Recap NM i downhill skateboarding på Rullestad

Denne helgen samlet Erlend Endresen fra Karmøy Norges beste utøvere innen downhill skateboarding på Rullestad for å kåre landets raskeste rullebrettkjører. Han har lenge drømt om å samle de beste skaterne i Norge til sitt hjemsted, og i år klarte han det for andre gang.

Etter et vellykket arrangement i fjor hadde vi denne gangen gleden av å invitere til Norgesmesterskapet i downhill skateboarding i Rullestadjuvet i Etne kommune. I motsetning til året før var det denne gangen meldt fantastisk vær med sol og nærmere 30 varmegrader. Alt lå dermed til rette for en glimrende helg.

Lørdag startet med trening før lunsj. For de aller fleste var dette første gangen de skatet bakken på tørr asfalt og treningen var dermed viktig for å bli kjent med bakken. Etter lunsj var det kvalifisering i form av time trial. Her skater hver utøver alene to ganger hver, og kjemper om raskest tid. I første runde satte Jørund Bratset standarden med tiden 1.10,0. Hussain Nas fulgte like bak med svensken Albin Printz Niva på tredje. Fjorårets vinner Olav Øye skuffet med et mislykket run, og hadde dermed press på seg for å levere i andre og siste kvalifiseringsrunde. I andre kvalifiseringsrunde klinket Olav til med en tid på 1.10,1 og snek seg dermed inn på en andreplass. Jørund befestet sin posisjon med å forbedre sin tid til 1.09,5. Bak Jørund var det veldig jevnt, noe som ga forventninger til et spennende race dagen etter.

Foto: Peder Holterman Solland

På søndag var det klart for race! De første 2 rundene gikk for seg uten altfor mye dramatikk. Med unntak av kvartfinale nr 2. Peder Bruem, som ble nr. 3 i norgescupen i fjor, mistet balansen i kicken og havnet langt bak resten av feltet. Jens Drageset Dydland hadde dermed muligheten til å klare et noe overraskende avansement til semifinalen. Men Peder tok de vanskelige hårnålssvingene i Rullestadjuvet perfekt og klarte dermed å snike seg videre likevel.

I første semifinale kicket Albin ut først med Jørund like bak. På tredje lå Njaal Eide Tangye med Peder bakerst. I den første hårnålen prøvde Njaal å tette den lille luken opp til Jørund. Men det førte til at han hadde litt for mye fart i svingen og kjørte inn mot betongmuren i utgangen. Der mistet han balansen og falt av brettet. Jørund kjørte forbi Albin etter siste hårnålssving og de to kunne cruise ned til avansement.

I andre semifinale tok Hussain føringen med Olav, arrangør Erlend Endresen og den svenske nykommeren Oscar Clevö like bak. To særdeles gode svinger av Oscar brakte han frem i feltet og i utgangen av siste hårnålssving lå han side om side med fjorårsvinner Olav. Men på strekkene mot mål ble Hussain og Olav for sterke. Olav snek seg inn i front og avanserte til finale sammen med Hussain.

Foto: Peder Holterman Solland

I B-finalen var det den lokale helten og arrangør Erlend Endresen som tok føringen foran Peder, Njaal og Oscar. Etter en veldig god sving i første hårnål klarte Peder å gjøre en glimrende forbipassering og tok ledelsen foran Erlend. Men avstanden var fortsatt veldig liten. Erlend plasserte seg i dragsuget ut av siste hårnål og kunne gjeninnta ledelsen på siste strekket. Erlend kjørte dermed inn til sitt beste resultat noensinne i sitt eget event.

Finalen i klassen Master bød på mindre dramatikk. Storfavoritten Jan-Petter Hammersland dro tidlig i fra, mens Cedric Cornell på andre skaffet seg en solid luke ned til Richard Moe. Trygg og god kjøring av alle tre gjorde at ingen posisjoner var truet i finalen. Mina Nornes Westli var eneste kvinnelige deltager under årets NM. Hun ble nr. 17 i åpen klasse og norgesmester for kvinner.

Foto: Peder Holterman Solland

Finalen skulle nå avgjøre hvem av Jørund Bratset, Olav Øye og Hussain Nas som kunne kalle seg norgesmester, mens svenske Albin Printz Niva prøvde å krasje den norske festen. Jørund tok føringen fra start med Hussain, Olav, og Albin bak. I første hårnålssving klarte Jørund å skape seg en liten luke, mens de tre andre lå skulder til skulder i utgangen av svingen. Ingen klarte å ta igjen Jørund som dermed kjørte i mål som ny norgesmester. Olav kjørte inn til andreplass, med Hussain på tredje og Albin nr. 4.

Vi retter en stor takk til arrangør Erlend Endresen, som sammen med Peder Holterman Solland, Daniel Vidme og Einar Kvam fikk gjennomført et flott event. Vi takker også sponsorene Brødrene Flatebø, Bookbil.no og Knapphus Buss for bidragene som har gjort arrangementet mulig. Vi takker også Kai Hansen for verdens tøffeste merch på kortest mulig tid, og Røde Kors Karmøy for å holde oss trygge. Vi gleder oss til neste år!

Resultater:

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!

Her er landslagene 2024/2025
30.4.2024