Dommerklinkikk i Innsbruck

Nylig deltok Joachim (Deigen) Eltvik og Ruben Gundersen på snowboarddommerklinikk i Innsbruck Østerrike. Her fikk de muligheten til å møte representanter fra 16 ulike nasjoner. Til sammen var det 33 som var til stede og 20 stk som deltok via Zoom. Klinikken strakk seg over 3 intense dager – som bestod av kurs, praktisk dømming og gode diskusjoner om alt som omhandler snowboard.
Ruben og Deigen klare for dommerklinikk

Klinikken tiltrakk seg unge snowboarddommere og godt erfarne snowboarddommere fra hele verden. Det var en fantastisk mulighet for å utveksle erfaringer og kunnskaper med kollegaer fra andre nasjoner. De lange dagene var fylt med intens undervisning om dommerkriterier og regelverk for snowboard. Dette skulle bidra til å utvikle bedre forståelse av sporten og dømmingsprosessen. På klinikkens praktiske del skulle vi observere og vurdere virkelige konkurranser, noe som var verdifull erfaring og bidro til å styrke evner som dommere. profesjonaliteten fra kursholdere var på et veldig høyt faglig nivå som førte til reflektert og gjennomtenkte diskusjoner.

I tillegg til de faglige aspektene av klinikken, ble det også lagt vekt på sosialisering og nettverksbygging. På kveldene kunne alle bli bedre kjent å skape relasjoner og knytte kontakter med likesinnede enkeltpersoner fra hele verden – som elsker snowboard. Dette førte til spennende samtaler om sportens utvikling i ulike deler av verden. Disse diskusjonene var ikke bare interessante, men de åpnet også for nye perspektiver og ideer som kan forbedre dømmingen av snowboardkonkurranser i fremtiden.

Det å delta på denne snowboarddommerklinikken i Østerrike var en verdifull opplevelse. Det ga oss ikke bare muligheten til å forbedre dommerferdigheter, men det ga også et bredere perspektiv på sporten og et verdifullt internasjonalt nettverk. Ved å dømme konkurranser og delta i faglige diskusjoner, kan vi utvikle oss både profesjonelt og personlig.

Norske snowboarddommere som deltar på internasjonale klinikker som dette, bidrar til å heve standarden for dømmingen av snowboardkonkurranse i Norge.

Tekst og bilder av Ruben Gundersen.

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!

Bang Slalom
30.4.2024