Mons og Marcus til finale i Big Air

To av fire norske får muligheten til å sikre OL-medalje i Beijing i morgen. Sandbech hintet til konkurranse-farvel etter et sinnssykt triks.

Mons Røisland og Marcus Kleveland gikk videre fra dagens kvalifisering i big air. Dermed er det fortsatt håp om norsk snowboard-medalje OL.

– Mons og Marcus hører hjemme i den finalen, og det blir spennende å se hva de kommer til å trekke frem der. Det hadde selvfølgelig vært kult å se både Ståle og Hanne i finalen, og jeg er helt enig i det Ståle sier. Progresjon må kunne ses i mer enn bare antall rotasjoner, sier landslagstrener Marius Håker.

Stang ut for Hanne

Dagen startet med damenes kvalifisering. Hanne Eilertsen forsøkte seg på en backside 900 i første run, men underroterte og endte oppmed en 720. I andre run skulle hun gjøre en cab 720, men overroterte dessverre. I siste run ga hun alt og gikk for en stor cab 1080, men fikk det ikke å stemme. Dermed ble det ingen finaleplass. Heldigvis er dette bare starten på en lysende karriere for 22-åringen, og vi er temmelig sikre på at vi kommer til å se store prestasjoner fra Hanne fremover.

Vinneren av slopestyle, Zoi Sadowski-Synnott, ble også best i Big Air-kvalifiseringen med, og tar dermed med seg maksimalt med selvtillit inn i finalen som sendes kl 02:30 natt til tirsdag.

I herrenes kvalifisering åpnet Kleveland knallsterkt med en backside 1800, og fulgte opp med to frontside tripplecorks. Dette ga han en solid 6. plass.

Røisland fikk imidlertid en dårlig start med et mislykket swich backside 1620-forsøk. Heldigvis satt trikset i andre forsøk. I siste run valgte han en mer trygg backside 1440, og sikret finale-billetten med 9. plass.

Vinneren av slopestyle, Max Parrot, ble også best i dagens kvalifisering, med cab 1620 og frontside 1620. Triks vi vet at både Marcus og Mons kan matche i finalen kl 06:00 i morgen tidlig.

– Thank you snowboarding - it’s been a blast

Snowboardentusiastene der ute vil nok være enig i at Ståle Sandbech serverte høydepunktet i dag. I første run landet han en vakker dobbel chicane 1260, som aldri har blitt gjort i konkurranse før. Dessverre fikk ikke trikset den poengsummen det kanskje fortjente.

– They only want to see more spin in this sport I guess. But I'm stoked - I did that one for myself, sa Ståle til kamera i bunn.

Ifølge Ståle var planen nettopp å teste hvor mye dommerne belønnet denne typen triks.

– Jeg ville bare vise at jeg kan gjøre trikset på et slikt hopp, og vise progresjon på andre måter enn å bare snurre. Vi har et par ekstra akser vi kan leke med for å vise progresjon, isteden for å bare spinne mer og mer.

Ståle endte på 16. plass og er dessverre ikke videre til finalen i hans fjerde og siste OL.

Få med deg finalen i morgen kl 06:00 på Discovery Plus!

Rekruttsamling skate
30.11.2022

Rekruttsamling skate

Første rekruttsamling ble en suksess

Europa Cup & World Cup Banked Slalom
24.11.2022

Europa Cup & World Cup Banked Slalom

Niklas og Anders deltar i World Cup og Europa Cup torsdag og fredag

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!
22.11.2022

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Vi har tatt en prat med Askøy rulleklubb!

Fem kjappe om Arendal skateklubb!
14.11.2022

Fem kjappe om Arendal skateklubb!

Vi har tatt en prat med Arendal skateklubb!

Slik ser du Tampa AM!
11.11.2022

Slik ser du Tampa AM!

Følg Jonas Carlsson og Fredrik Tangerud skate Tampa AM i helgen