Skjømming tok seieren også på hjemmebane

Normal norgescup med unormalt format

I helgen gikk årets nordligste norgescup i slopestyle av stabelen i Skillevollen i Mo i Rana. 28 deltakere stilte til start, der eldstemann var født i 1972 og yngste i 2011. Det er tydelig at norgescupene Normal SK arrangerer passer for alle når man til og med ser far og sønn delta i samme norgescup!

Ruben Kristiansen. Foto: Simon Fossheim

Også i år ble det arrangert camp i dagene før norgescupen, der deltakerne fikk øvd inn nye triks med god hjelp fra instruktørene. Magnus Bye, snowboardforbundets egen nordlending, kan fortelle at det som alltid var strålende sol i Mo i Rana. Magnus ønsker spesielt å trekke frem det gode samarbeidet med Trondheim Snowboardklubb:

-Vi fikk besøk av Trondheim Snowboardklubb. Totalt var de 17 stk som kom nordover. Syv av disse stilte som trenere på campen, til de lokale kjørernes store begeistring. Foreldre var også med for å se hvordan man arrangerer, siden de ønsker å ha norgescuper i fremtiden. Det var en av de første klubbturene de hadde. Det er kult å se at det skjer noe på den fronten i Midt-Norge!

Trondheim Snowboardklubb er blant de få klubbende som stiller med matchende klubbuniform! Foto: Simon Fossheim

Skjømming best også på hjemmebane

Kristian Skjømming har imponert stort i norgescupen gjennom hele vinteren, og har vunnet juniorklassen i slopestyle både i Varingskollen, Kirkerud og Hovden. I helgen var han tilbake på hjemmebane i Skillevollen, der han deltok i open-klassen og nok en gang endte øverst på pallen.

-Det er sjukt artig at de har norgescup der fortsatt. Det er alltid trivelig å komme hjem og kjøre lokalbakken, sier Kristian Skjømming.

-Jeg var trener på campen før norgescupen. Vi hadde innetrening på fredagen med airtrack og trampett og ulike aktiviteter, og  lørdagen var det trening i bakken, der alle fikk kjøre som de ville og lære noen triks.

-Det er ganske bra miljø i Mo i Rana, med masse kids i Normal SK. Det er ikke så mange på min alder som kjører snowboard, siden de fleste jeg kjørte med har flyttet for å gå på videregående, men det er fortsatt bra miljø. Det er kult at så mange av kidsa kjører snowboard!

Neste stopp for Skjømming er Kaprun førstkommende helg, der har skal kjøre finale i World Rookie Tour. Etter det skal han videre til Kläppen for å kjøre junior-VM, før han stiller til start på NM på Trysil for å forsvare alle norgescuptitlene han har tatt denne sesongen.

Todelt format på konkurransen

Det ble kjørt et litt annerledes format på konkurransen, der det først var to runs på hoppet, og så to runs på raillinja bestående av tre railelementer. Beste run fra hver av seksjonene ble tellende, der scoren fra hver av de ble lagt sammen.

Kristoffer Sjøvoll tweaker en method. Foto: Simon Fossheim

-Norgescupen var bra, og de fikk satt opp litt ulike elementer. Det ble litt spredt på ulike steder siden det er litt lite snø der i år, men det funka bra å gjøre det sånn. Det var et annerledes format, så det var artig å prøve, sier Skjømming

-At alt ble lagt nederst i bakken gjorde at både publikum og speaker kunne se alt som skjedde. Det gjorde også at det ikke var så farlig om man falt på en rail i første run, siden det ikke virka inn på hele runnet, sier Magnus Bye, og legger til at

-Det er foreldre i Normal SK som står for å arrangere norgescupen. Normal er en klubb for både ski og snowboard, og vi ser nå at snowboard blomstrer. Vi håper at Kristian og Sigurd som gjør det så bra bidrar til at det er flere unge i Mo i Rana som ønsker å kjøre snowboard!

Resultater

World Rookie Tour Finale
22.3.2024

World Rookie Tour Finale

Norsk seier i World Rookie Tour finalen!

World Rookie Tour Finale og Junior VM

World Rookie Tour Finale og Junior VM

Det er klart for World Rookie Tour finale 17. Mars–22. mars og Junior VM 23.–30. mars

World Cup Corvatsch