Midlertidig big air-park også 2019-20

Søknad er sendt Oslo kommune om midlertidig ordning med big air-park også vinteren 2019-20, men målet er at superpipen skal tilbake.

Les søknaden sendt til Oslo kommune i dag her.

- I valget av type arena kommende vinter, har vi vektlagt tre momenter, forklarer president i Brettforbundet, Ola Keul.

- For det første er vi opptatt av ønskene og behovene til kjørere aldersgruppen 13 til 25 år.  Blant denne aldersgruppen er det per nå betydelige flere som kjører hopp. Vi har også vektlagt langsiktige anleggsplaner og relasjonen til Oslo Vinterpark, et anlegg som virkelig satser på snowboard.

Samtidig som det søkes om midler til en Big air-park kommende vinter, arbeides det også for å få tilbake superpipen i Oslo Vinterpark.

Både Brettforbundet og NOR Freeski har fattet vedtak på sine årsmøter om at en skal arbeide for et nasjonalanlegg for snowboard og freeski i Oslo Vinterpark. Det er derfor forbundene er så involvert i arbeidet med Big air-parken. Det vanlige er at slikt arbeid gjøres hos de lokale klubbene, støttet av forbundet.

- I samarbeid med anleggseier, har forbundene, og Heming Adrenalin, en ambisjon om å presentere planen for et nasjonalanlegg for snowboard og freeski. Anlegget vil inneholde superpipe, big air, slopestyle med mer, sier Ola Keul.

Rekordmye aktivitet og gode tilbakemeldinger

Big air-parken var åpen 87 dager denne vinteren, og det ble gjennomført noen større, og mange små arrangementer og samlinger.

I løpet av vinteren, og etter sesongen, har det vært gjennomført samtaler med kjørerne i anlegget, både på ski og brett, og med klubber og skoler som har benyttet Big air-parken. Tilbakemeldingene er gode.

To av arrangementene som ble gjennomført av Brettforbundet var Torgeir Bergrem´s King of the North og Kids of the North, arrangementer som det vil bli satset på også neste vinter. NOR Freeski og Heming Adrenalin gjennomførte også en rekke arrangementer og samlinger.

Kids of the North i regi av Torger Bergrem, Brettforbundet og Norsk Tipping. Foto: Daniel Tengs

I følge søknaden som er sendt Oslo kommune i dag, er et av målene med Big air-parken “Å skape en attraktiv bredde- og treningsarena for barn og unge på snowboard og freeski, organiserte såvel som egenorganisert”.

Nytenkning om pipe

Norge var tidligere en fremtredende nasjon i grenen halfpipe, og det er et mål, både for Brettforbundet at norske utøvere og landet på ny skal hevde seg internasjonalt i det som var den første OL-grenen for snowboard.

- Samtidig er det per dagsdato svært få yngre snowboardere som satser på halfpipe, og det må jobbes langsiktig for å bygge opp grenen på nytt. Etableringen av flere mindre halfpiper rundt omkring i landet vil her være et viktig tiltak, sier Ola Keul.

Den lille halfpipen i Oslo vinterpark (på Tryvannssiden) har denne vinteren, som tidligere vintre, vært mye brukt. Brettforbundet gjennomførte her en åpen halfpipesamling og NM. Det ble også gjennomført en pipe-session i Trysil under NM, til stor glede for alle som stilte opp.

Prosessen

Brettforbundet sendte i april en foreløpig søknad til Oslo kommune, hvor type arena ikke spesifiseres. Les den foreløpige søknaden her.

Den endelige søknaden for vinteren 2019-20 ble sendt i dag. Les søknaden her.

I løpet av vinteren, og etter endt sesong, har det vært gjennomført samtaler med kjørere i anlegget. Det har også vært god dialog med Oslo vinterpark. På årsmøtet til Brettforbundet, som ble holdt den 15. Juni, ble det også gitt innspill og tilbakemeldinger.

Det er styret i Brettforbundet, basert på innspillene, og i samarbeid med NOR Freeski og Heming Adrenalin, som fattet beslutningen om den endelige søknadens innhold.

- Takket være verdifull støtte fra Oslo kommune har snowboard- og freeskikjørere lekt seg i en flott arena i Wyllerløypa de siste årene. Vi ønsker å takke Oslo kommune for støtten som har gjort det mulig - og håper på at kommunen også vil støtte opp om prosjektet kommede vinter, avslutter Ola Keul.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch