Opplæringskveld for ukrainske flyktninger på Gleinåsen snøpark!

Tidligere i år hadde Gleinåsen snøpark endelig sin offisielle åpning, hvor en allerede da visste at bakken ville ha et stort potensial for å arrangere ulike typer arrangementer. Det var derfor rått å se at Slemmestad brettklubb og Asker idrettsråd forrige mandag arrangerte en opplæringskveld på snowboard for rundt 20 ukrainske flyktninger.

Henry fra Slemmestad Brettklubb mener det både er riktig og viktig å engasjere så mange som mulig i brettsporten;

- Etter at vi ble kontaktet av Asker idrettsråd som ønsket å arrangere noe for de nye flyktningene ble vi raskt opptatt av å kunne tilby de noe så fort vi kunne. I ellers ganske dagligdagse og ofte bekymringsfulle dager på asylmottak, håpet vi derfor at noen timer med snowboard ville være en fin pause fra dette. Dette stemmer også godt med verdiene våre om å ville gi så mange som mulig en mulighet til å kjøre snowboard! Snowboarding handler om frihet og kreativitet, allmannsverdier, som vi er så heldige å kunne engasjere oss i hele tiden. Det er derfor både viktig og riktig at vi gjør alt vi kan for å engasjere andre og få andre til å bli hekta også!

Med BUA Asker som stilte med gratis utlån av utstyr og med grilling av marsmallows og pølser ble det en kveld fylt med mye snowboardglede, læring og mestring. Mange av de fremmøtte hadde heller aldri prøvd ut snowboard før. Det var derfor helt rått å se hvor raskt de fikk kontroll, hvordan de mestret bakken og hvor rask progresjon de hadde, sier Henry fra Slemmestad brettklubb.

Sjekk ut Slemmestad brettklubb på instagram @slemmestadbrettklubb

Les om åpningen av Gleinåsen snøpark her!

Opplæringskvelden var med andre ord en stor suksess og viser at idrettsglede virkelig er for alle, uansett bakgrunn eller ferdighetsnivå. Videre viser det også hvilken unik egenskap idrettsklubber har når det kommer til å være en arena for inkludering og integrering, noe vi i Brettforbundet ønsker at enda flere klubber skal. Vi har derfor startet opp prosjektet Brett for alle – som har til hensikt å skape brettglede for alle, uansett personlige forutsetninger. Les mer om prosjektet her!