Medlems-boom i Brettforbundet

I et år hvor idretten har opplevd frafall i medlemsmassene har skateboard økt med hele 140 prosent.

– Det overordnede frafallet i idretten er alvorlig og viser tydelig konsekvensene av koronapandemien det siste året. Samtidig er det godt å se at såpass mange har funnet gleden med snowboard, surfing og spesielt skateboard, og søkt felleskap i en klubb lokalt, sier Generalsekretær i Brettforbundet Bijora Sardarian.

NRK: Skateboard tar av under pandemien

I perioden 2019 til 2020 har norsk Idrett mistet 183.733 medlemskap, en nedgang på 9,8 prosent. (pressemelding her). Hele idrettsnasjonen jobber nå mot en gjenåpning, der målet er å komme tilbake til like høy deltakelse som i 2019.

– At den norske idrettsbevegelsen har mistet nærmere 200 000 medlemskap gjennom koronaperioden er alarmerende og alvorlig. Dette går utover oppvekstsvilkårene i alle lokalsamfunn, og er en betydelig folkehelseutfordring. Det er helt avgjørende å få en rask gjenåpning av hele norsk idrett. Det å få tilbake utøverne og de frivillige blir jobb nummer én. Alle trinnene i myndighetenes gjenåpningsplan må treffe idretten riktig, samt at det krever gode rammevilkår og viktige strategiske prioriteringer fra myndighetene, kommunene og idretten, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Det er utfordrende å sile ut effekten av pandemien, og medlemsveksten i brettsportene skyldes trolig flere faktorer. I 2018 ble Snowboardforbundet til Brettforbundet, et felles forbund for de tre originale brettsportene snowboard, skate og surf. Siden da har medlemstallene økt i raskt tempo.

Bli klubbmedlem her!

Med 140 prosent økning står skateboard for det meste av veksten i fjor, mens tallene for bølgesurf er inne for første gang i samordnet rapportering for 2020. Medlemstallene på snowboard har imidlertid holdt seg noenlunde stabile under pandemien.

– Det har vært en spennende og utfordrende overgangsperiode hvor vi har jobbet spesielt mye med å «ufarliggjøre» organisering. Vi forventer en medlemsvekst også i årene som kommer, sier klubb- og utdanningsansvarlig Magnus Bye.

De siste årene har det også vært kraftige investeringer i skateparker rundt om i Norge. Stadig flere kommuner ser interessen som finnes der ute, men også viktigheten av legge til rette for de som ønsker å drive med annen aktivitet enn de mer tradisjonelle sportene.

Les også: Brettforbundet forslag til idrettstinget

Snowboard, skateboard og bølgesurf har en enorm internasjonal oppslutning, men er fortsatt unge sporter i Norge, spesielt i organisert form. Det blir derfor svært spennende å se utviklingen i årene som kommer.

Rent Særforbund
7.12.2021

Rent Særforbund

Høsten 2021 ble Brettforbundet sertifisert som Rent Særforbund.

Røisland på pallen i Steamboat
5.12.2021

Røisland på pallen i Steamboat

‍Mons Røisland tok tredjeplassen i dagens big air-finale i Steamboat USA, og samler dermed dyrebare poeng til OL-kvalifisering.

Seksuell trakassering
3.12.2021

Seksuell trakassering

Seksuell trakassering skal meldes fra om

Disse er nominert til SnowboardAwards!
2.12.2021

Disse er nominert til SnowboardAwards!

Tiden er inne for å kåre årets beste snowboard-prestasjoner. Først ut er Årets triks. Se hvem som er nominert og stem frem din favoritt!

Dobbel pallplass i debuten
30.11.2021

Dobbel pallplass i debuten

‍Niklas Bøyesen Lohne-Hansen tok både andre- og tredjeplass i sin første Europacup. Nå ser målet om VM på hjemmebane lyst ut!

Følg verdenscupen i Steamboat her!
29.11.2021

Følg verdenscupen i Steamboat her!

‍Lørdag 4. november er det klart for andre stopp i verdenscupen, med big air i USA. Her finner du alt du trenger å vite om konkurransen.