Recap NM Hovden 2023

Denne helgen var det NM i Big Air og Slopestyle, og landslagskjørerne Marcus Kleveland og Hanne Eilertsen dro hjem fra NM som to ganger norgesmestere og med kongepokalene.

- Det er ikke overraskende at Marcus og Hanne vinner i både Slopestyle og Bir Air, men de fikk god konkurranse og måtte steppe opp for å ta seieren, sier sportssjef, Per Iver Grimsrud.

Foto: Jørn Simen Aabøe

NM på Hovden ble en helg med god stemning og snowboardglede, og selv med utfordrende forhold ble det en helg med mye god kjøring!

Fredagen startet med en uoffisiell Railjam som satt standarden for en bra helg. Værmeldingen holdt seg som spådd på lørdagen og det ble en dag med mye snø og vanskelige forhold. Snøen var myk, og det ble rett og slett en kamp for kjørerne å holde seg på beina mellom elementene. Det satt heldigvis ingen stopper for dagen, og kjøringen i alle klassene kunne gjennomføres med høyt nivå. I seniorklassen tok ikke overraskende Hanne Eilertsen og Marcus Kleveland førsteplassen. I juniorklassen ble Niklas Sukke og Kamilla Espeli Olsen norgesmestere, og i klassen yngre junior var det Emine Kinck og Hans Storen Anonsen som stakk av med seieren og kan kalle seg norgesmestere.

- Det er utrolig gøy og imponerende å se på nivået i de yngre klassene. Det gror godt i norsk snowboard, sier sportssjef, Per Iver Grimsrud.

Foto: Jørn Simen Aabøe

Bir Air ble gjennomført på søndagen og til alles glede var det lite vind og opphold hele dagen. Yngre junior startet dagen og igjen viste Emine Kinck sitt nivå og dro hjem fra NM som norgesmester i både Slopestyle og Big Air. Fabian Hertzberg tok norgesmestertittelen i klassen yngre junior gutt. Junior og senior kjørte sammen, og i seniorklassen viste igjen Hanne og Marcus hvem som holder høyest nivå av kjørerne i Norge og dro hjem fra NM som to ganger norgesmestere og med kongepokalene. På en solid andreplass kom landslagskjører Øyvind Kirkhus som viste god form gjennom hele NM. Øyvind hadde sin første sesong på landslaget i år, og har vist gjennom hele sesongen at han fortjener den plassen. Det blir spennende å følge med på Øyvind i årene fremover. Tredjeplassen gikk til Markus Olimstad som kjørte veldig bra i helgen.

Foto: Daniel Tengs

I juniorklassen ble også Kamilla Espeli Olsen to ganger norgesmester etter søndagens kjøring, og dro hjem fra NM som norgesmester i Slopestyle og Big Air. På herresiden var det Julian Svenning Sverresvold som tok seieren.

Foto: Daniel Tengs

- NM på Hovden var et vellykket arrangement. Vi var litt uheldig med været på lørdag, men det var likevel meget bra kjøring! Jeg er meget fornøyd med helgen og vil nevne at Hovden alpinsenter hadde en veldig bra park. Vil også gratulere Marcus og Hanne med kongepokaler. Alt i alt var det meget god stemning fra kjørere, publikum og crew, sier arrangementskoordinator for NM, Martin Tøraasen.

Foto: Jørn Simen Aabøe

Tusen takk til publikum, kjørere, crew og sponsorer for en fantastisk helg!

Foto i bildegalleri: Daniel Tengs

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024