Sandbech og Røisland videre til slopestyle-finalen

Medalje-favoritt Marcus Kleveland mistet finaleplassen etter å ha ligge nervepirrende lenge på kvalifiseringsgrensen.

Det ble mildt sagt en spennende start på OL for de norske gutta i natt. Ståle Sandbech tok en imponerende fjerdeplass og Mons Røisland niende, og sikret seg plass i slopestyle-finalen natt til mandag. Kinesiske SU Yiming var klart best i kvalifiseringen, foran kanadiske Mark McMorris og amerikanske Sean Fitzsimons.

Se kvalifiseringen på Discovery Plus.

Både Mons og Ståle satte veldig gode første runs, og lå på foreløpig femte og sjetteplass. Marcus Kleveland var dessverre uheldig på det andre hopp-elementet og falt på et backside 1620-forsøk. Dermed var det knyttet i overkant mye spenning til andre og avgjørende run.

I andre forsøk fikk Kleveland en dårlig start og måtte hangle seg gjennom et uperfekt run. På en foreløpig 11.plass av 12 finaleplasser var det fortsatt håp, men dessverre ble han slått ut av Amerikanske Chris Corning da det bare var sju kjørere igjen.

– Det er ikke den beste følelsen. Jeg hadde dårlige treninger de første dagene, men en god trening før finalen. Når jeg har en god følelse, går det aldri bra. Det var det jeg fryktet i dag også, sa Kleveland til VG.

Se resultatlistene her.

I andre run gikk Røisland alt for stort på andre hopp-element og klarte derfor ikke å holde seg på bena. Heldigvis holdt første run til en solid niendeplass.

Ståle Sandbech leverte et nydelig andre run og forbedret scoren til imponerende fjerdeplass. Nå går altså 28-åringen inn i sitt fjerde OL med gode medaljemuligheter.

– Jeg er utrolig glad for Ståle og Mons som kvalifiserte seg til finalen, begge har mer å by på, så det kan bli utrolig spennende i morgen. Vi skulle så klart hatt Marcus der, men dessverre så var det litt for mye småfeil i runnet hans. Nå gjelder det for Marcus å backe opp Ståle og Mons i morgen og vende tankene mot Big Air, sier Sportssjef Per Iver Grimsrud.

Les også: Slik blir Beijing-OL

Zoi Sadowski-Synnott tok OL-gullet i dameklassen, etter en slopestyle-finale med skyhøyt nivå. 20-åringen sikret dermed New Zealands første i gullmedalje i vinter-OL noensinne. Sølvet gikk til amerikanske Julia Marino (24) og bronsen til australske Tess Coady (21). Dessverre var det ingen norske kjørere med i finalen. Hanne Eilertsen leverte imponerende kjøring i OL-debuten, men gikk dessverre ikke videre fra kvalifiseringen.

Herrenes finale går av stabelen natt til mandag, og sendes på Discovery og Eurosport fra kl 05:00 norsk tid, med Kjersti Buaas og Joakim “Deigen” Eltvik i kommentatorboksen.

Se slopestylefinalen på Discovery Plus!

Rekruttsamling skate
30.11.2022

Rekruttsamling skate

Første rekruttsamling ble en suksess

Europa Cup & World Cup Banked Slalom
24.11.2022

Europa Cup & World Cup Banked Slalom

Niklas og Anders deltar i World Cup og Europa Cup torsdag og fredag

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!
22.11.2022

Fem kjappe om Askøy rulleklubb!

Vi har tatt en prat med Askøy rulleklubb!

Fem kjappe om Arendal skateklubb!
14.11.2022

Fem kjappe om Arendal skateklubb!

Vi har tatt en prat med Arendal skateklubb!

Slik ser du Tampa AM!
11.11.2022

Slik ser du Tampa AM!

Følg Jonas Carlsson og Fredrik Tangerud skate Tampa AM i helgen