Moen klar for para-VM

Hele 19 nasjoner stiller til start i Pyha (Finland) når para-VM i snowboard starter i dag. Se programmet under og følg med på Instagram for oppdateringer.

Store forventninger

Det skal konkurreres i øvelsene Banked Slalom og Boardercross, og landslagskjører Kristian Moen deltar i begge. Han er glad for å være på plass i VM-anlegget.

- Det er alltid gøy og komme til Pyhä. De har tidligere laget noen av de beste verdenscupene vi har hatt, så når vi fikk vite at de skulle ha VM, så tror jeg forventningene til arrangementet ble store blant utøverne, sier Kristian.

Første konkurranse er Banked slalom, og arrangøren har gjort en god jobb med løypa.
- Den flyter veldig bra. Tror aldri vi har hatt en så morsom Banked Slalom i en verdenscup før!

Gleder du deg?
- Jeg har vært litt nærvøs, men det er jo egentlig en helt vanlig konkurranse med de samme folka jeg har kjørt mot før. Så det blir sikkert gøy, avslutter Kristian.

Moen og Sivertzen er på plass i Pyha.
Foto: Ola Keul

Stian Sivertzen, som jo ikke ukjent med verken Banked slalom eller Boardercross, er tilstede i Pyha sammen med Kristian.

- Kristian har vært på treningssamling i Finland i to uker, og det lover veldig godt for konkurransen i morra. På treningen kjørte kristian veldig bra og fikk god følelse av løypa frem mot konkurransen, sier landslagstrener Sivertsen.

Hjemmebane i 2021
Det neste para-VM, i 2021, tildelt Norge og Lillehammer. VM-arrangementet vil da være felles for snowboard, ski og skiskyting.

- Å kunne kjøre VM på hjemmebane blir helt rått! Arrangementet er en stor og spennende mulighet, ikke bare for oss som har som mål å delta, men også for para-snowboard og para-vintersport. Jeg gleder meg til 2021, sier sa Kristian Moen når arrangementert ble presentert i høst.

Stiftelsen VI ble nylig lansert for å rette opp i ubalansen mellom funksjonsfriske og funksjonshemmede. Stiftelsen arbeider for de funksjonshemmedes muligheter og rettigheter. Brettforbundet samarbeider med VI og fikk nylig tildelt ekstra midler til satsningen på para-snowboard.

I Norge er det Funkis snowboardklubb som lenge har ledet an i tilretteleggingen for para-snowboard. En liten delegasjon fra klubben vil være på plass i Pyha for å heie på Kristian og kjøre på brett.

Hele 19 nasjoner stiller til start i Finland. Her fra åpningsseremonien.
Foto: Ola Keul

Program para-VM 2019:

• Onsdag 27. mars, Banked slalom fra kl. 11 (kl. 10 norsk tid)
  • Lørdag 30. mars, Boardercross fra kl. 11 (kl. 10 norsk tid)

Alt om arrangementet og resultater på sidene til World Para Snowboard.