Kleveland med sammenlagtseier etter overlegen førsteplass i Silvaplana!

Marcus Kleveland rundet av verdenscupen med med hele 96 poeng i dagens slopestyle-finale i Sveits.

– Marcus imponerer igjen og dette er nok det beste slopestylerunnet vi har sett av Marcus noen gang - kanskje det beste i historien, sier Sportssjef i Brettforbundet Per Iver Grimsrud

21-åringen droppet inn i gul ledertrøye og parkerte hele feltet med blant annet frontside tripplecork 1440, backside 1620 og cab 1620 i første run.

Kleveland har med dette hatt en utrolig comeback-sesong etter den alvorlige kneskaden i slutten av 2018. I januar tok han tredjeplassen i Laax Open, før han hentet med seg både big air-gull og slopestyle-bronse i X Games Aspen. Denne måneden har han tatt både VM-gull i slopestyle og VM-bronse i big air, førsteplass i verdenscup i Aspen og nå seier i sesongavslutningen.

– Det å gå fra å kanskje ikke få kjøre brett igjen til å stå her nå føles helt urealistisk egentlig. Jeg kunne ikke bedt om en bedre sesong, sa Kleveland i Aspen forrige uke.

Les også: Kleveland er Verdensmester

Kommentator Jonas Greve er også enig i Grimsruds vurdering.

– Dette er kanskje noe av det beste vi har sett i konkurransesammenheng, punktum, sa Greve under dagens TV2-sendingen.

På damesiden var det Reira Iwabuchi som tok førsteplassen, etterfulgt av sammenlagtvinner Anna Gasser på andre og Katie Ormerud på tredje.

Av de totalt syv norske kjørerne gikk Kleveland og Markus Olimstad videre til finale. Olimstad leverte et svært godt første run, med blant annet backside 1620 og cab 1400, men hadde litt rusk som trakk ned poengsummen. I andre og avgjørende run fikk han det dessverre ikke til å stemme, men endte opp på en solid syvendeplass.

SNOWBOARDLANDSLAGET | Episode 2
14.6.2021

SNOWBOARDLANDSLAGET | Episode 2

Bli bedre kjent med landslaget i andre episode av den nye serien vår!

Starte klubb?
9.6.2021

Starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte lokal brettklubb

Se forbundstinget direkte!
5.6.2021

Se forbundstinget direkte!

Alle som er interessert i Brettforbundets arbeid kan følge tinget direkte her!

Slik blir Brettforbundstinget 2021
4.6.2021

Slik blir Brettforbundstinget 2021

Lørdag kl 10-13 møtes representanter fra hele Brettnorge til et digitalt forbundsting. Her settes retningen for de to neste årene.

Medlems-boom i Brettforbundet
2.6.2021

Medlems-boom i Brettforbundet

I et år hvor idretten har opplevd frafall i medlemsmassene har skateboard økt med hele 140 prosent.

Følg VM i Roma her!
1.6.2021

Følg VM i Roma her!

‍Tonje Pedersen og Simen Hægeland er klare for verdensmesterskap i Roma denne uken. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.