Sandbech vant Dew Tour

Fra sykesengen kunne Marcus Kleveland se Ståle Sandbech og Mons Røisland herje i Dew Tour

– Det er helt sjukt! Jeg hadde ingen forventninger til det her. Det gikk ganske dårlig i starten av uka, og så vet jeg ikke helt hva som skjedde – det bare klaffet, sier en storfornøyd Ståle Sandbech.

Det som startet som en uheldig konkurranse-uke i Colorado, da Marcus Kleveland knuste kneskålen på trening, fikk en positiv avslutning natt til mandag. Ståle Sandbech tok førsteplassen etter en svært spennende konkurranse.

– Nivået var veldig høyt og folk dro skikkelig på. Jeg har aldri sett så bra forhold i Colorado. Det pleier alltid å være litt vind, men nå var det nydelige forhold, sier Sandbech.

Ståle Sandbech. Foto Process Films

Dew Tour er en av sesongens største og mest prestisjetunge konkurranser. Nivået på kjøringen var skyhøyt, med mange store prestasjoner underveis. Sandbech har stått på pallen i denne konkurransen tidligere, men endelig stakk han av med førsteplassen.

Kjørerne legger ikke skjul på at lagkameratens ulykke påvirket dagen.

– Skaden til Marcus la en stor demper på hele eventet, og han hadde jo gjort det veldig bra i denne løypa. Det er utrolig synd at sånt skal skje. Jeg føler veldig med han og håper at ting går bedre og bedre, sier lagkamerat Mons Røisland.

Røisland tok tredjeplassen med svært bra kjøring. 21-åringen sto dermed på pallen for andre år på rad i Dew Tour.
– Det føles veldig bra! Det er i hvert fall kult å dele pallen med Ståle! Det var den beste dagen her forholdsmessig, det det kunne ikke vært en bedre dag, sier Røisland.

Ståle Sandbech og Mons Røisland. Foto: Process Films

Årets format var noe annerledes enn vanlig med først tre runder med hopp, etterfulgt av tre runder med rails.

– Det er helt vilt hva gutta presterer. De lå godt an etter hoppene, men kjørte helt vanvittig på rails. Det har vært en lang dag med snowboardkjøring. De hadde to timer trening i tillegg til tre runs i både hopp- og rail-seksjonen. At de klarer å holde ut og kjøre så bra er bare helt rått, sier landslagstrener Stian Sivertzen.

Konkurransen er en strålende start på sesongen for de norske kjørerne, og det ser lovende ut for X Games som venter på nyåret.

Se resultatlistene her:

NM i Bodø utsettes til 2021
27.5.2020

NM i Bodø utsettes til 2021

Skateboard-NM, som skulle rulles ut i Bodø neste måned, avlyses på grunn av korona.

SkateboardAwards 2020
23.5.2020

SkateboardAwards 2020

Se hele SkateboardAwards 2020!

Stem på årets skater!
15.5.2020

Stem på årets skater!

Nominasjonene til den gjeveste prisen til SkateboardAwards er klare. Se hvem som er nominert og stem!

Surfekonkurranse 17. mai - 17. juni.
13.5.2020

Surfekonkurranse 17. mai - 17. juni.

Vi inviterer til en måneds digital surfekonkurranse!

Kevin Bækkel: REAL STREET 2020
12.5.2020

Kevin Bækkel: REAL STREET 2020

En ny runde med X Games sin Real Street er i gang, og i år er vår egen Kevin Bækkel en av seks skatere som er plukket ut til konkurransen.

Foul Play: Norway’s Skate Ban
9.5.2020

Foul Play: Norway’s Skate Ban

I dag er det 31 år siden skateboard-forbudet i Norge ble opphevet. Se dokumentaren om forbudstiden fra Olympic Channel!