårlig pudder, og ha det fett læll.

Foto: Simon Fossheim

Skjer det noe mer fremover?

– Ja! Vi skal ha Mushroom Crew Banked Shalom på Fonna. Det blir i juni, det er tidligere enn før! Det har vi jo hatt mange ganger, dette blir fjerde året!!

Kan vi forvente en Høvdingen av Høgevarde 2.0?

– Ja, og noe nytt også kanskje! Vi skal ha inn mer spyd, mer høvdingklær, mye større park, mer sidehits,  selvfølgelig mange flere folk og mer slush, eller pow! Vi må også ha mindre av noe. Så det blir mindre baconsnacks, og mindre snorking. Det er veldig løse detaljer. Så dere kan lese dette og forvente en hesblesende Høgevarde 2.0, men ikke si det til noen!

Vil dere utdype litt mer om kjøringen?

– Vi fikk egentlig ikke med oss så mye, fordi vi kjørte selv. Men Kristian Skjømming og Kris Lerånd var kjempeflinke. Alle kjørte fett, gjorde kule triks og var snille.

Torgeir Bergrem gjorde gjesteopptreden på Facetime-intervjuet og kunne melde om at det var «jævlig fett og kjempegøy! 10 av 10. Komme tilbake»

Har dere noe mer på hjertet?

– Stor takk til alle som hjalp! Fotografer, filmere og kjørere som ikke synes det var farlig å sove ute. Takk til alle som var med å grave og takk til sponsorene våre Høgevarde og Revir!

– Men hvorfor ble det ikke kåret årets event på snowboardawards i fjor? Vi hadde jo event og tapte mot årets meme! Vi har bestemt at på Høgevarde 3.0, kommer folk opp, og da er hele arrangementet bare en plakat av en meme.

– Ellers tror vi Høvdingen av Høgevarde bra for alle! Det var bra for de som kom, og de som ikke kom, men mye bedre for de som kom enn de som ikke kom.

Se edit av Daniel Jacobsen her:

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april