Rent Særforbund

Høsten 2021 ble Brettforbundet sertifisert som Rent Særforbund. Denne sertifiseringen skal fungere som et verktøy for å sette antidoping og verdiarbeid systematisk på agendaen i forbundet.

– Vi er veldig glad for at Brettforbundet har blitt et Rent Særforbund. Det viser at forbundet tar antidoping på alvor, sier Gjermund Erikstein-Midtbø, kommunikasjonsrådgiver i Antidoping Norge.

Som sertifisert Rent Særforbund forplikter Brettforbundet seg til å vise tydelige holdninger til doping gjennom konkrete handlinger, samt sikre et minimum av antidopingkunnskap i organisasjonen generelt. I samarbeid med Antidoping Norge har Brettforbundet derfor utviklet en egen handlingsplan for det forebyggende arbeidet. Denne planen bygger på idrettens egenart og inneholder klare innsatsområder og mål for hvordan forbundet skal jobbe med antidoping. Som en del av dette oppfordrer derfor forbundet utøvere til å ta e-læringsprogrammet Ren utøver samt klubbene til å ta programmet Rent Idrettslag.

– På veien mot å bli et Rent Særforbund har forbundet laget en handlingsplan sammen med oss i Antidoping Norge. Gjennom den planen skal forbundet bli godt rusta til å forebygge dopingbruk i de ulike delene av brettsporten. Sammen skaper vi en ren og rettferdig idrett, sier Gjermund.

Les mer om konseptet Rent Særforbund her!

Gjermund Erikstein-Midtbø fra Antidoping Norge på besøk hos Brettforbundet for å dele ut sertifiseringsbeviset. F.v. Gjermund Erikstein-Midtbø, Henning Braaten, Sondre Hylland, Bijora Sardarian, Ola Keul. Foto: Brettforbundet

– Hovedvirksomheten vår er å spre brettglede og tilrettelegge for at alle får bedre mulighet til å stå på brett. Da er det helt avgjørende at vi formidler sunne verdier i et trygt og inkluderende miljø, med fokus på aktiviteten og nulltoleranse for doping og rusmidler. Sertifiseringen er et viktig steg i dette arbeidet, sier Generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian.

Ren utøver er et e-læringsprogram som skal sørge for opplæring og informasjon - to viktige grunnpilarer i antidopingarbeidet. Kurset er bygget opp omkring sju utvalgte områder innenfor antidopingarbeidet, tar om lag 30 minutter å fullføre og kan tas når som helst, hvor som helst. Når du har fullført alle modulene vil dette bli registrert og du vil motta et diplom på e-post. Klikk deg inn HER og sett i gang!

Rent idrettslag er et forebyggende program som retter seg mot de rundt 11 500 idrettslagene som finnes i Norge. Brettforbundet oppfordrer derfor alle klubber til å gjennomgå programmet Rent Idrettslag HER. Å gjennomføre programmet tar en til to timer og vil gi klubbene muligheter til å sette opp mål og tiltak for forebyggende arbeid.

For mer info eller spørsmål knyttet til Brettforbundets antidoping-arbeid, ta kontakt med Henning Braaten på henning@brettforbundet.no eller tlf.: 45 46 41 66.

Nyttige lenker

Om Antidoping Norge

Dopinglisten

Legemiddelsøk

Kosthold for unge utøvere

Gjenoppbygging av Jerikobakken skianlegg etter brann
1.7.2022

Gjenoppbygging av Jerikobakken skianlegg etter brann

Bli med å gjenoppbygge Jerikobakken etter brannen som var den 20. juni 2022!

Brettforbundet vokser!
1.7.2022

Brettforbundet vokser!

Medlemstallene for 2021 er her og vi kan gledelig fortelle om en medlems- og aktivitets-boom i Brettforbundet.

Stine Tønnessen og Maria Hilde var de første norske deltakerne på It´s Tits
30.6.2022

Stine Tønnessen og Maria Hilde var de første norske deltakerne på It´s Tits

NM-veka
28.6.2022

NM-veka

Sebastian Løvdal og Sofie Valle Mørk ble norgesmestere i helgens NM i streetstyle!

Slik blir World Street Skateboarding Rome 2022
28.6.2022

Slik blir World Street Skateboarding Rome 2022

Ta plass!
23.6.2022

Ta plass!

Videreføring av jentesatsing - ta plass!