Norske skatere blant de beste i Europa!

Denne helgen fikk Jonas Carlsson, Fredrik Tangerud og Maja Spatscheck prøve seg mot de beste skaterne i Europa.

Jonas Carlsson vant helgens skatekonkurranse i Innsbruck, og kan nå kalle seg en av de beste skaterne i Europa. Best Foot Forward er en konkurranseserie som dekker Europa med nasjonale kval-konkurranser, og i helgen ble finalen gjennomført i Innsbruck for alle som kvalifiserte seg dit. Jonas Carlsson, Fredrik Tangerud og Maja Spatscheck hadde kvalifisert seg, og det kokte i salen da Jonas Carlsson vant helgens finale. Konkurransen er en veletablert og anerkjent konkurranse, og det var et ekstremt trøkk og mange tilskuere som fikk med seg helgens finale.

Foto: Hannes Mautner

- Bunnsolid skating av de norske i helga, vi har visst om nivået deres i lang i tid, men det er noe annet å få det ut i internasjonale konkurranser. Nå ser vi at det løsner og at de har god plan i gjennomføringen, sier landslagstrener, Henning Braaten.

Det var ikke bare Jonas Carlsson som gjorde det bra i helgens finale. Fredrik Tangerud kom på 2.plass blant herrene, og Maja Spatscheck kom på 2.plass blant kvinnene. De tre beste i herreklassen vant, i tillegg til pengepremie, en billett til TampaAM som er den største amatørkonkurransen i verden. Jonas Carlsson og  Fredrik Tangerud skal derfor fly over dammen i november og delta på denne konkurransen mot verdenseliten.

Foto: Hannes Mautner

- Konkurransen var sykt kul og at jeg klarte å komme hjem seier var jo helt uvirkelig. Var også ekstra gøy at vi var to fra Kristiansand på pallen. Jeg gleder meg veldig til USA, det blir spennende! Der er planen å få skatet mye og gjort meg klar til konkurranse, sier Jonas Carlsson.

Foto: Hannes Mautner

Vi gratulerer alle tre med en fantastisk helg - og ønsker Jonas og Fredrik lykke til i USA!

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024