Kristina har oppfylt drømmen om å jobbe med skating

Kristina Westad har nettopp kommet hjem fra Russland, der hun dømte EM i skate. Hun kan imponerende mye om skating. Kristina er synlig i skatemiljøet både som dommer, NRK sin kommentator for X-Games, daglig leder i sitt eget skateboardmerke B:Aurora, skuespiller i et spansk teaterstykke om skating og ikke minst er hun aktivt ute og skater. Hun har også rukket å delta i mange konkurranser selv, etter å ha skatet i 24 år.

Nå har Kristina blitt valgt som talsperson for kvinner i World Skate

– Jeg representerer jentene i Nord-Europa og Sentral-Europa. Det er veldig mye fokus på likestilling i World Skate. Nå som det går mot OL, har de lyst til at vi skal gå frem som et godt eksempel for de andre sportene, og at vi skal fortsette å ha et bra verdigrunnlag. Så nå har de også begynt å betale jentene like bra som guttene.

Hvorfor begynte du å dømme?

– World Skate ville ha flere jenter, så da ble jeg rett og slett valgt av dem til å dømme. Jeg hadde ingen planer om å bli dommer fra før, men har alltid hatt et ønske om å jobbe med skating. Å jobbe som dommer har vært kjempespennende og kjempeartig!

Det er ikke rart at Kristina har blitt håndplukket av World Skate. Hun har opparbeidet seg mye erfaring og kompetanse i løpet av alle årene hun har skatet.

– Man skal ha ganske bra oversikt over skateboardscenen akkurat nå for å klare å    dømme. Det har jo de fleste skateboardnørder som følger med på alt og ser på utviklingen.

Hva gjør man som dommer?

– Det er viktig at man følger med på utviklingen og har en bra oversikt over hva som skjer akkurat nå. Vi dømmer etter en global skala fra 0-100, sånn at alle skal få en rettferdig score. Hvor mye poeng et triks og run gir forandrer seg i takt med utviklingen til skaterne. For å dømme rettferdig er det viktig at man forstår hvor vanskelig triksene er. Jeg var nervøs for å gjøre noe feil første gangen. Heldigvis diskuterer vi dommere oss i mellom, og hoveddommeren sier ifra hvis noen er helt på bærtur i en score.

Får dere ofte kommentarer på dømmingen?

– I EM fikk vi et par kommentarer fra skatere fordi det var to scorer de ikke skjønte seg på. Det skjer i blant. Noen blir selvfølgelig uenig hvis de synes noen andre fikk bedre betalt enn de gjorde selv. Det sitter også mange i publikum og dømmer, så det er vanlig at noen er uenige med dommerne. Men vi sitter her oppe med alle detaljene som vi har notert og diskutert. En scoring skal veilede skaterne til å forstå hva som er viktig i konkurranser og hvilke triks som gir bra uttelling og ikke.

Hvordan er det å være jente i dommermiljøet?

– Ingen problem å være jente i dommermiljøet. Det handler om hva slags kunnskap man har. Ingenting å si om du er gutt eller jente. Vi vet jo like mye alle sammen og det var enighet sånn score-messig.

Har du tips til andre jenter?

– Ikke vær redd og prøv det ut! Hvis man har lyst på en karriere innen skateboardbransjen må man kjøre på og skate mye, være der det skjer og vise interesse. Har man kunnskap og har holdt på lenge, er det absolutt muligheter for det.

Kristina står også bak merket B:Aurora som blant andre Tonje Pedersen skater for.

– Jeg vet at Fritjof har dommerkurs. Det er for eksempel bare å melde seg på det. Han har tett kontakt med World Skate og vet hva som skjer der. Så han lærer sine dommere den poengscoren vi bruker. Du kan også prøve selv å se på en Street League-finale. Se om du klarer å komme med en rettferdig score før resultatet fra dommerne kommer opp. Ellers er det bare å fortsette å skate og følge med på utviklingen.

Hva er planene dine videre?

– Håper det blir mer. Fortsetter å ha kontakt med mine nærmeste sjefer i World Skate, viser interesse og prøver å gjøre en god jobb. Jeg har lyst til å bidra på alle mulige måter for å bevare skating og kulturen. Det er jo det de prøver på i World Skate også. De vil ha så mange skatere som mulig, jenter er også viktig for dem. Da er jo sjansene mine store siden det ikke er så mange jenter som er kvalifiserte til det. Jeg tenker at hvis man bare viser interesse, får man bli med på det meste.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024

Høvdingen av Høgevarde 2024

Hvorfor starte klubb?