PARKGUIDE: Kvitfjell

De ble kåret til «Årets park» på Snowboardawards. Les mer om dem i denne ukas parkguide!

I Parkguiden går Norsk Tipping og Snowboardforbundet i dybden på de norske snowboardparkene. Vi ønsker å vise frem all den fantastiske innsatsen som legges ned for at vi skal ha det mest moro på brett. Artiklene skal være informative, så du vet mest mulig om de ulike parkene du kan besøke i vinter.

LES OGSÅ: Parkguide Hovden
LES OGSÅ: Parkguide Vierli
LES OGSÅ: Parkguide Hemsedal
LES OGSÅ: Parkguide Trysil
LES OGSÅ: Parkguide Geilo
LES OGSÅ: Parkguide Gråkallen
LES OGSÅ: Parkguide Myrkdalen

Denne ukas guide skal handle om Kvitfjellparken. Kvitfjell ble kåret til årets park av SnowboardAwards 2018, og er drevet av en svært dedikert gjeng som tør å satse. Vi har tatt en prat med parksjef Jarle Kvamme.

Først og fremst – hvem jobber i parken?
Det er meg Jarle «Sjæææfen» Kvamme, «Urge-kongen» Anders Karlsen på maskin og tre shapere: «Dansken» Niclas Swartz, «Betong» Klerud og Jørn Simen Aabøe – han er ny, så han må gjøre seg fortjent til kallenavn.

Er det noen nyheter fra parken i år?
Det som er nytt er at vi skal oppgradere og fokusere mye på kidsparken vår på vestsiden. Der har vi bestilt nye elementer fra Bourbon Rails. Vi har også hogd skog i parken for å få bedre plass til hopplinjene, og spesielt den røde hopplinjen vil bli enda bedre i år. Vi har også hogd skog ved siden av parken med et snakerun med tre elementer. Denne linja kommer også ut i parken igjen. Bourbon har lovet oss en overraskelse til hovedparken, så bare å glede seg. Vi kommer også til å ha flere arrangementer denne sesongen.

Kvitfjellparken. Foto: Jarle Kvamme

Hva tenker dere på når dere bygger parken?
Vi tenker på helheten. Det viktigste for oss er at de som bruker parken har det gøy, men samtidig kan utfordre og videreutvikle seg som kjørere. Flow og kreativitet er en viktig faktor for å få til en god park. Vi tenker at man skal kunne kjøre alle linjer på kryss og tvers og, fortsatt ha god flow med flest mulig elementer. Vi setter en viss standard på ting og retter opp i våre egne feil hvis vi er misfornøyd – vi kjører tross alt parken selv. Et annet viktig fokus er at parken skal være for alle nivåer og at de som bruker den har det sinnsykt gøy.

Henter dere noen inspirasjon fra andre parker?
Det sinnsykt mange fete parker som inspirerer oss! Gråkallen, Trollhaugen, Carinthiaparks, Hemsedal Railgarden, Bear og mange fler. Ellers ser vi mye edits og får inspirasjon av fete, kreative elementer.

Er det noen involvering fra lokale kjørere?
Forrige sesong startet vi en dugnadsgruppe på seks lokale kjørere, som vi bruker når vi bygger elementer i parken. De jobber 30 timer hver i løpet av sesongen. Ellers snakker vi med brukerne, for å få tilbakemeldinger om hva vi kan gjøre bedre.

The Team Battle 2018. Foto: Glenn C. Pettersen/Process Films

Hva var høydepunktet i fjor?
The Teambattle var selvfølgelig det feteste arrangementet vi hadde i løpet av sesongen. Vi har også hatt mange små konkurranser som har vært veldig morsomme. Blant annet best line i Tranny Heaven og noen rail-jams. Etter sesongslutt hadde vi et opplegg med Marmor-gutta som ble en helt vill session på spesialdesignede elementer. Vi synes det ble gjort mye kule triks i parken forrige sesong, blant annet tåkant 1440 av Simen Johannesen. Pretzel-flippen til Markus Olimstad var jo også helt sinnsyk.

Hvilke events har dere planlagt kommende sesong?
Vi har gjort et sammarbeid med Burton Mountain Festival som skal arrangere tre forskjellige events denne sesongen. To for kids, og et for de over 18. Vi skal også ha en ny runde med Spot Battle sammen med Hafjell i romjulen, der vi kjører 4 spots på to dager – to i Kvitfjell og to i Hafjell. Ellers kommer vi til å ha en del små events både i kidsparken og i hovedparken. Og så blir det selvfølgelig The Teambattle i år også.

The Team Battle 2018. Foto: Peter Gløersen

Gjør dere endringer i parken i løpet av sesongen?
Vi prøver å endre en del. Man har alltid lyst å bygge nye fete elementer og mikse det opp med ulike set-ups i gjennom sesongen.

Noen lokale talenter man må se opp for?
Ja, det begynner å bli et stort miljø i kvitfjell, med mange talentfulle snowboardere. En å se opp for må være Simen Johannesen, som har mye krutt som skal ut i vinter.

Har dere noe samarbeid med lokal snowboardklubb?
Vi har et godt samarbeid med Kvitfjell brettklubb, som er en ivrig gjeng ildsjeler. De hjelper oss med å bygge kidsparken på vestsiden, og har ulike arrangementer i parken gjennom sesongen.

Kvitfjellparken. Foto: Jarle Kvamme

Praktisk info

Kontaktinfo: Tlf: 612 83 600, e-post: Parken@kvitfjell.no

Instagram: @kvitfjellparken

Heiskortpris: Dagskort voksen (f.o.m. 16 år): 455,-
Dagskort barn (7-15 år) / Senior (f.o.m. 65 år): 370,-.
For mer info om heiskort og priser: https://www.kvitfjell.no/heiskort

Hvorfor starte klubb?
15.4.2024

Hvorfor starte klubb?

Her kan du lese litt om hvorfor du skal starte en lokal brettklubb

Hvordan starte en brettklubb
15.4.2024

Hvordan starte en brettklubb

blablabla

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!