Marikollen har fått super-anlegg !

Et nytt airbag-anlegg på hjemmebane sikrer snowboard- og freeski-stjernene optimale treningsforhold.

Airbag er en gigantisk luftmadrass som plasseres under tre hopp. På den måten kan både nybegynnere og proffe teste nye triks med minimal risiko. Tidligere har anlegg som tilbyr disse treningsfasilitetene vært forbeholdt utenlandske destinasjoner, men nå får norske snowboard- og freeski-utøvere den viktige konkurransefordelen på hjemmebane – i Marikollen.

– Nivået på freeski og snowboard har eksplodert de siste årene. Den nyeste teknologien innenfor airbag-segmentet gjør aktivitet mulig hele året, samtidig som brukerne får en formidabel utvikling under trygge forhold, sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet.

For topp og bredde

Airbagen er et resultat av et historisk samarbeid mellom Brettforbundet og Norges Skiforbund, og var midlertidig plassert i Trysil forrige vinter. Marikollen Skisenter og Rælingen Skiklubb bygger nå ut anlegget og satser på park. Freestyleklubben for freeski og snowboard skal vekkes igjen legges det nå til rette for alle nivåer med en en rekke forskjellige elementer. Airbagen blir tilgjengelig med Marikollens ordinære heiskort under vintersesongen.

– Etablering av airbagen i Marikollen gir muligheter i nærmiljøet for trening og utvikling. Det har vært en veldig spennende reise vi har gjort sammen med Brettforbundet og Skiforbundet. Vi gleder oss til fortsettelsen og det gode samarbeidet, sier styreleder for Rælingen skiklubb alpin og Marikollen Skisenter, Cecilie Wenger.

Målet med airbag-prosjektet er at egenorganiserte og organiserte brukere kan kjøre samtidig, uavhengig av nivå. Prosjektet lar seg realisere gjennom en felles bevilgning fra Olympiatoppen til de to forbundene samt spillemidler fra Kulturdepartementet.

– Takket være Olympiatoppen, Kulturdepartementet og mye hardt arbeid fra de involverte, vil Norge stille på samme nivå som andre nasjoner i utviklingen som foregår innen snowboard og freeski. Å få tilgang til treningsfasiliteter i verdensklasse – for både bredde og topp, er en stor glede, sier Christoffer Schach, Sportssjef i Norfreeski (Skiforbundet).

Airbaggen åpner januar 2022, for alle.

Foto: Snille Bilder

På størrelse med en hockey-bane

Luftputa som brukes til landing er omtrent like stor som en vanlig hockeybane, ca. 22x50 meter, og er den samme for alle tre hopp.

Det opprettes et mindre hopp med en lavere vanskelighetsgrad, samt et medium og et større hopp for de som kjører på et litt høyere nivå

- Når airbagen var operativ i Trysil forrige sesong så vi at dette er et anlegg for ett stort spekter av kjørere på alle nivåer. Helt fra de minste som skal lære seg å hoppe til toppen som skal trene til OL, X-Games eller andre store events. Dette anlegget fungerer også fantastisk for de som bare vil lære seg nye triks, baggen er en skikkelig barrierebryter  - sier Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet.

Norsk Tipping, har kjøpt logoprofilering på baggen.

Fakta om Airbag i Marikollen sesongen 2021/22

-  Airbagen er produsert av BagJump og har en størrelse på 22x50 meter

-  Baggen er finansiert gjennom tilskudd fra Olympiatoppen og spillemidler, samt egenfinansiering fra Brettforbundet og Norfreeski (Skiforbundet)

-  Airbagen skal være lokalisert i Marikollen Skisenter fra og med sesongen 2021/22 og kjørerne benytter Marikollen sine heiskort for bruk.

-  Prosjektet er et samarbeid mellom Brettforbundet, Skiforbundet, Rælingen Skiklubb og Marikollen Skisenter.

-  Airbagen eies av selskapet Air Bag AS (Brettforbundet og Skiforbundet) og driftes av Rælingen Skiklubb og Marikollen Skisenter.

Flere prosjekter Airbag i gang i Norge

Brettforbundet og Skiforbundet jobber for å få realisert flere Airbag anlegg rundt i Norge gjennom å få denne fremtidsrettede anlegg-formen med på  de tilskuddsordninger som finnes i dag.

NM destinasjon for snowboard Uvdal Skisenter er har også opprettet et airbag-anlegg som er åpent denne sesongen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sondre Hylland, anleggsansvarlig i Brettforbundet

Mobil: 91321855. Epost: sondre@snowboardforbundet.no