Oppsummering Pyha samling og Europa Cup

Sist uke så dro utøverne Niklas Lohne Hansen og Anders Gyletrud Kvaalsgard til Pyha, Finland for å delta i to Europa Cuper i SBX.
Drifterene av anlegget hadde invitert utøverne til å delta på en camp i forkant av konkurransen så de ble godt kjent med løypa.

Med seg som trener var Jørgen Nøvik, som sikkert mange drar kjensel på, og som kjent kjørte gutta bra og leverte strålende resultater.

Vi stilte gutta noen spørsmål om uka.

Hvordan har uka i Pyha vært?

Niklas:

Fantastisk!  Bare glede fra første dag. Jeg fikk mange gode treningsdager, 2 treninger pr dag, morgen og ettermiddag som gjorde at jeg kunne finne det beste linjene for meg!

Anders:

Uka i Pyha var veldig lærerik, og supert å få tid til å bli bedre kjent med flere av parasnowboarderne som er med på dette "sirkuset". Og med 12 mil på brett i løpet av uka, så ble det veldig veldig god trening også!

Jørgen:

Phya var bra, fint sted å være og kjøre før konkurransen. Bosted og mat var utrolig bra og teamet trivdes godt. Det var lett og komme seg hit og dit i bakke og butikk (selv med og uten bil) - gode korte avstander.

Gratulerer med gode prestasjoner, hvordan vil dere oppsummere konkurransene?

Niklas:

Det var veldig morsomt å kjøre SBX konkurranse igjen. Denne gangen klarte jeg å holde roen under press. Når jeg holder roen gjør jeg det alltid bra.  Jeg mest imponert over meg selv over den raske tiden i kvaliken og forbi kjøringene mine. Kommer ofte tregt ut i starten fordi jeg har en arm og de andre to. Men roen gjør meg rask i løypa!

Anders:

Konkurransene var utfordrende, men veldig morsomme. Løypa var bra, og spesielt starten var krevende. Det er veldig morsomt å kjøre i ordentlige heat som vi gjorde etter tidskvalifiseringen og i finalene. Blir fort litt mer action, og mer å tenke på enn når en kjører alene.

Jørgen:

Ting har fungert utmerket, både av kjørere og arrangør. Niklas har kjørt World Cup-standard på trening og konkurranse, og puster nå de store gutta i Nakken kun 2 sec bak. Han har også begynt å mestre tidligere konkurransenerver så nå beholder han roen og har et skarpt fokus på start. Han kjører jevnt stødig og bra, og er gira på og kjøre enda bedre.

Hva er planen videre nå?

Planen videre er å reise til Italia og kjøre World Cup, Deretter å delta i WM😅

Anders:

Jeg skal på 3 dagers camp med Funkis Snowboardklubb om et par uker og så blir det NC/NM på Kongsberg. Utover det har jeg ikke lagt så mye mer planer enda.

Hvordan har det vært å ha med seg en legende på tur?

Niklas:

Jørgen - jeg kaller han bare Miyagi fra nå. Han lærte meg å puste på start. Pust inn pust ut ( wax on wax off)😀

Anders:

Legenden var god å ha både i og utenfor bakken. Morsomme historier utenfor bakken, og fin balanse mellom guiding og gi meg tid til å erfare og finne ut av ting selv i bakken.

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024