Klubbprat med Tyrili Brettklubb

Tyrili Brettklubb

For å løfte frem den fantastiske jobben brettklubbene rundt om i landet gjør for at medlemmene deres skal få oppleve brettglede har Brettforbundet tatt en prat med de ulike klubbene. Artiklene skal være informative og kan gjerne brukes til inspirasjon for andre klubber.

Neste klubb ut er Tyrili Brettklubb, hvor vi har tatt en prat med Alexander Yttervik. Tyrili brettklubb er for alle som har hatt og/eller har tilknytning til Tyrili stiftelsen. Hovedfokuset til klubben er å skape arenaer som legger til rette for rusfrie mestringsopplevelser på brett.

KORT OM TYRILI BRETTKLUBB:

Navn:  Tyrili Brettklubb
Sted: Oslo - Lillehammer - Skien
Etablert: 1996
Lokal bakke: Sjusjøen / Tryvann
Ca antall medlemmer: 120

Si litt om Tyrilistiftelsen og hvordan og hvorfor brettsport treffer dens målgruppe.

Tyrilistiftelsen tilbyr heldøgns-rusbehandling ved flere enheter i landet. Tyrili har eksistert siden 1980 og er i dag blitt en stor stiftelse med mange ansatte og mange pasienter inne til enhver tid. Brettsport treffer nok oss godt fordi det er fysisk og mentalt utfordrende, samtidig som det sosiale aspektet ved brettaktiviteter har en stor overførbar betydning for våre medlemmer.

Det å utfordre seg selv mentalt og fysisk og få mulighet til å oppleve mestring sammen med andre er viktig for alle mennesker. For våre medlemmer kan brettklubben og våre arrangementer tilby dette i trygge, rusfrie rammer. Mye av det vi driver med i brettklubben har god overførbar betydning for de andre aspektene ved pasientens behandling. Det å tilby samhold og tilhørighet, noe å komme tilbake til også etter endt behandling, er noe av det våre medlemmer forteller at er viktig med klubben.

Hvordan skiller deres klubb seg fra andre klubber?

Det som muligens skiller oss fra andre klubber er at alle medlemmene er pasienter, tidligere pasienter eller medarbeidere som har en tilknytning til Tyrilistiftelsen. Vi er opptatt av at brettaktiviteter kan være med på å bidra til mestring og sosialt samspill, noe som kan ha en positiv innvirkning på pasientens behandling og i tiden etter endt behandling. Vi vil tilby en rusfri og sosial arena, der medlemmene våre får mulighet til å utfordre seg og oppleve mestring, uansett utgangspunkt og ferdighetsnivå.

Kan hvem som helst bli medlem av Tyrili Brettklubb?

Alle med en tilknytning til Tyrilistiftelsen kan være medlem i klubben. Enten man er pasient eller medarbeider. Tidligere pasienter er hjertelig velkomne til å være medlem og delta på brettklubbens arrangementer så lenge de vil.

Dere vant årets klubb i 2019 - hva tenker du om det? Og hvordan står det til med klubben i dag?

Jeg tenker at det var veldig stas. Klubben har eksistert en god stund og det jobbes mye av mange folk i og rundt klubben for å lage et godt tilbud for våre medlemmer. Jeg tenker at den prisen var en takk til alle de som har stått på gjennom årene og alle de fantastiske medlemmene våre, som hvert år drar på for å oppleve gleden ved rusfri plankekjøring!

Det har vært litt mindre aktivitet og færre felles møtepunkter pga pandemien og smittevernstiltak. Det letter forhåpentligvis fremover nå og vi ser frem mot å kunne gjennomføre den årlige brettcampen på Sjusjøen i mars 2022.

Er dere klare for en ny vintersesong? Hva er planene deres for sesongen?

Vi fikk gjennomført en kick-off på Hafjell før jul. Det var veldig deilig å få samlet litt folk ( med god avstand). Inntrykket jeg fikk var at flere ser frem mot brettcamp i mars og at det er mange som gleder seg til å få kjørt mye snowboard i vinter.

Høydepunkter for oss i år blir først å få gjennomført brettcamp på Sjusjøen i mars 2022. Der skal vi forhåpentligvis få gjennomført instruktørkurs for nybegynnere i samarbeid med Brettforbundet. Vi pleier å være mellom 100-120 stykker på den campen så jeg håper inderlig vi får gjennomført det innenfor de rammene som er i samfunnet mtp. smittevern osv. Vi håper også å få gjennomført surfecamp på Jæren på våren. Dette er en årlig greie vi har i samarbeid med Jæren folkehøgskole, så hvis forholdene ligger tilrette blir det både snowboard og surf for våre medlemmer i løpet av våren 2022.

Kan du si noe mer om de store eventene dere skal ha (brettcamp/surfecamp)?

Hvor mange deltakere blir det og hvordan rekruttererdere disse?

Med hensyn til pandemien kan det være vanskelig å vite hvor mange vi for lov til å være i år. Men med utgangspunkt fra tidligere år er vi mellom 100-120 stykker på brettcampen. Vi rekrutterer gjennom at alle enhetene i Tyrilistiftelsen informerer om arrangementet og hjelper folk melde seg inn og melde interesse dersom de ønsker instruktørkurs. Vi bruker i tillegg facebookgruppa til brettklubben til å informere og invitere tidligere medlemmer til å delta.

Hvilke aktiviteter skal arrangeres?

Det blir tilbud om nybegynner instruktørkurs for de som ønsker det. Vi lager i tillegg flere ulike grupper, basert på ferdighetsnivå og ønsker fra medlemmene. Fra tidligere år har vi hatt parkgruppe og frikjøringsgrupper for å nevne noen. I tillegg til brettkjøring har vi litt sosiale innslag på kveldstid.

Hvorfor har dere disse campene?

Vi er opptatt av å tilby sosiale, rusfrie arenaer der folk får vært sammen og utfordra seg selv og hverandre. Det å være sammen, i flere dager og oppleve styrken i det å ha et felles mål er noe vi tenker at alle våre medlemmer er tjent med.

Dere søkte og fikk tildelt midler for innkjøp av nytt utstyr, hvordan har dette hjulpet dere?

Vi fikk kjøpt inn brettpakker og boots til flere av våre enheter, noe som gjør at medlemmene våre kan få lånt utstyr for å delta på brettklubbens arrangementer. Jeg tenker at det å ha utstyr som fungerer er avgjørende for at folk får en god opplevelse. Brettforbundet er gode på å gi tips og triks når det kommer til det å søke midler, så jeg anbefaler andre å gjøre det samme.

Har dere andre tiltak dere mener er viktige å gjennomføre? Evt. hvilke og hvorfor?

Tenker det er verdt å dra frem instruktørkurset vi tilbyr i samarbeid med Brettforbundet. Dette er noe som flere av våre medlemmer har nytt godt av etter endt behandling, da det for flere har resultert i intruktørjobb ved f.eks Tryvann og Snø.

Hvor ser dere klubben om 5 år?

Vanskelig å si. Jeg håper vi fortsatt har de tilbudene vi har i dag. Vi har snakket om å se på mulighetene med å få fokus på skate, så det jobbes litt med å finne ut av hvordan det kan lages et opplegg for våre medlemmer på den fronten.

Hvorfor synes du/dere folk bør bli medlem av en brettklubb?

Enkelt… Man har det veldig mye kulere om man får dele sine opplevelser med andre og får ta del i andres opplevelser og mestring. En klubb kan skape tilhørighet og noe å bygge identitet på!

Praktisk info:

Kontakt: E-post: alyt@tyrili.no eller halo@tyrili.no