– Kult å skate NM foran et publikum igjen, det får oss til å skate enda bedre!

Elias Nilsen og Selma Pettersen ble norgesmestere i helgens Vert-NM.

– Dagen var sykt kul! Kult å se både gutter og jenter i alle aldre delta og rippe verten, sier Elias.

Miljøet var tydelig underernært på skikkelig mesterskap uten korona-restriksjoner da vert-nm gikk av stabelen på lørdag. Et stoka publikum med plakater og heiing sørget for skikkelig trøkk i Oslo skatehall - det gjorde også noe med nivået.

Elias vant foran Espen Kristoffersen Røed på andreplass og Audun Mehl på tredje.
Foto: Stian Frøysang.

Sjekk ut resultatlistene i bunn av saken!

– Var og kult å skate NM foran et publikum igjen, det får oss til å skate enda bedre. Jeg har ikke skatet så mye vert selv, eller sett de andre skate verten, og var veldig imponert av nivået på alle sammen, sier Elias.

19-åringen spikret seieren blant guttene med kickflip indy og en 540 i siste run.

Rett etter premieutdelingen ble norgesmesteren hoppet ned av landslagskompis Simen Hægeland, noe som førte til at pokalen gikk i bakken og knuste.

– Jeg ble tilbudt en ny pokal, men tenker det er mer sjarmerende med en knust som bringer frem gode minner fra kompisene mine og en bra dag.

I sommer var Elias på vei til flyplassen da en ekstraplass lå an til å åpne seg i Tokyo-OL. Dessverre ble det ingen OL-debut denne gangen, men Stavanger-gutten har allerede rettet snuta mot Paris i 2024.

– Det er veldig mye skating på meg for tiden! Jeg skater så mye jeg kan, og har lyst å reise til USA i løpet av vinteren for å få skatet parkene der nede. Ellers begynner kvalik mot neste OL i sommer så prøver å gjøre meg så klar som mulig for det.

Foto: Stian Frøysang.

Med masse power og en gay twist helt på tampen, tok Selma Pettersen gullet til stor jubel.

– Det beste med å delta i Vert-NM i Oslo skatehall var å bli kjent med alle skaterne, se at så mange jenter konkurrerte og at jeg landet min første gay twist - en fakie 360 med mute grab, sier Selma.

Nivået i verten ble nok et bevis på at vi har unge frontfigurer som som har steppet opp, og som viser vei for en ny generasjon med skatere. Selma og Maja Spatscheck, som kom på andreplass, tok også hver sin gullmedalje under Junior-NM i sommer, og har en vanvittig utvikling om dagen.

Eldrid Johansen (3.plass), Selma Pettersen (1.plass) og Maja Spatscheck (2.plass). Foto: Stian Frøysang.

I juniorklassene var det Aksel Sørum og Alicia Steenoven som imponerte dommerne aller mest. I tillegg til å kåre senior- og juniormestere ble det også holdt en kids-jam, hvor de yngste imponerte med rå skating.

Alicia Steenoven ble norgesmester i juniorklassen, foran Hedda Johnsen på andreplass og Sara Amalie Borge på tredje.
Foto: Stian Frøysang

Aksel Sørum tok gullet i juniorklassen for gutta, mens Arne Vollsnes kom på andreplass.

Stor takk til Ekstremsportveko og Oslo skatehall som sørget for en skikkelig fin dag - vi gleder oss til neste konkurranse!

Resultater

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars
16.3.2024

TIDSSKJEMA NC big air og NM halfpipe 17. mars

Her finner du tidsskjema for NC big air og NM halfpipe

WC slopestyle Tignes
13.3.2024

WC slopestyle Tignes

World Cup slopestyle Tignes, Frankrike

Recap fra NC Slopestyle Geilo
12.3.2024

Recap fra NC Slopestyle Geilo

Recap fra NC slopestyle Geilo

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller
11.3.2024

NESTE EVENT SNOW: NC Big Air & NM Halfpipe Skimore Oslo / Wyller

Her finner du påmelding og tidsskjema!

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik
11.3.2024

NESTE EVENT SKATE: Norgescup Larvik

Finn påmelding til lørdagens Norgescup i skate i Larvik her!

Natural Selection 2024
7.3.2024

Natural Selection 2024

10.–17. mars er det klart for en av årets store høydepunkt innen snowboarding, Natural Selection Tour!