Nyttårstalen 2020

Brettpresident, Ola Keul, hilser til alle på nyttårsaften, på vegne av hele Brettforbundet.

Kjærligheten blir større og edlere i motgang, heter det seg.

Det er i alle fall slik vi kanskje lærer oss å verdsette enda mer det vi faktisk har, det vi liker aller mest her i livet, det som kanskje gjør oss mest gira og glad, når det med ett ikke er like tilgjengelig som før.

I Brettforbundet markerer vi overgangen til et nytt år, med lysere tider i sikte, ved å si tusen, tusen takk til alle som har skapt og vist et mangfold av aktivitet for oss brettfolk på en trygg måte i 2020!

Slik har vi kunnet fortsette å gjøre det vi liker aller best, følge med på det som gir oss mest energi, selv i et år hvor vi har lært alt vi egentlig ikke ville vite om avstandsregler, kohort og sosiale kontakter.

For lite visste vi, lite visste vel noen, da vi lanserte brettvettreglene i mars, at vi skulle lage en påminnelse om de samme reglene i desember. Eller at den kommende vintersesongen for snowboard, og de kommende vår- og sommersesongene for surf og skate vil bli alt annet enn normale.

Nå som den første vaksinen er satt, går vi endelig sakte, men sikkert, et mer normalt liv i møte!

Samtidig vil usikkerheten rundt mange av aktivitetene våre være til stede en liten stund til.

Kan VM i snowboard, som opprinnelig var tildelt Kina, gjennomføres i Canada? Vinterens første norgescup i snowboard, lagt til Dombås i starten av januar, er utsatt til februar. Tonje Pedersen kan kvalifisere seg til det utsatte OL i Tokyo når skateboard for første gang står på programmet, men vil kvalifiseringen i det hele tatt la seg gjennomføre? Det er heldigvis en god stund til de første norgescupene i skate og surf, så vil de kunne arrangeres etter planen fra og med mars?

Likevel, begrensninger og usikkerhet har ikke satt en stopper for alle klubbene, for alle brettkjørere, for organisert- og egenorganisert aktivitet. Siden 12. mars, da landet stengte ned, har alle, på hvert sitt vis, vist kreativiteten, mangfoldet og ansvarligheten som bor i brettmiljøet.

Selv med rekorddeltagelse, et svært begrenset budsjett og høyst usikre bølgevarsler gjennomførte Jæren surfklubb tidenes norgesmesterskap en vindfull og våt helg i slutten av oktober. NM-ildsjelene passet alltid på at deltagere og alle vi andre fulgte smittevernreglene, uten at det gjorde arrangementet mindre minneverdig og gjevt. Da kongepokalene ble delt ut for første gang i surf, av H.K.H Kronprins Haakon, til Helle Løvseth og Luca Petersen-Guichard, lettet skodda, det stoppet å regne og jubelen kunne høres tvers over Nordsjøen til Orknøyene. For et lite øyeblikk ble alle koronabekymringer glemt.

Helle Løvseth og Luca Petersen-Guichard fikk utdelt Kongepokal av kronprinsparet under NM på Jæren i oktober. Foto: Kristine Tofte.

Nesten 50 mil unna strendene på Jæren, noen uker tidligere, i et gammelt lagerbygg omgjort til en skatehall i fjæra ved Drammensfjorden, arrangerte Drammen skateboardklubb et intimt, men likevel koronatilpasset, skateboard-NM. Turen var egentlig kommet til Bodø skateboardklubb, men av smittevernhensyn må vi glede oss til et fullverdig nordnorsk NM først i 2021. Nivået i Drammen var skyhøyt, stemningen upåklagelig og det var kanskje NM-vinner Tonje Pedersen som oppsummerte det best: «Helgen har vært veldig bra. Jeg har hatt det gøy og det var fett å se alle igjen!». Tonje ble også tildelt Kongepokalen, og Kevin Bækkel det samme i herreklassen. Gratulerer!

I midten av mars da konkurransesesongen for snowboarderne brått tok slutt, var mange av snowboardklubbene over hele landet raskt på plass med alternative, lokale aktivitetskonsepter. Målet var å legge til rette for snowboardkjøring på ansvarlig vis, så nært som mulig der alle bor. Når det ikke ble norgescup, NM, verdenscup for parautøvere, Team Battle, Lofoten Banked eller King of the North, for å nevne noen arrangementer, var ikke det en «show stopper», eller «snow stopper», om du vil. «Det å se hvordan klubbene greier å tilpasse seg retningslinjene for å skape god og kul og trygg aktivitet for medlemmene og alle brettkjørere, er flott», sier Brettforbundets klubb- og utdanningsansvarlig, Magnus Bye.

Kevin Bækkel og Tonje Pedersen mottok kongepokalen under Skateboard-NM i oktober. Foto: Brettforbundet.

At snowboard, skate og surf er så mye mer enn konkurranser, er blitt ekstra tydelig i år. Akkurat som Netflix og andre tjenester strømmes som aldri før, har kanskje også filmer og klipp med norske snowboardere, skatere og surfere nådd flere tilhengere enn noen gang. Det skyldes først og fremst det skyhøye internasjonale nivået – men også det at vi alle har tilbragt enda flere timer foran skjermen har gitt oss mer tid til å utforske alt det fantastiske innholdet. Fredrik Perrys kreativitet i Suzy Greenberg, Mikkel Bangs mest stilfulle lek i løssnøen i Powder Hounds Volume 2 eller Didrik Galasso som i følge Trasher “lager magi der de fleste bare ville skatet forbi” i F*** Dude er eksempler på noe av det mest minnerike. Snowboardawards tok midlertidig steget fra hovedstadens svette og tettpakkede dansegulv til det digitale rom, og nyvinningen skateboardawards debuterte digitalt. Media har alltid vært brettsportenes kulturbærer, og i unntaksåret 2020 ble rollen enda mer meningsfylt og gav en opplevelse av nærhet og deltagelse når vi holdt god avstand.

Lyspunktene fra et ellers noe mørkt år er så mange flere enn dette, og et tilfeldig utvalg gir bare et lite inntrykk av mangfoldet, og av skaper- og stå på-viljen. En ting er sikkert – i Brettforbundet tar vi med oss lærdommen fra 2020 når vi ser frem mot et nytt, spennende, inspirerende og helt sikkert også utfordrende år. Det er fort gjort, selv for oss som til daglig er så heldige å være en del av verdens mest innovative idretter, å stivne i fastfrosne mønstre. Derfor bør arven etter året som nå snart er historie for oss alle være økt evne og lyst til nytenkning.

Når vi i Brettforbundet, ved hjelp av alle klubbene og miljøet skal lage en ny toårsplan som skal vedtas av medlemmene på Tinget i juni 2021, er læringen fra 2020 uvurderlig. Det samme er alle innspillene og forslagene vi håper dere vil gi til oss som skal skrive forslaget til planen. På nyåret vil dere alle bli invitert til å fortelle oss hva nettopp dere er opptatt av, hvilken retning dere mener verdens første Brettforbund skal ta de neste årene.

Vi har grunnlagt Brettforbundet på det historiske, kulturelle og aktivitetsmessige felleskapet mellom de tre originale brettsportene. Vi skal lære av hverandre og stå sammen når det trengs, samtidig som vi alltid skal respektere og bevare de tre sportenes særegenheter. Brettforbundet skal sette aktivitet for alle, organiserte som egenorganiserte, først. Vi skal legge til rette for gode lokalmiljøer og ta vare på naturen vi leker i. Dette er kjernen – i motgang og medgang, i pandemitid og vanlig tid.

På vegne av alle oss i Brettforbundet ønsker jeg dere et riktig godt nytt år!

Kom, 2021 – nå er vi klare!