Mons tok sølv i X Games!

Mons Røisland stakk av med andreplassen i slopestyle-finalen i Aspen.

– Jeg har rett og slett ikke ord. Jeg er helt skjelven og målløs egentlig. Dette er høydepunktet hvert år og dette er det beste resultatet jeg har fått her noen gang, så jeg er bare utrolig fornøyd, sa Mons da resultatet var klart.

22-åringen har kjørt veldig bra hele uken, og hatt en god følelse på brettet. I finalen lå han på en midlertidig tredjeplass etter første run. Etter å ha blitt dyttet ned fra topp tre leverte han et perfekt siste run og sikret seg sølvet bak Darcy Sharpe. Tredjeplassen gikk til Red Gerard.

Mons Røisland i slopestylefinalen. Foto: Daniel Tengs.

– Det har sikkert ikke gått helt opp for meg enda, men dette er helt rått. Coursen er kanskje den mest krevende og heavy jeg noen gang har kjørt i. Man er helt utslitt etter et run, sier Mons.

I torsdagens slopestyle-kvalifisering var det ingen norske som gikk videre. Mons hadde imidlertid finaleplass ettersom han tok bronse i fjorårets konkurranse.

hele Røisland-familien var på plass Aspen og feiret medaljen. Foto: Daniel Tengs.

Årets konkurranse hadde også et nytt format, med en jam der alle runs er med på å bestemme den totale poengsummen.

– Det var veldig spennende på toppen. Det var litt vanskelig å forstå det nye formatet. Man prøver å tenke litt lurt og så vet man ikke helt hva som er riktig, men det funket jo det da, sier Mons.

Landslagssjef Per Iver Grimsrud var ganske imponert fra sofaen hjemme i Norge.

– Utrolig deilig å se at det endelig lyktes for Mons. Han har hatt mye stang ut denne sesongen, så denne andreplassen var veldig fortjent. At han følger opp tredjeplassen fra i fjor med andreplass idag sier jo hvor god han er, sier Grimsrud.

Foto: Daniel Tengs.

I big air endte Mons på 6.plassen. Også her var nivået skyhøyt og Mons prøvde seg på en swich backside 1800, noe som aldri har vært gjort før. Seieren i big air gikk til Max Parrot, Mark McMorris tok andreplassen og Sven Thorgren tredjeplass.

På søndag er det duket for Knuckle Huck der både Mons, Fridtjof Sæther Tischendorf og Marcus Kleveland skal kjøre. Dette er Marcus Kleveland sin første konkurranse etter at han knuste kneskålen for litt over et år siden. I fjorårets konkurranse var det Fridtjof som stakk av med seieren.

Fridtjof virket ganske så klar i knucke Huck-practice tidligere i uken. Foto: Daniel Tengs.

Knucle Huck kan du se direkte på Gudbrandsdølen Dagningen eller ESPN Player.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch