NM-veka

Sebastian Løvdal og Sofie Valle Mørk ble norgesmestere i helgens NM i Skate Streetstyle!

Søndag 26. juni var det endelig duket for skateboardfest under NM-Veka 2022, hvor Brettforbundet i samarbeid med Grenland skateboardklubb og 7-eleven inviterte til NM i streetstyle midt i Skien sentrum, hvor Norges beste utøvere viste hvordan skateboard utøves ute i gatene.

Denne grenen har vi drømt om å arrangere lenge! Her må man virkelig være en komplett street-skater for å hevde seg. Sjukt mye rå skating, og en veldig fortjent seier til Sebastian som gjorde flere tricks vi sjelden ser i konkurranse. Halfcab heelflip ut trappa var dagens råeste! At vi får ha et NM midt i gågata og at det sendes på NRK, er en stor seier for skateboardings anerkjennelse - sier Henning Braaten, landslagsansvarlig på skate.

Andre Røllander/hardflip
Foto: Arne Jørgen Enggrav

Øvelsen bar preg av en street-slopestyle-type, hvor utøverne startet på toppen av gågata og skatet seg nedover og innom diverse manuals, benker, trapper og obstacles, hvor det beste runnet vant. Elementene hadde varierende vanskelighetsgrad og bestod av både eksisterende arkitektur og konstruerte elementer, hvor det var om å gjøre for utøverne å finne den variasjonen av triks og bruk av løypa som ga den høyeste poengsummen.

Gard Hvaara/switch frontside flip
Foto: Arne Jørgen Enggrav

Kvalifiseringen søndag formiddag startet imidlertid med det skatere frykter mest - nemlig regn, men etter litt venting klarnet det heldigvis opp og det var klart for kvalik hvor 12 utøvere stilte til start. Etter mye rå skating var det til slutt disse seks som gikk videre til finalen som ble sendt på NRK1:

Marius Ripe Lemoen

Eirik Skaug

Andre Røllander

Tommy Andersen

Sebastian Løvdal

Gard Hvaara

Runsene bar preg av at samtlige gikk all in med imponerende kjøring nedover gaten. Etter to runs hver var det jevnt i toppen, men etter det siste runnet var det Sebastian Løvdal fra Arendal skateboardklubb som, til tross for en brukket arm, imponerte mest med et helt rått run. Løvdal stakk derfor av med den velfortjente Norgesmester-tittelen med en poengsum på 6,8. Løvdal ble tett fulgt av Gard Hvaara som etter et rått run endte på en 2. plass med poengsummen 6,2 og Tommy Andersen som endte på en imponerende 3. plass med en poengsum på 5,2.

Dagen startet veldig bra, jeg startet gørr-støl men det endte jo veldig greit! Det er rart å vinne ettersom det er første gang, men veldig gøy - sier den ferske norgesmesteren Sebastian Løvdal.

Sebastian Løvdal/nosegrind revert
Foto: Arne Jørgen Enggrav

Av kvinnene var det Sofie Valle Mørk som stakk av med Norgesmester-tittelen etter imponerende kjøring nedover gaten.

Foto: Arne Jørgen Enggrav

Finalen kan du se i reprise her!

En stor takk til alle utøvere, dommere, speaker, Norges idrettsforbund, Norsk Tipping, NRK og Grenland skateboardklubb som var med på å lage en skikkelig fin dag i Skien sentrum!

Alle bilder er tatt av, og skal krediteres Arne Jørgen Enggrav, @enggrav_photo!

Hvorfor starte klubb?
15.4.2024

Hvorfor starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte en lokal brettklubb

Hvordan starte en brettklubb
15.4.2024

Hvordan starte en brettklubb

blablabla

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!

Kirkerud Open by Mons Røisland, BSK Snowboard & Porsche Center Asker og Bærum
31.3.2024

Kirkerud Open by Mons Røisland, BSK Snowboard & Porsche Center Asker og Bærum

Mons Røisland, BSK Snowboard og Porsche Center Asker og Bærum inviter til aktivitetsdag for hele familien i Kirkerudbakken