– Den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt!

Mons Røisland tok X Games-sølv for andre året på rad, bak amerikanske Dusty Henricksen.

– Det er mitt beste run noen gang, og den sjukeste eksplosjonen av følelser jeg har hatt, sier Mons.

Det ble en svært spennende slopestyle-finale i Aspen, med skyhøyt nivå og frustrasjon rundt dømmingen. Som sistemann ut leverte Mons et drøyt run, med blant annet en switch backside 1620.

– Jeg var heldig nok til å droppe sist. Når jeg sto på toppen og visste at jeg hadde tredjeplassen så gikk jo en stor vekt av skuldrene. Jeg droppet inn med en smil om munnen - det var ingenting å tape og bare å gønne på, sier Mons.

Årets X Games Aspen sendes direkte på NRK med Jonas Greve og Silje Norendal som kommentatorer. Se sendingen her!

Foto: Cristoffer Schach / Skiforbundet.

– Mons viser igjen hvor rå han er i en presset situasjon. Han er sistemann ut run og lander det runnet er helt overlegent - helt konge, sier Sportssjef i Brettforbundet Per Iver Grimsrud.

Marcus Kleveland inntok førsteplassen etter et veldig bra første run, og lå lenge an til en pallplassering. Han endte til slutt på en omdiskutert femteplass. Ståle Sandbech fikk det dessverre ikke helt til å stemme i finalen og endte på åttendeplass.

Gullet gikk til Dusty Henricksen, sølvet til Mons Røisland og bronse-medaljen til Rene Rinnekangas. Foto: Christoffer Schach.

Dømmingen har skapt mye oppmerksomhet i etterkant, og mange mener at Mons fortjente gullmedaljen.

– Etter min mening så burde Mons ha vunnet og Marcus skulle hatt en pallplass. Dusty hadde et veldig bra run, men Mons hadde det mest tekniske. Han ble nok dømt opp på grunn av høyden på trikset i pipe-veggen, sier Grimsrud.

Foto: Brettforbundet.

– Jeg må si at jeg synes Kleveland ble dømt helt feil. Det er helt tullete at han ender på en femteplass. Men vi har bestemt oss for å bruke frustrasjonen i big air i natt, sier Røisland og røper at det også er planer noen helt nye triks.

Big-air konkurransen sendes direkte på NRK 2 kl 03:45 norsk tid. Se sendingen her!

Dagens slopestyle-konkurranse skulle egentlig gjennomføres kl 02:00 natt til søndag, men ble utsatt på grunn dårlig snøføre. I dag fikk kjørerne  perfekte forhold strålende sol.

Årets X Games gjennomføres uten publikum og med veldig strenge retningslinjer. Rett før practice i Laax Open forrige uke ble både det kanadiske og amerikanske teamet satt i karantene etter smittetilfeller. Tirsdag gikk også Mark McMorris ut med at han har fått påvist korona. I tillegg til strenge rutiner, har alle utøvere og crew blitt testet svært hyppig gjennom sesongen, og det er heldigvis ikke påvist noen spredning.

Resultater

Saken oppdateres!

Recap Norgesmesterskap Hemsedal
9.4.2024

Recap Norgesmesterskap Hemsedal

Sjekk ut recap fra Hemsedal – Norgesmesterskap i slopestyle og big air

Resultater NM Hemsedal
8.4.2024

Resultater NM Hemsedal

Her er resultatene fra Norgesmesterskap i slopestyle og big air i Hemsedal

Invitasjon til sommercamp
7.4.2024

Invitasjon til sommercamp

Snowboardcamp på Stryn Sommerskisenter søndag 23. juni til fredag 28. Juni.

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024
4.4.2024

Brettforbundet ønsker søkere til å arrangere NM og Norgescup i surf i 2024

Ønsker klubben å arrangere NM eller NC i surf i 2024? Les mer her!