Nye Jordal skatepark!

Jordal skatepark er en av de eldste skateparkene i landet, hvor RulleJordal Rulleklubb i flere år har kjempet for en oppgradering av anlegget. Nå er ønsket endelig blitt oppfylt og lørdag 3. september var det klart for den offisielle åpningen av det nye praktanlegget på Oslo øst.

I den forbindelse har vi derfor tatt en prat med en av pådriverne for prosjektet og leder i RulleJordal Skateboardklubb, Joakim Wang.

Hva er tanken bak Jordal?

Jordal er Norges eldste skateboardanlegg som fortsatt ligger der det opprinnelig ble bygget. Det startet med at de to legendariske skaterne Philip Skaug og Thomas Landgren først bygget en vertramp i 1999. Så ble det bygget en bowl her i 2000 som egentlig bare sto og forfalt fordi det ikke var blitt laget noen avtale med tanke på vedlikehold. I 2006 bestemte derfor kommunen at anlegget måtte rives.

Da tok vi i RulleJordal Rulleklubb over driftsansvaret fra kommunen og lovte at vi ikke skulle være til noe bry eller utgift, men heller fikse parken slik at den fikk leve videre. Fra 2007 begynte vi derfor å få ålreite ordninger på parken og vi begynte sakte, men sikkert å utvide parken. Fra 2013 hadde vi derfor annektert hele denne halvsirkelen som i dag er skateparken og fikk gjort en ordentlig opprustning. Vi hadde blant annet også NM her i 2013 som var veldig fett.

I 2014 ble det videre bestemt at vi ikke skulle ha vinter-OL. Med det startet derfor arbeidet med betongpark på området som var regulert til en skatepark lang tid i forveien startet. Og nå - etter flere år med arbeid står endelig betongparken ferdig.

Selve tanken bak anlegget som endelig står ferdig har med mottoet i klubben vår å gjøre. I denne bydelen er det til tider dessverre litt negativ aktivitet. Vi driver derfor etter mottoet positiv aktivitet fortrenger negativ aktivitet og tror på at dersom vi fyller et sted med folk som enten trener eller utfolder seg, eller hvor folk bare kan henge med venner, så kan denne negative aktiviteten fortrenges.

Videre ønsker vi også å generelt gi alle mulige rullende et anlegg der de kan utfolde seg. I dag har vi for eksempel tre av Norges beste skatere og Norges aller beste på BMX her, samtidig som vi sikkert har noen som kun har skatet i noen få uker bare - så her er det og skal det være rom for alle.

Foto: Betongpark / Alex Holm

Hvor lang har prosessen vært?

Du kan ikke ta ut en enkelt ting fra historien til Jordal, fordi det er historien til Jordal som har gjort at anlegget og pengene fra kommunen nå har blitt innvilget. Vi som klubb og brukere har hele tiden vist at det er et behov for et sånt anlegg og at det er masse brukere her. Så det er historien fra 1999 og frem til i dag som har gjort at vi har endt opp med denne skateparken. Men det virkelig harde politiske arbeidet begynte i 2017/2018 og det er så klart en viktig del av det når du skal få til et sånt anlegg. All ære til gutta i gamlebyen som til nå har finansiert dette på sparebankstiftelsen-penger, men den riktige og faire måten å gå er å få kommunen til å behandle skateboardanlegg på lik linje med alle andre idrettsanlegg. Det er kommunens ansvar å sørge for at det finnes anlegg som brukerne trenger - noe vi nå har fått.

Foto: Betongpark / Alex Holm

Har det dukket opp noen utfordringer underveis?

I et slikt prosjekt som dette så er det klart at du møter en del motstand. I starten av prosjektet så møtte vi motstand i form av at ja - det er nødvendig med et slikt anlegg, men det er mange andre ting som også er nødvendig. Vi fikk beskjed om at det skal gjøres noe med dette, men først om noen år. Da er det om å gjøre å ikke gi slipp og bruke det man har - vi brukte blant annet Rødt fra bydelen, Miljøpartiet de Grønne og media. Til slutt fikk vi derfor et møte med ordføreren, men også dette resulterte i at et slikt anlegg først ville være realistisk å få til nærmere 2024/2025. Men vi fortsatte å klemme på, helt til det ble vedtatt penger og tatt inn på budsjettet. Etter dette har det gått veldig fort.

Dette er med andre ord en type motstand man kan møte på, men når selve prosjektet starter så er det jo selve byggingen og det at det skal skje i henhold til budsjett som også skaper litt motstand. Du ønsker deg veldig mye også får du kanskje ikke alt dette. Det er hele tiden en gi-og-ta-prosess med utbygger og kommunen. Nå har vi fått anlegget, men vi ønsker oss så klart også et klubblokale og et sted å låne ut utstyr fra, toalett osv. Men alt som trengs for å utfolde seg på brett er hvertfall check og noe vi er glade for.

Hvordan var åpningen på lørdag?

Åpningen var slik som en åpning av en skatepark skal være - helt nedpå. Vi prata i mikrofonen i fem minutter, ikke noe blomster, ikke noe ordfører, ikke noe tråklipping. Vi hadde gratis pølser og noen best trick-konkurranser. Det var veldig hyggelig - helt supert vær, masse folk, masse god skating og mye lokale folk.

Foto: Betongpark / Alex Holm

Hvordan ser du for deg at parken kan bidra til økt aktivitet til barn og unge?

Vi har et utrolig godt samarbeid med Frigo - forgjengeren til BUA. De har folk her nede hver dag det er fint vær. Videre har vi masse utlånsutstyr, hjelmer og pads og det som skal være. Det var rundt 170 unger som lånte utstyr her i uken før parken ble revet. Og nå som klubben slipper å snekre og vedlikeholde så kan vi også konsentrere oss om å gjøre det en klubb egentlig skal gjøre - lage hyggelige aktiviteter for skaterne. Vi har blant annet derfor planlagt fem helger med skateskole til sommeren.

Hva er det feteste dere kunne gjort i denne parken, og har dere noen større planer for den?

For meg så er det den daglige bruken som er fet - å se sjukt mye bra skating og hva vi kan skape av daglig aktivitet er det jeg virkelig brenner for. Likevel hadde jeg ikke sagt nei til å ha et stort bowl-arrangement her for eksempel. Dette anlegget er jo Norges første som sjekker av på alle kriteriene til World Skate som må til for å hoste et slikt arrangement, så vi har helt klart ambisjoner om å ha store internasjonale arrangementer her.

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april