Kristian er klar

- Jeg hadde en litt tøff trening i dag, sier Kristian Moen, som nå har lagt om strategien foran mandagens boardercrosskonkurranse i Paralympics. Følg med på NRK.

- Jeg hadde en litt tøff trening i dag, men jeg har lagt om strategien foran tidskvalifiseringen. Det er nå heat-kjøringen, og førstemann ned løypa som gjelder, sier Kristian Moen.

- Jeg gleder meg til konkurransen og er klar, sier en litt spent, men optimistisk, Kristian.

NRK Sport er på plass i Pyeongchang for å dekke konkurransene, både direkte på natten og med oppsummering og intervjuer hver kveld. Følg Kristian og boardercrosskonkurransen på nett fra klokken 06.00 mandag morgen, og banked slalom på fredag. Her kan du lese alt om NRK´s dekning.

I Paralympics konkurrer snowboarderne i to øvelser, boardercross og banked slalom, fordelt på tre ulike kategorier, avhengig av funksjonshemning. Kategoriene er SB-LL1, hvor Kristian er, og SB-LL2 for de med nedre funksjonshemning, og SB-UL for de med funksjonshemning i øvre del av kroppen.

- Å følge Kristian og de andre kjørerne i Paralympics er veldig inspirerende. Prestasjonene er store, og nivået er skyhøyt, sier snowboardpresident Ola Keul, som er på plass i Pyeongchang.

- I Norge har Funkis Brettklubb banet vei for inkludering av snownboardere med funksjonshemning. Nå er målet at snowboardklubber over hele landet skal ha et tilbud til funksjonshemmede, først og fremst til bredden. I Snowboardforbundet ønsker vi også å legge til rette for kjørere som ønsker å satse, og er sikre på at Kristian er til inspirasjon for mange, sier Ola.

På nettsiden til Paralympics kan du lese mer om snowboardkonkurransen.

Tidligere denne uken intervjuet vi Kristian Moen om hans forvetninger til Paralympics, og hvordan han har kjempet seg tilbake etter lårbeinsbrudd.

NM i Bodø utsettes til 2021
27.5.2020

NM i Bodø utsettes til 2021

Skateboard-NM, som skulle rulles ut i Bodø neste måned, avlyses på grunn av korona.

SkateboardAwards 2020
23.5.2020

SkateboardAwards 2020

Se hele SkateboardAwards 2020!

Stem på årets skater!
15.5.2020

Stem på årets skater!

Nominasjonene til den gjeveste prisen til SkateboardAwards er klare. Se hvem som er nominert og stem!

Surfekonkurranse 17. mai - 17. juni.
13.5.2020

Surfekonkurranse 17. mai - 17. juni.

Vi inviterer til en måneds digital surfekonkurranse!

Kevin Bækkel: REAL STREET 2020
12.5.2020

Kevin Bækkel: REAL STREET 2020

En ny runde med X Games sin Real Street er i gang, og i år er vår egen Kevin Bækkel en av seks skatere som er plukket ut til konkurransen.

Foul Play: Norway’s Skate Ban
9.5.2020

Foul Play: Norway’s Skate Ban

I dag er det 31 år siden skateboard-forbudet i Norge ble opphevet. Se dokumentaren om forbudstiden fra Olympic Channel!