NM oppsummert

Endelig kunne vi, i samarbeid med Geilo IL og Snørøverne invitere til NM i snowboard, og for en helg det ble! Sol, stemning og sinnsyke prestasjoner!

- Etter to år preget av restriksjoner og avlysninger var det helt fantastisk å endelig arrangere et fullverdig NM. Med upåklagelig innsats fra arrangørklubbene, anlegg, crew og snowboardkjøring i verdensklasse ble dette en knallgod avslutning på Norgescupsesongen, sier Generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian.

Geilo IL arrangerte kidsjam for barna som ikke deltar på NM. Foto: Daniel Tengs

NM 2022 understreker nivået på snowboarding i Norge. I alle klasser fra yngre junior til gramps er nivået skyhøyt, og aldri før har det blitt landet triks i NM på det nivået som har blitt vist i år.

SE ALLE BILDENE FRA NM HER!

Rekruttlandslagskjører, Sindre Tveiten under NM i halfpipe. Foto: Daniel Tengs.

NM HALFPIPE 2022 UVDAL SKISENTER. RECAP. Edit: Snillebilder.no

På kvinnesiden var det stjerneskuddet Bettina Roll fra rekruttlandslaget som imponerte mest og stakk av med kongepokalen. Bettina vant både Halfpipe og Slopestyle, men var dessverre litt uheldig i Big Air og havnet utenfor pallen.

- NM har vært over alle forventninger. Det å vinne overall og få kongepokalen i hendene mine er noe jeg aldri hadde sett for meg. Jeg var innstilt på å prøve å bli norgesmester i hvert fall en gren, og slopestyle var den jeg hadde lyst til å vinne aller mest. Er så kult at jeg fikk det til, og ikke minst ta gull i halfpipe i tillegg. Sesongen har allerede vært over alle forventninger, og det føles så utrolig bra å kunne ende sesongen på denne måten, sier overall-vinner, Bettina Roll.

Bettina Roll med kongepokalen. Foto: Daniel Tengs

I Big Air var det landslagskjører Hanne Eilertsen som vant NM-gull med en cab 540.

Sammenlagtvinneren i verdenscupen og OL-medaljevinneren, Mons Røisland, vant kongepokalen på herresiden etter pallplass i snowboardcross og slopestyle, og NM-gull i halfpipe.

Niklas Lohne Hansen fokusert før start. Foto: Daniel Tengs

I snowboardcross var det Niklas Lohne Hansen som stakk av med seieren i paraklassen og Christian Ruud Myhre som stakk av med seieren i open klasse.

Foto: Daniel Tengs

Kristian Skjømming vant NM-gull etter imponerende kjøring i vinden under slopestylekonkurransen - back to back 1080 på hoppene og overlegen railkjøring. NM-gullet i Big Air var det årets mannlige utøver fra 2021, Marcus Kleveland, som vant. Verdensmesteren landet en Nosebutter backside 1620 som aldri har blitt gjort før i snowboarding.

- Det va sjukt artig å kjør NM. Vældig bra course å bra kok! Va vældig stas å klar i vinn slopestyle! Hadde aldri sett før meg at d sku gå så bra! D va ei knallbra hælg! Sier Slopestylevinneren Kristian Skjømming

- Det gleder meg å se at det gror godt i norsk snowboarding om dagen, både i juniorklassen og blant de eldre kjørerne. Og ekstra moro at det er rekruttkjørerne som virkelig puster landslagskjørere i nakken i både dame- og herreklassen, sier sportssjef, Per Iver Grimsrud.

Juniorklassene har også imponert denne helgen, og vi er kanskje aller mest imponert over Kamilla Espeli Olsen som gjorde rent bord med gull i alle grener.

- Det er helt rå kjøring om dagen på juniornivå. Det er så og si like store triks som hos noen seniorer. Det gror godt! Kamilla har virkelig vist seg frem under NM og vist hva som bor i hun. Hun kjører bra og må fortsette i det sporet hun er i nå, sier rekruttlandslagstrener, Morten Kleivdal.

Alexander Klerud i pipen. Foto: Daniel Tengs

Vi takker alle fantastiske frivillige som har bidratt fra Geilo IL og Snørøverne. En stor takk rettes også til KIF snowboard, Ski Geilo, Geiloparken, Uvdal skisenter, arrangementcrew, Burton, Session og Hedgehog dryer.

Gratulerer til alle ferske norgesmestere!

SE ALLE BILDENE FRA NM HER!

SE ALLE EDITENE FRA NM UNDER:

NM SLOPESTYLE 2022 SKI GEILO/GEILOPARKEN. RECAP. Edit: Snillebilder.no

NM SBX 2022 UVDAL SKISENTER. RECAP. Edit: Snillebilder.no