NC & NM Snowboardcross Kongsberg recap!

Det ble en spektakulær og fartsfylt helg da snowboardentusiaster samlet seg i Kongsberg for Norgescup og Norgesmesterskap i snowboardcross. Arrangementet var en stor suksess, med rekordhøy deltakelse og imponerende kjøring i alle klasser.

KIF har lang og god erfaring innen snowboardcross, hvor deres ekspertise virkelig kom til syne under helgens arrangement. Klubben hadde gjort en utmerket jobb med å sette opp eventet og sørget med det for at alt gikk smidig. Dette, i tillegg til strålende sol og snøforhold gjorde det derfor helt ideelt for deltakerne å vise frem ferdighetene sine på brettet.

Foto: Jørn Simen Aaboe

Rennleder for arrangementet, Kaja Steen var storfornøyd med arrangementet:

- Alltid stas å arrangere norgescup og nm i sbx her i Kongsberg. Vi er heldige som har en haug med dedikerte og proffe ildsjeler som jobber dager i strekk fra tidlig morgen til sene kvelden med å gjøre løypa og alt rundt perfekt!

Vi hadde treningscamp i sbx forrige helg med 27 deltakere og visste fra da at løypa var perfekt. Et slikt arrangement som nc/nm krever mye folk for å kunne gjennomføres og vi er utrolig takknemlige for hjelpen vi har fått fra foreldre, skisenteret, sponsorer, ressurser både i og utenfor KIF snowboard, styret og Brettforbundet.

Når været nok en gang spiller på lag med oss (til tross for at det regnet fredag slik at den planlagte treningen måtte utgå for å spare løypa) så blir det ekstra hyggelig for publikum, utøvere og dugnadsfolk å tilbringe mange timer utendørs.

Det var god stemning og rekordmange utøvere i de eldre klassene i år - vi takker for alle de gode tilbakemeldingene og gratulerer alle med vel gjennomført konkurransehelg!

Foto: Jørn Simen Aaboe

Løypen var krevende, men med den nevnte SBX-campen helgen før fikk utøverne en ekstra mulighet til å finpusse kjøringen sin. Det var i overkant av 100 deltakere med under helgens konkurranser, hvor kids-klassen imponerte stort i norgescupen, med fryktløs kjøring og imponerende ferdigheter. Det blir derfor spennende å følge den unge og lovende generasjonen videre.

Videre ble konkurransene begge dager satt i gang med en seeding (tidskvalik) for para, yngre junior, junior og open-klassen for å sette deltakerne i ulike heats. Deretter kjørte de heat for heat for videre kvalifisering helt til pallene ble fylt opp.

Både para, yngre junior og junior viste et imponerende høyt nivå begge dager med raske tider. Disse utøverne vil uten tvil være å regne med i årene som kommer.

Videre var det gledelig å se at open-klassen stilte med så mange deltagere hele helgen. Dette viser derfor at grenen fortsetter å tiltrekke seg både erfarne og nye utøvere, og at interessen for snowboardcross er sterk!

Foto: Jørn Simen Aaboe

Jakob Solhøj, helgens TD - var også imponert og fornøyd med NC og NM:

- Dugnadsinnsatsen og stå-på viljen i KIF Snowboard imponerer meg hver gang jeg er med på SBX i Kongsberg. Det er en enorm innsats som bygger fundamentet disse konkurranser hviler på, og når vi i tillegg ble belønnet med nær perfekte forhold begge konkurranse dagene - ja så blir det ikke mye bedre. I tillegg kan jeg ikke huske å ha sett så mange kjørere på et kjørermøte før - oppmøte var derfor rått å se.

Foto: Jørn Simen Aaboe

Til slutt var det disse som stod igjen på pallen:

Norgescup 18/2

I kids-klassen gikk førsteplassen til alle deltakerne!

Para

1.  Christian Ruud Myhre
  2. Herman Møller Svendsen
  3. Joachim Skogheim

Se de fulle resultatlistene her!

Med så mange talentfulle utøvere i alle aldersgrupper og stadig økende interesse for sporten, blir det uten tvil spennende å følge med på utviklingen av snowboardcross. Vi håper derfor å se enda flere deltakere i fremtiden og oppfordrer også flere klubber til å satse på snowboardcross!

Tusen takk til alle kjørere, KIF Snowboard, SkiMoreKongsberg, parkshapere, frivillige, Amnesty Norge, Session, Burton, Nitro, Boardshop og Volcom.

All foto: Jørn Simen Aaboe

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024

Høvdingen av Høgevarde 2024