Medlems-boom i Brettforbundet

I et år hvor idretten har opplevd frafall i medlemsmassene har skateboard økt med hele 140 prosent.

– Det overordnede frafallet i idretten er alvorlig og viser tydelig konsekvensene av koronapandemien det siste året. Samtidig er det godt å se at såpass mange har funnet gleden med snowboard, surfing og spesielt skateboard, og søkt felleskap i en klubb lokalt, sier Generalsekretær i Brettforbundet Bijora Sardarian.

NRK: Skateboard tar av under pandemien

I perioden 2019 til 2020 har norsk Idrett mistet 183.733 medlemskap, en nedgang på 9,8 prosent. (pressemelding her). Hele idrettsnasjonen jobber nå mot en gjenåpning, der målet er å komme tilbake til like høy deltakelse som i 2019.

– At den norske idrettsbevegelsen har mistet nærmere 200 000 medlemskap gjennom koronaperioden er alarmerende og alvorlig. Dette går utover oppvekstsvilkårene i alle lokalsamfunn, og er en betydelig folkehelseutfordring. Det er helt avgjørende å få en rask gjenåpning av hele norsk idrett. Det å få tilbake utøverne og de frivillige blir jobb nummer én. Alle trinnene i myndighetenes gjenåpningsplan må treffe idretten riktig, samt at det krever gode rammevilkår og viktige strategiske prioriteringer fra myndighetene, kommunene og idretten, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Det er utfordrende å sile ut effekten av pandemien, og medlemsveksten i brettsportene skyldes trolig flere faktorer. I 2018 ble Snowboardforbundet til Brettforbundet, et felles forbund for de tre originale brettsportene snowboard, skate og surf. Siden da har medlemstallene økt i raskt tempo.

Bli klubbmedlem her!

Med 140 prosent økning står skateboard for det meste av veksten i fjor, mens tallene for bølgesurf er inne for første gang i samordnet rapportering for 2020. Medlemstallene på snowboard har imidlertid holdt seg noenlunde stabile under pandemien.

– Det har vært en spennende og utfordrende overgangsperiode hvor vi har jobbet spesielt mye med å «ufarliggjøre» organisering. Vi forventer en medlemsvekst også i årene som kommer, sier klubb- og utdanningsansvarlig Magnus Bye.

De siste årene har det også vært kraftige investeringer i skateparker rundt om i Norge. Stadig flere kommuner ser interessen som finnes der ute, men også viktigheten av legge til rette for de som ønsker å drive med annen aktivitet enn de mer tradisjonelle sportene.

Les også: Brettforbundet forslag til idrettstinget

Snowboard, skateboard og bølgesurf har en enorm internasjonal oppslutning, men er fortsatt unge sporter i Norge, spesielt i organisert form. Det blir derfor svært spennende å se utviklingen i årene som kommer.

Rekruttsamling skate
30.11.2022

Rekruttsamling skate

Første rekruttsamling ble en suksess

Europa Cup & World Cup Banked Slalom
24.11.2022

Europa Cup & World Cup Banked Slalom

Niklas og Anders deltar i World Cup og Europa Cup torsdag og fredag

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!
22.11.2022

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Vi har tatt en prat med Askøy rulleklubb!

Fem kjappe om Arendal skateklubb!
14.11.2022

Fem kjappe om Arendal skateklubb!

Vi har tatt en prat med Arendal skateklubb!

Slik ser du Tampa AM!
11.11.2022

Slik ser du Tampa AM!

Følg Jonas Carlsson og Fredrik Tangerud skate Tampa AM i helgen