Røisland på pallen i Steamboat

Mons Røisland tok tredjeplassen i dagens big air-finale i Steamboat USA, og samler dermed dyrebare poeng til OL-kvalifisering.

– Jeg er superhappy! Det er veldig deilig å være tilbake på pallen, sier Mons.

24-åringen satte dagens høyeste poengsum hele 89,5 poeng med en frontside trippelcork 1800, og ledet dermed etter første run. Til slutt ble han slått sammenlagt av kinesiske SU Yiming og og Østerrikske Clemmens Miller.

– Når det var tid for finale gikk jeg all inn og landet frontside 1800 så bra jeg kunne landet det. Det var en helt vill følelse. Allerede der følte jeg at jeg hadde gjort jobben min.

I andre run satte han en backside 1440 som sikret tredjeplassen. I tredje og siste run prøvde han å forbedre seg med en backside 1620, men fikk dessverre trøbbel i landingen.

Marcus Kleveland lå på en foreløpig andreplass etter første run med backside 1800. I andre og tredje run prøvde han seg på en nollie frontside trippelcork, et triks som aldri har vært gjort før, men fikk det ikke helt til å stemme.

Hanne Eilertsen imponerte med en cab 900 i første run, men var dessverre uheldig i de to neste. Hun kan likevel feire med en åttendeplass i sin aller første verdenscupfinale. Dermed er også OL-kvalifisering fortsatt innen rekkevidde for 22-åringen.

Se Viaplay-sendingen her!

Totalt fem norske utøvere stilte til kvalifisering på Torsdag. Både Fridtjof Sæther Tischendorf og Markus Olimstad leverte imponerende kjøring, men nådde ikke gjennom til finalen. Flere har uttrykt misnøye knyttet til dømmingen, og mener at spesielt Olimstad fortjente en større poengsum for sin plettfrie backside 1620.

Nordmennene fikk en seig start på sesongen i Sveits i oktober, der ingen kvalifiserte seg til finalen. Sportsjef i Brettforbundet Per Iver Grimsrud er glad for å se at det løsner for de norske utøverne i den viktige sesongen.

– Etter nedturen i Chur så var det deilig å få en opptur i dag, med Mons som leverer dagens høyeste tricks score. Sesongen er såvidt i gang og nå skal de kjøre slopestyle som er vår favoritt-gren, sier Grimsrud.

Se FIS-rankingen her!

Ståle Sandbech skulle egentlig deltatt i helgenens verdenscup, men var fortsatt ikke i form til å reise etter å ha blitt smittet av korona i midten av november. Dermed mistet han muligheten til å samle viktige OL-poeng.

Det gjenstår nå tre verdenscuprenn før OL i februar - alle i slopestyle.

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024

Norgescup Kristiansand Recap

Recap fra norgescupen Kristiansand 20. april