Snowboardlandslaget på treningsleir 3500 meter over havet!

Hvert år reiser snowboardlandslaget til Saas-Fee i Sveits, for å kickstarte sesongen!

Her bygger «The Stomping Grounds Projects» en progressiv park som ligger på 3500moh. Dette er en park som er designet for verdens beste utøvere og her settes standarden for hva vi kommer til å se i sesongens konkurranser. Dette er en viktig samling, da denne campen alltid byr på noen av de beste treningsforholdene for hele sesongen. Alle de beste landslagene er representert, og av de andre nasjonene er USA, Canada og Japan som skiller seg ut.

Stian Kleivdal på bildet. Foto: @frederik_kalbermatten

- Når vi trener i høyden stilles det høyere krav til næringa, pun intended, ler landslagstrener Morten Kleivdal og forteller at de er ekstra nøye på hydrering og inntak av energi når de trener i høyden. Laget er virkelig motivert med god gameplan for Saas og sesongen, fortsetter Morten. Vi er i Rute!

Dette er første samling utenfor Skandinavia for sesongen. Laget har gjennom sommeren og i forkant av samlingen tilbrakt mye tid på SNØ i Lørenskog og på airbag i Kläppen.

- Kombinasjonen av SNØ og bagtrening i høst har vært gull verd. Det har gitt meg mye trygghet i triksa jeg kan, men har også lært meg noen nye. Selv om vi har trent mye på airbag i høst, så er det en realitycheck å gjøre det på ekte hopp, forteller Bendik Gjerdalen som nå er tilbake i Saas-Fee for første gang på tre år grunnet skader. Det er sjukt deilig å være tilbake igjen, og jeg har hatt fokus på å ikke stresse med triksa. Jeg har fulgt en plan og fått gjort de triksene jeg skal gjøre i verdenscupåpningen i Chur, sier Bendik.

Første snøsamling med landslaget

Bettina Roll og Øyvind Kirkhus er begge nye tilskudd på landslaget og dette er deres første samling på snø med resten av laget.

- Det har vært utrolig hyggelig og lærerikt. Vi er en veldig sammensveiset gjeng, jeg føler virkelig de har tatt meg godt imot og de har vært flink til å backe meg på trening, forteller Bettina.

- Det er veldig gøy å endelig få kjøre store hopp igjen. Stomping Grounds har virkelig levd opp til forventningene mine og jeg har fått kjørt inn triksa mine. Er stooka! Som rookien på laget får jeg en del tyn, men det må man jo bare regne med. Jeg fortjener det nok og tror uansett det blir jeg som ler til slutt, ler Kirkhus som også kan fortelle at en ny frisyre venter han på neste samling, rookie klippen.

Downdays = aktiv restitusjon

Å trene på 3500 meter over havet er naturlig nok værutsatt, så her må man utnytte finværsdagene.

Downdays er de dagene med dårlig vær eller mye vind, som gjør at man ikke forsvarlig kan trene i parken. Da er det aktiv restitusjon som står på planen. I Saas-Fee består downdays av «downhill sparkesykler», mate murmeldyr, volleyball og lett trening. I tillegg har de daglige aktiviteter etter bakken, med enspretten, pingpong og stretching. Downdays aktiviteter har som oftest et konkurranseperspektiv, hvor det heller er straff til taperen en premie til vinneren. Når en taper får “straff” så vinner resten av laget. Det skaper bra stemning i gruppa og gjør at downdays får en slags verdi.

Enspretten med «rævsmell» på taperne er en klassiker.

Bettina, Bendik, Stian og Øyvind reiser direkte fra samlingen til verdenscupåpningen i Chur. Dette blir Bettina og Øyvind sin landslagsdebut. Finalen sendes på Viaplay, og vi kommer til å legge ut mer informasjon om konkurransen når det nærmer seg!

Høvdingen av Høgevarde 2024
22.4.2024