Hvordan starte en brettklubb

Ønsker du eller en gjeng å starte en brettklubb?

Gjennom å starte en brettklubb kan du være med på å legge til rette for en viktig arena for veldig mange barn og unge. Det er en viktig sosialiseringsarena og læringsarena, så vel som en arena hvor barn og unge kan utvikle seg både fysisk, psykisk og mentalt. Idrett skaper tilhørighet, fellesskapsfølelse og livslange vennskapsbånd.

Gjennom å starte en klubb legger man til rette for et sosialt fellesskap. Ved å delta aktivt i en klubb vil du derfor kunne glede deg over sosiale aktiviteter, samt knytte sosiale bånd en kanskje ikke finner andre steder. Som medlem i en klubb vil man også kunne opparbeide seg kvaliteter og verdier som er viktige å ha med seg videre i livet, slik som samarbeid og respekt for andre.

En klubb kan også være en viktig bidragsyter når det kommer til mestringsfølelse, ved at idrett gir muligheten til å sette seg mål og realisere disse. Denne mestringsfølelsen kan videre også ha en positiv effekt på hvordan man håndterer oppgaver og utfordringer ellers i livet.

Å organisere seg i klubb er med andre ord en stor fordel, enten man vil satse på konkurranser, turer, treninger, bygge ut anlegg, eller bare samle miljøet og ha det gøy på brett.

I Brettforbundet har vi derfor jobbet med å forenkle prosessen med å starte en klubb og ønsker med det å legge til rette nettopp dette.

Under følger derfor informasjon og veiledning – følg denne for en så smooth oppstartsprosess som mulig:

1 Ta kontakt med Brettforbundet og/eller idrettskretsen

Ta kontakt med Brettforbundet så tidlig som mulig i prosessen. På den måten kan vi bistå med å sette dere i kontakt med de riktige personene i idrettskretsen, se til at dere har de riktige dokumentene på plass samt svare på spørsmål dere ellers måtte ha.

Kontaktinformasjon: Magnus Bye - klubb- og utdanningsansvarlig, magnus@brettforbundet.no.

Dersom dere velger å ikke ta kontakt med oss bør dere kontakte idrettskretsen deres direkte for mer informasjon og veiledning. Her finner du din idrettskrets.

Psst: Ofte kan det være enklere å melde seg inn i en eksisterende klubb enn å stifte en ny klubb. Før man går i gang med å stifte en klubb bør man derfor vurdere/sjekke ut:

• Finnes det andre klubber i nærområdet som allerede driver den aktiviteten dere ønsker å starte opp?
  • Finnes det andre klubber i nærheten som kan være interessert i å gå i gang med den aktiviteten dere ønsker å starte opp? Finn klubber i din nærhet.

2 Velg navn

Finn et fett navn til klubben. Men husk: NIF har forskrift om navn på klubber, så det kan være lurt å sjekke det ut på forhånd for å sikre at navnet vil bli godkjent. Les forskriften her!

3 Under eller over terskel og innkalling til stiftelsesmøte

Under eller over terskel

Idrettstinget 2023 har vedtatt at klubber som er under en bestemt terskel (medlemstall og omsetning) skal pålegges færre krav enn klubber over terskelen.

For 2024 er terskelen:
- Færre enn 100 medlemmer, og
- Under kr 300 000 kr i omsetning

Begge vilkårene må være oppfylt for at klubben skal anses å være under terskelen. Les mer om terskel her.

For klubber som er under terskelen nevnt ovenfor, besluttet Idrettstinget 2023 følgende:

• Det skal være valgfritt å ha kontrollutvalg og valgkomité
  • Antall styremedlemmer skal være valgfritt, men minst 3 medlemmer
  • Det skal være valgfritt å ha underslagsforsikring
  • Det skal være valgfritt hvordan idrettslaget vil organisere undergrupper
  • Begge kjønn skal være representert i styrer, råd og utvalg.

Disse forholdene er hensyntatt i den nye lovnormen for idrettslag, og nærmere forklart i veiledningsdokumentet til lovnormen. Finn lovnormen her.

Stiftelsesmøtet

Deretter må du og gjengen gå sammen og gjennomføre et stiftelsesmøte. Her skal minimum følgende vedtas:

• At dere ønsker å stifte en klubb med med medlemskap i NIF
  • Hvilke idretter dere skal drive med (særforbund - Brettforbundet)
  • Hvem som skal inneha de ulike tillitsvervene
  • En lov for klubben (vedtekter)*
  • Et navn for klubben
  • Medlemskontingent

Forslag til dokumenter ligger her!

Send ut innkallelsen enten på Facebook, en relevant nettside, avis eller lignende. Skriv for eksempel: "Velkommen til stiftelsemøte for xxxx Brettklubb". Deretter må det føres protokoll for stiftelsesmøtet (agenda/saksliste). Her er ulike protokoller dere kan bruke. Det er protokollen fra dette møtet som er søknaden til NIF og Brettforbundet om å bli tatt med som klubb.

4 Send inn søknad

Protokollen som nevnt over er en del av søknaden til NIF og Brettforbundet om å bli tatt med som klubb. Søknaden med protokoll, medlemsliste og lovnormen sendes inn elektronisk.

Link til søknad finner du her.

For å kunne bruke dette skjemaet må du ha Idrettens ID. Dette kan opprettes enkelt på www.minidrett.no. Styrets medlemmer og eventuelle varamedlemmer må også ha Idrettens ID.

Følgende vedlegg skal lastes opp i søknaden:

• Signert protokoll fra stiftelsesmøtet.
  • Vedtatt lov.
  • Medlemsliste (medlemslisten skal vise fornavn, etternavn, fødselsdato, adresse, telefonnummer og e-post)

Det tar noe tid å behandle søknaden (vanligvis 4-6 uker) fordi det skal være en høringsrunde til idrettsråd og særidretten.

For mer informasjon - trykk her!

Registrering i Brønnøysundregisteret:

Vi oppfordrer alle til å også registrere klubben i Brønnøysundregisteret somlag eller forening og registrere klubben i Frivillighetsregisteret. Da mottarklubben et org.nr som gjør at du kan ordne med bankkonto og ved å væreregistrert i Frivillighetsregisteret åpner dørene seg for å søke støtte avsøknadsordninger som gjensidigestiftelsen o.l.

Trykk her for link til registrering av lag eller forening.

Ta kontakt om det skulle være noen spørsmål, vi er her for å hjelpe!

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024