Mons Røisland og Marcus Kleveland videre til VM-finalen i Slopestyle

- Mons og Marcus har vist et stabilt høyt nivå over lang tid, så at de går videre i  VM-kvaliken er veldig fortjent, sier landslagstrener, Morten Kleivdal.

Georgia har bydd på vind og utfordrende vær under treningsdagene til Slopestylekvaliken. Men fredag tittet solen frem og det ble betraktelige mye enklere forhold å kjøre i. Marcus er regjerende verdensmester i Slopestyle fra 2021 og forhåndsfavoritt i år. Han satt sitt første run som ga han en poengsum på 68.60. Det var et solid run som ble diskutert om burde fått en høyere score, men det er til slutt dommerne som bestemmer. Mons landet ikke sitt første run, men i siste og andre run landet han et knallsterkt run som ga han en score på 78.90.

Øyvind Kirkhus skadet seg under treningen til finalen og måtte dessverre stå over kvaliken. Landslagstrener sier det går bra med han, men at det ble gjort en vurdering på at han måtte stå over kvaliken. Øyvind er under oppfølging av helsepersonell og det vil bli gjort en vurdering på om han skal stille til start i Big Air-kvaliken lørdag 4.mars.

- Det er alltid kjipt å slå seg, spesielt under konkurranser. Jeg hadde gledet meg veldig til å kjøre VM og sett frem til å kunne vise hva jeg kan. Dessverre slo jeg hodet under trening. Hodeskader må tas på alvor og konsekvensene hvis jeg hadde slått hode igjen kunne blitt seriøse. Derfor måtte jeg ta den harde beslutningen å ikke stille til start etter en konsultasjon med trener og støtteapparat. Heldigvis er det mulighet for at jeg blir klarert og kan prøve meg igjen i VM i Big Air, sier Øyvind Kirkhus.

Stian Kleivdal og Bendik Gjerdalen fikk det dessverre litt for tøft i coursen i dag, og blir ikke å se i finalen. Sistnevnte var kun en plass fra finale..

- Det er deilig at forholdene ble bra til kvaliken. Det har vært noen vanskelige dager, men sola kom endelig frem i dag! Det kom litt vind til heat 2, men jeg tror ikke det utgjorde den store forskjellen. Gutta var dessverre bare uheldig, sier landslagstrener Morten Kleivdal.

Hanne Eilertsen og Bettina Roll kjører kvalifisering søndag.

Mandag 27.februar er det finale i Slopestyle. Finalen kan du se på TV3 / Viaplay kl. 10.20.

Resultater Norgescup Kristiansand
22.4.2024

Resultater Norgescup Kristiansand

Her er resultatene fra Norgescupen i Kristiansand 20. april.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024