Økt tilskudd fra Oslo kommune til Superpipe og Big Air i Wyller / Skimore Oslo

Foto over: Even Brekke

Takket være nok et økt tilskudd fra Oslo Kommune kan vi gi et enda bedre aktivitetstilbud til barn, ungdom og gamle i Oslos beste terrengpark!

I 2022 sendte Brettforbundet på vegne av partene Skiforbundet v/Norfreeski, Heming IL / Adrenalin og Brettforbundet en søknad til Oslo kommune om driftstilskudd på 1.850 MNOK som utelukkende skulle gå til opprettelse og drift av Wyller Arena. Dette markerte en økning på over 23,5 % (350.000 kr) fra tidligere års tilskudd på 1.500 MNOK.

I årets tildeling har dette tilskuddet ytterligere økt - nå til hele 2 millioner kroner.

Dette er vi veldig takknemlige for, da arenaen egner seg til både bredde og topp, organisert og egenorganisert aktivitet i ett og samme anlegg. Anlegget er effektivt og muliggjør rask fremgang og utvikling, i tillegg til at det er godt egnet til å huse nasjonale mesterskap og konkurranser.

Videre ser vi også en økende etterspørsel etter anlegg med “transitions” og halfpipe-elementer i tråd med utviklingen innen brett- og skisporten. Å motta et økt tilskudd fra Oslo kommune muliggjør derfor det å sikre kontinuitet i et anlegg som legger til rette for nettopp dette – sier Sondre Hylland, arrangements- og anleggsansvarlig i Brettforbundet.

Foto: Christian Bjønness / Brettforbundet

Det er Anders Standal, Emil Larsen og resten av crewet i Skimore Oslo som bygger superpipen og big-air arenaen sammen med Emil Fossheim fra Mushroom Crew.

Johannes Taklo under NM i halfpipe 2023.
Foto: Brettforbundet

I år som tidligere har vi derfor valgt å legge Norgesmesterskapet i halfpipe og Norgescup i Big Air til nettopp Wyller – i tillegg til King of the North som vil arrangeres i samarbeid med Torgeir Bergrem og Mushroom Crew.

Med disse eventene og med et anlegg som er åpent og gratis å kjøre for alle til enhver tid takket være dette driftstilskuddet fra Oslo kommune håper vi at alle ivrige brettkjørere og skikjørere, store og små, skal komme til Wyller - også denne sesongen.

Edit: Christian Bjønness. Med Bendik Gjerdalen, Torgeir Bergrem, Markus Olimstad, Johannes Taklo med flere.

Vi er utrolig takknemlige for støtten vi får fra Oslo kommune og det gode samarbeidet med Skimore Oslo som gjør det mulig for oss å tilpasse oss ønsker, behov og de nyeste trendene innen både snowboard og freeski. Å ha en førsteklasses superpipe og bigair-arena som i tillegg er åpen og gratis for alle, er virkelig helt rått. En stor takk til Oslo kommune for den vedvarende støtten som gjør dette mulig, samt til Skimore Oslo for deres arbeid med å bygge og vedlikeholde arenaen gjennom hele sesongen. Nå ser vi frem til resten av vinteren og gleder oss til å arrangere NM, Norgescup og KOTN, sier Sondre Hylland, arrangement- og anleggsansvarlig i Brettforbundet.

Terje Håkonsen under NM i halfpipe 2023
Foto: Brettforbundet
Brettforbundet har som mål å fremme aktivitet og mer moro for alle, og for å realisere dette er vi helt avhengig av tilgang til anlegg og områder som legger til rette for aktivitet. Derfor er vi veldig glade for at Oslo kommune fortsetter, og i tillegg utvider, engasjementet sitt innenfor anlegg, uttaler Brettforbundets generalsekretær, Bijora Sardarian.

Fakta om Wyller Arena:

- Wyller Arena ligger i Wyllerløypa i Oslo

- Anlegget er tilrettelagt snowboard, freeski og snowskate.

- Tilførsel via en koppheis fra bunn av anlegget

- Heisen er gratis å bruke (kun heisen tilknyttet Wyller Arena er gratis)

- For sesongen 2023 og 2024 opprettes en superpipe og big air/hopp fra nybegynner til ekspert

- Idretten gjennom Brettforbundet, Skiforbundet og Heming IL/ Adrenalin søker om driftstilskudd fra Oslo Kommune som finansierer opprettelse og drift av Wyller Arena

- Skimore Oslo bygger, drifter og vedlikeholder arenaen gjennom sesongen.

Wyller Superpipe og BigAir er under opprettelse i disse dager og vil bli åpnet snart. Nytt av året er også at det er blitt kjøpt inn ekstra lys som skal lyse opp landingene på Big Air-hoppene slik at det blir enda bedre å kjøre der på kvelden. Følg med i SoMe for mer info og eksakt åpningsdato.

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024