Para-VM på hjemmebane utsettes

På grunn av smitte-situasjonen må Kristian Moen la VM-medaljen vente til 2022.

– Jeg synes jo det er synd at det ikke blir noe av VM denne vinteren, men det var jo forventet. Vi som alle andre må være med på dugnaden. VM blir jo bare utsatt et år, så det blir jo fortsatt noe av, sier Kristian om nyheten.

Historiens første felles verdensmesterskap for snøsportene langrenn, skiskyting, alpint og snowboard, utsettes til starten av januar 2022. VM skulle etter planen arrangeres på Lillehammer i februar neste år. Årsaken er usikkerheten og utfordringene knyttet til Covid-19.

Les hele pressemeldingen her!

– Sesongen i år blir jo ganske mager, men det er for det beste, selv om det føles litt kjipt. Det er jo veldig vanskelig å si hvordan dette påvirker sjansene mine, så det får vi bare ta når den tid kommer, sier tjueenåringen som ble nummer to sammenlagt i verdenscupen forrige sesong.

Kristian Moen er en av Norges store medalje-håp, og den eneste norske Snowboarderen som skal delta i VM. Foto: Daniel Tengs.

Beslutningen er fattet av styret i Skiforbundet, i samråd med Den internasjonale paralympiskekomiteen (IPC), Norges Idrettsforbund, Skiskytterforbundet og Brettforbundet. Skiforbundet er i jevnlig kontakt med helsemyndighetene om kommende arrangementer.

– Vi vet hvor mye arrangementet betyr for mange og forstår godt skuffelsen over å måtte vente et helt år, men mesterskapets omfang, varighet og kompleksitet lar seg ikke forene med smitte situasjonen nasjonalt og internasjonalt. Risikoen for smittes spredning hos frivillige, utøvere og i lokalsamfunnet gjør det ikke forsvarlig å gjennomføre som planlagt, sier skipresident Erik Røste.

Mesterskapet, som er det største arrangementet i Norge for parautøvere siden De paralympiske leker på Lillehammer i 1994, skulle opprinnelig startet 6. februar 2021 og pågått i 14 dager, med 750 deltakere fra over 30 nasjoner og 700 frivillige.

Kristian Moen endte opp som nest best i verdenscupen forrige sesong. Foto: Brettforbundet.

Paralandslagstrener i Brettforbundet Morten Kleivdal synes utsettelsen er en klok avgjørelse.

– Det er selvfølgelig synd, men forståelig at det ble utsatt. Det ble ikke kansellert og det må vi være glade for. Da får vi et VM på hjemmebane. Vi skal omstille oss og være klare for VM i 2022.

Mesterskapets samarbeidspartnere er alle forespurt om å bli med på laget til 2022. Blant annet forlenger NRK, som skal produsere og vise mesterskapet sammen med TV2, sitt engasjement til2022. Gledelig er det også at Stiftelsen VI ønsker å være med videre med sin støtte og viktige kompetanse. Også de lokale arrangørene på Lillehammer ogHafjell har vist stor forståelse og velvilje.

Mesterskapet vil fortsatt hete Lillehammer 2021 – selv om det nå skal gjennomføres i 2022. En endelig dato for arrangementet settes snarest mulig.