Røisland med to medaljer fra X Games!

Mons Røisland tok X Games-bronse i big air og slopestyle!

Mons viste frem fantastisk snøbrettkjøring og fikk med seg en bronsemedalje tidlig søndags morgen. Dagen etter var det slopestyle som stod på agendaen og Mons viste også her at formen satt – han kjørte inn til nok en bronse!
Smaker godt med bronse i X Games. Foto: Brettforbundet

I årets big air var det et nytt format. I det første hoppet skulle kjørerne utføre et stiltricks. Her fikk de poeng fra 0 til 10. Deretter skulle de sette sammen de to beste tricksene de klarte på 20 minutter. Disse tricksene hadde en maks score på 45 poeng hver. Mons landet sitt første hopp med en shifty frontside 1080 indy – 8 (av 10 mulige) poeng ble han belønnet. I sitt andre tellende hopp gjorde han frontside tåkant dobbel 1440 med tailgrab som ble scoret til 36 poeng. I sitt siste tellende run satt Mons en backside 1800 med melongrab – 38 poeng. Til sammen på sine tre hopp fikk han 82 poeng. Førsteplassen gikk til Taiga Hasegawa og andreplassen til Hiroaki Kunitake – sistnevnte var kun ett poeng foran Mons.

Taiga Hasegawa, Hiroaki Kunitake og Mons Røisland på pallen etter big air.

På søndag kl. 19:00 satt det mange spente folk foran skjermen og fulgte med – det var klart for slopestyle. Mons kjørte utrolig bra på rail-seksjonen øverst i parken, frontside 180 gap switch backside 270, 270 ut på første rail – fulgte opp med frontside lipslide 270 ut. Neste rail, en gap til backside 270. På siste rail gjorde han en lipslide nollieflip ut. På første hopp, som er en pipevegg til landing – gjorde Mons en switch backside 1260 weddle. På de to siste hoppene satt han frontside tåkant dobbel 1440 indy etterfulgt av backside triple 1440 weddle. Førsterunnet ble hans tellende run og han ble scoret til 92,66 poeng! Red Gerard landet alle sine run, men det beste ble belønnet 97 poeng – og tok seieren i slopestyle foran Mark McMorris på andreplass med en poengsum på 96.

Red Gerard, Mark McMorris og Mons Røisland på pallen etter slopestyle.
Det har vært et helt unikt X Games. Har aldri følt meg så komfortabel på brett før og det er deilig å kjenne på. Jeg har følt meg veldig heldig som har hatt så bra folk rundt meg – med Morten (Morten Kleivdal), Lars (Lars Haugvad) og Bjønness (Christian Bjønness), og vi har kjørt på hele uken for å komme oss i mål. Utrolig fornøyd med å kunne dra hjem med to medaljer fra årets X Games! Så nå er det bare å jobbe mot å oppgradere de til et høyere kaliber til neste år! – Forteller Mons Røisland.

Sjekk video fra topp 3 i slopestyle:

Sjekk video fra topp 3 i big air:

Etter som Bendik Gjerdalen er skadet og at det åpnet seg en mulighet for å arrangere en sammenkomst, så ville han gjerne bidra å samle venner og bekjente til to hyggelige kvelder på Kulturhuset i Oslo!

Nå som jeg er skadet og trener opp etter korsbåndsoperasjonen, har jeg en del tid til overs. Da var det veldig gøy å få muligheten til å samle alle for å se X Games! Tusen takk til kulturhuset, Girl Shred og alle som kom! Dette ble en suksess og håper på en gjentakelse! – oppsummerer Bendik.
Vær- og førerapport fra trener Morten Kleivdal

Takk til ALLE som har vært med og bidratt til en rå helg med snowboarding!

Ny surfekomité har avholdt sitt første møte!
23.2.2024

Ny surfekomité har avholdt sitt første møte!

Vi ønsker den ferske komiteen lykke til med sitt viktige arbeid for å styrke surfesporten i Norge.

Recap NC & NM Kongsberg SBX
20.2.2024

Recap NC & NM Kongsberg SBX

Sjekk ut recap fra NM og NC i Kongsberg her

20 nyutdannede snowboardinstruktører de siste ukene
19.2.2024

20 nyutdannede snowboardinstruktører de siste ukene

Brettforbundet har de siste to ukene gjennomført flere instruktørkurs, hvor 20 nye lokale trenere nå står klare!

Resultater NC & NM SBX
18.2.2024