Slalom Skateboard World Championship

Cedric Cornell (56år) fra Sætre skal delta i Slalom Skateboard World Championship.
Tid: 29 september til 2 oktober.
Sted: Salem, Oregon USA.

Slalom skateboard er den eldste grenen innen skateboard og det har blitt kjørt konkurranser helt siden slutten av 60 tallet. Det er dog en liten gren innen skateboard, men veldig spennende konkurranser som er lett å forstå, den med beste tid vinner! Det kan skille tusendeler.

3 grener innen slalom skateboard:

- Giant: En storslalåm, Her kjørers det med stor avstand mellom kjeglene.

- Tight: 2 baner og det kjøres parallelt. Avstanden mellom kjeglene er 183cm til 220cm. De beste passere ca 3,5 kjegler i sekundet!

- Hybrid: En blanding av Tight og Giant, en urytmisk bane med andre ord.

Cedric har kjørt skateboard siden 1977 og har deltatt i mange konkurranser. De siste 13 årene har fokuset vært på downhill skateboard og han har en personlig toppfart rekord på 114km/t. Cedric trener slalåm flere ganger i uken nå opp mot VM på steder som Røyken, Fornebu og Holmenkollen. For å holde seg smidig er han på Sætre Havn Yoga 2 ganger i uken. Cedric skal delta i Master klassen, 50 til 60 år. Det er det internasjonal slalom skateboard forbundet som står for konkuransen ISSA.

Det er ikke mange i Norge som skater slalom, 3-4  i Oslo og noen i Stavanger. Grunnen er at Norge hadde forbudstid da slalom var populær i utlandet. Sverige har et bra miljø med mange verdensmestere. Cedric reiser selv til Sverige noen ganger for å skate og konkurrere.

Jeg skater egentlig alt, men fokus har vært på downhill de siste årene. Sitter i styret i DHSK (Downhill Skateboard Klubb) Har dog skatet mye bowl of ramp i det siste. Jeg var med å stifte Snowboardforbundet i sin tid, det som kom før Brettforbundet. Har kjørt "proff" for Sims og Snata Cruz snowboards 1988 -1992. Jeg satser mer på slalom nå, da jeg ble diagnostisert med MS nå i sommer, viktig å ha mål og masse skating, både mentalt og fysisk. Neste år er det World Skate VM i Italia, håper å representere Norge, så fremt at kroppen er med :-)

Lykke til i VM!

Best Foot Forward Europe
1.5.2024

Best Foot Forward Europe

To norske på pallen i Helsinki, Finland!

Årshjul - surfekomitéen
26.4.2024

Årshjul - surfekomitéen

Surfekomitéen i Brettforbundet har nå utarbeidet et årshjul for kommende år - sjekk det ut her!

Samordnet rapportering
26.4.2024

Samordnet rapportering

Innen 30. april må alle klubber ha rapportert sine medlems- og aktivitetstall gjennom samordnet rapportering

XWave 2024
25.4.2024

XWave 2024

Resultater fra XWave og Norgescup i Ervik

Teenage Rampage 2024
24.4.2024

Teenage Rampage 2024

Norske skatere gjør det bra i Frankrike!

Norgescup Kristiansand Recap
23.4.2024