Medlems-boom i Brettforbundet

I et år hvor idretten har opplevd frafall i medlemsmassene har skateboard økt med hele 140 prosent.

– Det overordnede frafallet i idretten er alvorlig og viser tydelig konsekvensene av koronapandemien det siste året. Samtidig er det godt å se at såpass mange har funnet gleden med snowboard, surfing og spesielt skateboard, og søkt felleskap i en klubb lokalt, sier Generalsekretær i Brettforbundet Bijora Sardarian.

NRK: Skateboard tar av under pandemien

I perioden 2019 til 2020 har norsk Idrett mistet 183.733 medlemskap, en nedgang på 9,8 prosent. (pressemelding her). Hele idrettsnasjonen jobber nå mot en gjenåpning, der målet er å komme tilbake til like høy deltakelse som i 2019.

– At den norske idrettsbevegelsen har mistet nærmere 200 000 medlemskap gjennom koronaperioden er alarmerende og alvorlig. Dette går utover oppvekstsvilkårene i alle lokalsamfunn, og er en betydelig folkehelseutfordring. Det er helt avgjørende å få en rask gjenåpning av hele norsk idrett. Det å få tilbake utøverne og de frivillige blir jobb nummer én. Alle trinnene i myndighetenes gjenåpningsplan må treffe idretten riktig, samt at det krever gode rammevilkår og viktige strategiske prioriteringer fra myndighetene, kommunene og idretten, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Det er utfordrende å sile ut effekten av pandemien, og medlemsveksten i brettsportene skyldes trolig flere faktorer. I 2018 ble Snowboardforbundet til Brettforbundet, et felles forbund for de tre originale brettsportene snowboard, skate og surf. Siden da har medlemstallene økt i raskt tempo.

Bli klubbmedlem her!

Med 140 prosent økning står skateboard for det meste av veksten i fjor, mens tallene for bølgesurf er inne for første gang i samordnet rapportering for 2020. Medlemstallene på snowboard har imidlertid holdt seg noenlunde stabile under pandemien.

– Det har vært en spennende og utfordrende overgangsperiode hvor vi har jobbet spesielt mye med å «ufarliggjøre» organisering. Vi forventer en medlemsvekst også i årene som kommer, sier klubb- og utdanningsansvarlig Magnus Bye.

De siste årene har det også vært kraftige investeringer i skateparker rundt om i Norge. Stadig flere kommuner ser interessen som finnes der ute, men også viktigheten av legge til rette for de som ønsker å drive med annen aktivitet enn de mer tradisjonelle sportene.

Les også: Brettforbundet forslag til idrettstinget

Snowboard, skateboard og bølgesurf har en enorm internasjonal oppslutning, men er fortsatt unge sporter i Norge, spesielt i organisert form. Det blir derfor svært spennende å se utviklingen i årene som kommer.

SNOWBOARDLANDSLAGET | Episode 2
14.6.2021

SNOWBOARDLANDSLAGET | Episode 2

Bli bedre kjent med landslaget i andre episode av den nye serien vår!

Starte klubb?
9.6.2021

Starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte lokal brettklubb

Se forbundstinget direkte!
5.6.2021

Se forbundstinget direkte!

Alle som er interessert i Brettforbundets arbeid kan følge tinget direkte her!

Slik blir Brettforbundstinget 2021
4.6.2021

Slik blir Brettforbundstinget 2021

Lørdag kl 10-13 møtes representanter fra hele Brettnorge til et digitalt forbundsting. Her settes retningen for de to neste årene.

Følg VM i Roma her!
1.6.2021

Følg VM i Roma her!

‍Tonje Pedersen og Simen Hægeland er klare for verdensmesterskap i Roma denne uken. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.

Idrettstinget 2021
27.5.2021

Idrettstinget 2021

Veilederen skal beskrive hvordan menneskerettigheter, nulltoleranse for rasisme og diskriminering skal fremmes i internasjonale fora.