Rekordmange jenter med i årets NM!

- Mye dugnadsarbeid og hjelp fra frivillige var ingrediensene bak suksessen av årets NM. En av nøkkelpersonene bak alt er Terje Berge, han fortjener mer oppmerksomhet enn de fleste av oss med det arbeidet han har lagt ned, sier Valentin Launay fra Jæren Surfeklubb.

Foto: Morten Bergene

Denne helgen var det NM i Bølgesurf på Borestranden og vi kan konkludere med at det ble en vellykket helg. 80 deltakere stilte på årets NM og det ble kåret 5 nye norgesmestere.

I forkant av helgen så været ut til å bli surt med regn og lite optimale forhold. Men allerede på dag 1 tittet solen frem og det ble sol alle dagene. Det var variable forhold på bølgene, men både Jæren Surfeklubb og alle deltakerne kastet seg rundt og tilpasset seg dagsplanene som ble oppdatert etter bølgeforholdene. I år var det også rekordmange jenter med, i både junior- og seniorklassen.

- Det var veldig gøy å vinne etter tre år på pallen og i så krevende forhold, og ekstra gøy å vinne i år hvor det var ny rekord på antall jenter som deltok. Det var skikkelig god stemning og godt samhold mellom alle jentene, og jeg bøyer meg i støvet for de tøffe mødrene som er 100 % tilstede for sine barn mellom heatene, sier den nye norgesmesteren, Camilla Pedersen. Havet er det beste med surfen, men jeg er evig takknemlig for alle de flotte menneskene jeg har blitt kjent med gjennom vår felles interesse. Jeg har enorm respekt for de andre damene som var med, fortsetter Camilla.

Foto: Runa Andersen

NM dag 1 var den store dagen for kvalifisering for seniorene, hvor både kvinner open, herrer open og longboard fikk gjennomført sin kvalifiseringsheat. Det ble en lang dag på stranden og etter litt tekniske problemer i starten var både kiosk, livestream, speakers og musikk på plass. Dette kom på plass ved at tre store aggregat ble fraktet ned til stranden. Alt utstyr bar klubben og alle frivillige opp og ned på stranden hver dag.

- Hele NM har gått veldig smud, alt klaffet med både bølgene, været og publikum, så det ble et skikkelig bra NM. Det var også en skikkelig god gjeng som var med å arrangere og uten de hadde det ikke gått, sier Ingeborg Sofie Nakken, visepresident for surf.

Foto: Morten Bergene

Under dag 2 av NM var det planlagt semifinale for kvinneklassen og herreklassen, samt at juniorene endelig skulle i aksjon. Bølgene var dessverre litt for små til at seniorene kunne surfe sine kvartfinaler og semifinaler, og det ble derfor en rask endring i planene. Klubben tok en avgjørelse på å flytte øvelsene til dag tre og heller fokusere på juniorene - og hele dag 2 gikk til juniorklassene og longboard.

Foto: Camilla Pedersen

Dag 3 av NM, finaledagen, ble helt magisk. Solen tittet frem allerede tidlig på morgenen og midt på dagen var det helt blå himmel, mye publikum og store bølger. Alle finalene ble gjennomført og det var et skyhøyt nivå på gjengen i bølgene. Det var litt rotete bølger og vanskelige forhold, men utøverne løste dette bra og vi fikk se mye bra surfing i bølgene. NM ble avsluttet med Bankett og premieutdeling på Hotell Jæren.

- En berg- og dal-bane er en god måte å oppsummere NM-uken på. For oss arrangører startet det på mandagen med siste innspurt av innhenting av sponsoravtaler og rekurttering av flere frivillige på alle mulige måter. På tirsdagen så ikke bølgevarselet lovende ut - som jo er en av de viktigste faktorene for å kunne gjennomføre NM. Det var snakk om ekstremt margianle prognoser som kunne gitt flatt hav og pålandsvind, men dette snudde i siste liten og gav oss nok bølger til å kunne gjennomføre NM, sier Valentin Launay fra Jæren Surfeklubb.

- Var bølgene gode nok måtte vi spørre oss selv om - ja, det var de, og det var forhold som gjorde at man kunne skille mellom hvem som fortjente å videre og ikke. Men var det de forholdene vi ønsket? For min del så ville jeg sagt nei - men det aller viktigste var å få gjennomført NM, og det fikk vi! Sier Valentin. I år var det flere kvinneklasser enn herreklasser, og aldri før har det vært så mange juniorjenter med på NM. Dette er utrolig kult! NM ble avsluttet med bankett og dansegulv - perfekt avslutning på en fin helg på Jæren.

Dommerne under NM.
Foto: Runa Andersen

Etter helgen kan Anker Frantzen, Camilla Pedersen, Maria Frogner, Silas Hamran og Espen Sakariassen kalle seg norgesmestere. Vi gratulerer også Anker og Camilla med kongepokalen.

- Det var veldig kult å vinne årets NM og det var artige bølger. Jeg skulle ønske alle mine brødre aka mine slimes også kunne vunnet, sier Anker Frantzen.

Se fullstendig resultatliste fra finaldagen HER!

Tusen takk til alle frivillige og alle sponsorer; Øgreid, Bore Surf Senter, Stavanger Urban Folkehøyskole, Jæren Sparebank, Surfd, Grieg Seafood, Vision Boarding Company, Surfesjappa, Waves. Vi må også rette en stor takk til Jæren Surfeklubb som har gjennomført et formidabelt NM.

Foto: Runa Andersen

Vi gleder oss allerede til neste NM i 2023!

Bildene i fotogalleri er tatt av Camilla Pedersen, Runa Andersen og Morten Bergene.

Resultater Norgescup Larvik
22.3.2024

Resultater Norgescup Larvik

Resultater fra Norgescupen i Larvik 16. mars

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch